/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Trægulv med gulvvarme ?
Fra : TGR
Vist : 1828 gange
100 point
Dato : 10-11-04 22:32

I vores gamle hus (fra 1912) ligger de org. massive fyrplanker (fer/not, vel ca. 25mm tykk.) i stue. Kan man gen-anvende dem ved etablering af (vand-)gulvvarme, eller SKAL der anvendes nye krydslimet for at forhindre at de slår sig ? Og bør man droppe krybekælderen og gulvbjælkerne, og istedet støbe massivt betongulv ??

Kommentar
Fra : Ravni

Dato : 11-11-04 08:53

Næ, I kan godt genanvende de gamle brædder, men det bliver ikke let.

Et er jeres gulv sikkert skævt, fundamentet ujævnt og brædderne ujævnt slidt og er svære at få op uden at de bliver beskadiget.

Da jeg lagde nyt gulv ( junkers 25 mm ) for 5 år siden kunne de gamle brædder ( junkers 25 mm ikke genbruges ) har dog gemt dem da troede at de kunne komme til anvendelse et eller andet sted.

Nu er jeg begyndt at skære dem i stykker og anvende dem i brændeovnen i stedet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 09:31

Ravni - tænk lige på at dine gulvbrædder er mættet med lak/fernis/olie.
Det er giftigt når det brænder, og kan skade dine naboer og især dig selv.

Kommentar
Fra : Ravni

Dato : 11-11-04 10:38

Tja, det har du nok ret i - afleverer dem på genbrugspladsen

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 11-11-04 15:52

Du kan ikke bruge de gamle bræder, det bliver ikke nemt at få dem af uden at ødelægge fer og not. Jeg har selv lige lagt nyt stuegulv i 25 mm fyr her i sommer. Jeg trode også at jeg kunne bruge de gamle bræder, men opgav hurtigt den ide... Komplet 25 mm fyr og 200 mm isolering til 34 m3 løb op i ca 6500 alt ialt, men det er alle pengene vær...
Ps: Husk at give det olie eller lud bagefter...

Kommentar
Fra : traeterrasser

Dato : 28-11-04 07:40

hej tgr gulvbrædder fra junckers er som regel 22 mm tykke og det er rigtig hvad klummermilklerne skriver det er næsten umulgt trat få gulvet op uden at ødelægge det - hvis jeg gætter rigtigt er dine brædder sømmet oppefra og det gør at du får nogle grimme huller når du tager dem op. Gulvarmen i trægulve er kun ca 28 grader varmt og kræver en speciel konstruktion kontakt evt mig for tilbud.www.taeterrasser.dk

Kommentar
Fra : emmaemma

Dato : 02-12-04 09:35

Hej TGR
Jeg vil heller ikke anbefale dig at genbruge de gamle brædder. Normalt anbefaler man heller ikke massivt fyr til gulvvarme. Hvis jeg skulle kombinere fyrretræ og gulvvarme ville jeg vælge lamelparket.

Vedr. dit spørgsmål angående gulvvarme i træbjælkelag eller betongulve så det et spørgsmål om temperament. En stor fordel ved gulvvarme i træbjælkelag er at varmen kan reguleres noget hurtigere end i betonen. Men det kan ud læse meget mere om på følgende link: http://www.wirsbo.dk/ifs/files/Wirsbo/dan/Presentation/Website/Produkter/Golvvxrme/page1000298889343.jsp

Og bare rolig...... Jeg forsøger ikke at tjene penge på mit svar.

Mvh

Emmaemma

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 16-12-04 12:29

Jeg vil mene, at du godt kan genbruge dine gulvbrædder. MEN du skal nok huske rækkefølgen, dvs den orden, de er lagt i, da de sansynligvis er slidt ujævnt. Dvs. sige de skal mærkes ved optagningen. Og når du tager dem op, så husk at dykke sømmene helt ned i bjælkerne, for hvis du tager dem ovenud kommer det sjældent til at se pænt ud pga af mærkerne. Når då lagrer dem, så husk at det SKAL være et tørt sted, for fyrretræ arbejder meget på tværs af årerne med fugtighed. Hvis du så vil ungå at plankerne igen bukker sig, når du lægger gulvet, kan det være en ide lige at lægge et par snit på langs i brædderne med en rundsav, som du kan se de gør i de nye brædder. Eller kan de nemt svaje op i siderne.

Hvad du skal ligge dem på, er vel mest hvad man foretrækker, eller ser som det nemmeste for een selv. Hvis du vælger at lave en træ-konstruktion, kommer de eksissterende bjælker imidlertid nemt til at virke som en kuldebro, for der er nødt til at være ventilation under en sådan konstruktion. Mellemrummet mellem bjælkerne skal så fyldes op med isolering og ovenpå det rør i "metalskaller", og ovenpå det igen så gulvbrædderne. Men fidusen er, at du kan bruge mest muligt af det gamle, og bevare husets "sjæl", og du ved at gulvbrædderne passer med bjælkerne.
Hvis du har krybekælder, vil jeg nok foretrække betonkonstuktionen med rørerne i, med strøer ovenpå til at bære gulvbrædderne. I øvrigt er der sjældent grund til at pille ved instillingerne til gulvvarmen, så det er ikke det, der skal bestemme hvad man foretrækker.

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 21-03-05 09:45

Hej TGR

Noget forsinket finder jeg dit spørgsmål her på Kandu's sider. Det er nu heller ikke sikkert at jeg har noget egentligt svar. Jeg vil blot ligge en komentar vedr. fyrplankegulv og gulvvarme. Da vi byggede om lagde vi et 28 mm fyrplanke-trægulv i køkken/alrum og har fået lagt varmeslanger under, som er tilkoblet fjernvarmen og som er koblet på returvarmen. Det har virket fint i de 5-6 år der er gået uden at træet (som var indkøbt som KVALITETS-træ) har slået sig eller givet sig. Håber du har fundet en løsning på dit spørgsmål.