/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
For meget mørtel?
Fra : viffer8811
Vist : 4265 gange
50 point
Dato : 04-11-04 20:38

Så lykkedes det endelig undertegnede at få filtset huset, ikke så slemt når man først får fundet ud af at trække det på uden at tabe det hele på jorden, desværre har jeg 8-10 steder af ca 10*10 cm. ikke fået pudset nok med pudsebrættet så man kan ikke se stenen igennem, det er jeg lidt ked af... Hvordan og med hvad "sliber" man det der er for meget af med så der ikke kommer slibemærker??? Med sandpapir, slibebræt, "pudsesten" eller ,,,,?

På forhånd tak

Nicolai

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 04-11-04 20:50

Det er vel meningen, at du vil male huset til foråret.
Jeg ville prøve at fgte en af oråderne og så slibe let med en drivende våd mursten og se om det ikke er løsningen. Slib vådt i vådt. Når jeg spørger om du vil male huset er det fordi din vandskuring vil få farve af murstenen.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 04-11-04 21:18

Du kunne også prøve at slibe det meste af og så lægge et tyndere lag på.

Kommentar
Fra : viffer8811

Dato : 04-11-04 22:02

JA det er meningen at huset skal males på et tidspunkt men stenene skulle vel kunne ses alligevel, derfor skal det overskydende fjernes inden malingen påføres..........

Nicolai

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 04-11-04 22:38

Det kan du ikke. Enten må du acc. muren som den er, eller gøre som mango skriver, selv om det næsten er lige så svært. Det du ønsker er jo at kunne se konturerne af hjørner/kanter af stenene. Det er et hestearbejde, da du skal rense de pågældende sten helt af og samtidig fjerne lidt fuge, så der er mulighed for vedhæftning af det nye filslag.

Kommentar
Fra : viffer8811

Dato : 05-11-04 00:02

Det vil jeg sku da ikke håbe passer,,, Talte på et tidspunkt med Beckers farvehandel, man skulle kunne få noget tyndt sjask, cementmaling, hvor man skulle kunne se sten og fuger igennem, så jeg "håber" da at anyway tager fejl så jeg kan male muren uden den ligner en pudset væg. Medmindre jeg har misforstået svaret og du mener jeg ikke kan slibe det af??

Nicolai

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-11-04 01:37

Du skal affinde dig med resultatet, selv ikke en prof. laver et pudsearbejde, hvor alle sten kan ses, og det er "normalt" heller ikke meningen, der vil jo også altid være sten der er en smule mere tilbagetrukne, så du skal se, det skal nok blive pænt alligevel, specielt når det engang er malet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mango

Dato : 05-11-04 09:04

Nej du har misforstået..du skal slibe de områder helt af, hvor der er for meget på...det er ligegyldigt hvad du gør det med. Derefter skal du filse det igen, bare et tyndere lag.
Hmm du forstår hvad jeg mener!

MVH mango

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 05-11-04 10:25

Du spørger om du kan slibe det af? Her til svarer jeg nej. Selvfølgelig kan du slibe, men du vil så automatisk slibe de kanter/forhøjninger som danner konturerne i det færdige reslultat. Jeg skrev også 04-11-04 22:38 hvad du skulle gøre hvis du havde energi og gå på mod til at fjerne overskydende puds. Til det arbejde kan du bruge enten en fladmejsel eller den flade ende af en murerhammer til selve stenene. For at opnå det resultat du ønsker må du også fjerne lidt fra fugerne, så konturerne har mulighed for at træde frem, efter du har pudset med et passende tyndt lag.

Spørg igen, hvis jeg ikke har udtrykt mig klart.

God arbejdslyst
anyway

Kommentar
Fra : i56

Dato : 05-11-04 13:27

Du startede med at spørge hvad du skulle bruge til at slibe med. Du har fået mange gode og rigtige svar på andre spørgsmål, men jeg kan ikke se, at der egentlig er nogen, der har besvaret det oprindelige spørgsmål, så det vil jeg nu give dig:

Til slibning af et mørtellag skal du bruge en carborondumsten.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 05-11-04 22:21

Prøv nu med den våde mursten og du vil blive en glad mand igen.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-01-05 19:17

hvis du vil ha et resultat hvor alle sten kan ses igennem skulle du have valgt en sækkeskuring.!! der er alle sten synlige..

det kan ikk ungås at der fosvinder sten ved en filsning

Mvh

Solgaard