/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan Formatteres HELE HD'en?
Fra : arne.jakobsen
Vist : 397 gange
120 point
Dato : 07-11-04 09:37

Den 40 Gb. HD jeg for nyligt pillede ud af min LapTop, er nu formatteret men kun med en kapacitet på ca. 34 Gb.
D.v.s. at det område som Microsoft/IBM lagde sin klamme hånd på til Deres systemdata da den var master, stadig ligger med dette indhold.
Hvordan får jeg frigivet disse ca. 6 Gb.? På den nye HD ligger jo et tilsvarende "afspærrret" område, og det må da være nok at have dette ét sted.

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 07-11-04 10:27

Partition Magic indeholder forskl værktøjer til fuld formatt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-11-04 11:36

Du får ikke det hele - men kun ca. 38 GB (grundet udregningssystemet på HD)
Men de manglende 2 GB som IBM bruger kan du hente ved hjælp af denne diskette.
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten.
Du kan nu se din HD
PAS PÅ det ikke er den forkerte HD du sletter/formaterer

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-11-04 12:06

Hej eme

Skal jeg trykke på Kør eller Gem?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-11-04 12:15

gem

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-11-04 12:20

OK. Så får jeg lagt en EXE-fil på skrivebordet. Skal jeg så blot brænde den ud på en CD?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-11-04 12:24

Næ næ - men hvis du dobbeltklikker på filen, vil den gerne lægge sig på en diskette.
Og den diskettet bliver til en bootdiskette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-11-04 12:29

Jamen jeg har ikke et diskettedrev på min LapTop?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-11-04 14:00

Har du win 2000 ell. Xp på comp

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-11-04 19:27

Hej igen eme, har været til firmajulefrokost, nu hjemme igen.
Jeg kører Windows XP - SP2 på en IBM- ThinkPad R40.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-11-04 19:52

Jeg er lidt forvirret.........har du 2 HD i din ThinkPad
men ellers sådan:
h-klik på denne comp>administrer>diskhåndtering>nu kan du se din Harddiske.
er der 2 vil de hedde
Disk 0 (med C: og styresystem)
Disk 1 (den HD som du vil formatere helt)
H-klik på partitionen i harddisken og slet partitionerne
opret en partition og formater den

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-11-04 20:03

Nej eme

Jeg har en ny 60 Gb harddisk i selve LapTop'en. Den gamle 40 Gb HD har jeg siddende i sådan en ekstern box. Men den melder kun 34 Gb. Prøver dit tip lidt senere, nu skal jeg se Ørnen på DR1. Hygge Hejsa.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-11-04 23:26

Hej Arne,

umiddelbart ville jeg benytte Fdisk - har du prøvet det?

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-11-04 14:05

emesen

"H-klik på partitionen i harddisken og slet partitionerne
opret en partition og formater den"

Det får jeg ikke mulighed for.

Jeg kommer ind på siden Computeradministration, og vælger Enhedshåndtering. Så kan jeg ganske rigtigt se mine 2 HD.

Og så går jeg i stå. Hvordan finder jeg frem til "partitionen i harddisken"?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-11-04 14:23

Se se Arne - nu er det jo fristende at henvise til Windows manual hvor du kan læse alt om partitioner.

Men det er nemmere at se her:
ftp://hirsenet.dk/partition/partition.ppt
I det grå område hvor der står Disk 1 skal du h-klikke og vælge opgrader til dynamisk disk da det jo nu er en USB HD XP skal kigge på.
Husk lige at afmelde din HD inden du tager den fra.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-11-04 14:37

Når jeg h-klikkker i det grå område får jeg en drop-down mrnu med 4 punkter:

Skift drevbogstav og sti
Skub ud
Formatter
HJælp

I Hjælp finder jeg frem til flg.

Citat
(Dynamiske diske understøttes ikke på bærbare computere, flytbare diske eller udtagelige diske, der bruger USB- (Universal Serial Bus) eller IEEE 1394- (også kaldet FireWire) grænseflader , eller på diske, der er tilsluttet delte SCSI-busser.)

Så er det jo forklaret. ØV ØV ØV og 3 gange ØV

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-11-04 14:57

Men for pokker da. Selvom jeg ikke kan lave disken dynamisk, burde det vel allligevel være muligt at få slettet den del af den, som IBM har fyldt op med data?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 120 point
Dato : 08-11-04 15:31

Nåe ja bærbare comp, microovne og mobilos kender jeg ikke.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-11-04 15:52

Har du fået in mobilos til at funke? Ellers kandu jo vente til naboen kommer hjem og så spørge ham til råds. Han jo trods alt gjort det før. Men tak for hjælpen her Ejvind.

Jeg venter lige og ser om andre har erfaring med dette problem.

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-04 12:14

Ja emesen, det lader ikke til der er andre der kan hjælpe mig. Og da pointene jo skal uddeles får du dem for stor udvist vilje. Tak for din ihærdighed. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-04 13:42

Selv tak - og han havde en anden mobilos som straks virkede.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-04 13:50

Var det den du påstod at have hugget fra et barn?

Kunne han heller ikke få den anden til at virke?