/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Rondering på genstand
Fra : piche
Vist : 766 gange
40 point
Dato : 04-11-04 08:27

Er der nogle gode forslag til hvordan jeg bedst lærer min hund at rondere på en genstand. Altså halse når den finder genstanden. Hun er god til at finde og halse af en person.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 04-11-04 08:42

Du skal have en lille boks, der kan åbnet med en snor fra 15-20 meters afstand.
Du anbringer en godbid i boksen.
Sender hunden ud...
Når den gør ad boksen, åbnes låget og den får godbidden.

Accepteret svar
Fra : lunadc

Modtaget 40 point
Dato : 04-11-04 12:20

Genstanden skal i første omgang være noget der kan åbnes og hvor du kan gemme hundens belønning.
Du starter helt inde ved genstanden, gemmer bold eller anden belønning i genstanden medens hunden ser det, får hunden til at halse, belønner fra genstanden.
afstanden gøres længere og længere hunden ser ikke belønningen blive gemt. Så tager du flere og flere forskellige genstande, belønning kan nu også komme fra din lomme men altid inde ved genstanden, når hunden halser skal du ind og belønne hver gang, husk ofte at belønne med noget gemt i genstanden.
Bodil

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 04-11-04 17:30

Hej

Halsgivning for død genstand er nu sjovt. Måden hvorpå vores hunde har lært det er som følger.

Den første genstand vi bruger er en tung genstand oftest en gasflaske - den kan hunden ikke flytte + der er et lille hulrum oppe under hvor belønningen skal ligge..
Godbidden skal i starten helst være i godbidsform og lukket inde i en lufttæt bøtte således at hunden lærer at det er menneskefært og ikke mad/belønningslugten de skal gå efter..

Ved selve indlæringen gjorde vi det at føreren eller træneren klapper på genstanden og for på den måde at køre hunden op... så den gør. Derefter går HF/træneren væk og hunden bliver sendt ud med kommando (runder) Ligeså snart hunden gør mens den (evt. i et spiltsekund) kigger på genstanden belønnes den. Rører hunden derimod genstanden kommer der et nej og derefter kommandoen igen. Det er vigtigt at hunden allerede nu lærer at man ikke må røre ved den døde.

Mht. til belønning fra HF så må hunden ikke se belønningen komme op fra lommen - dette skal gå så stærkt at hunden tror den kommer fra genstanden og ikke fra Hf da dette vil medfører at hunden vil holde fokus på HF ved halsgivning.

Det med at åbne genstanden på afstend brugte vi først da hunden vidste hvad øvelse så nogenlunde gik ud på...

Håber du får held med det ellers må du spørge i din lokale hundeforening.

DCH/Mika

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 05-11-04 00:01

Jeg har selv brugt noget lignende de nævnte metoder.

Jeg brugte en bold (det er lige meget hvad der bruges, bare det er noget som hunden er meget tændt på), som jeg først legede med, så hunden blev helt vild for at få fat i den. Så gemte jeg bolden under en tung genstand (i mit tilfælde, et reservehjul), hvorefter jeg tog hunden med ca. 2 meter væk fra genstanden. Så pegede jeg mod genstanden sagde rondér, og slap hunden. Når hunden nåede frem til genstanden opmuntrede jeg den i starten til at halse, og efter passende tid, løftede jeg genstanden, så hunden kunne få belønningen. Efterhånden halser hunden af sig selv, når den er ude ved genstanden.

Siden har jeg gradvist øget afstanden, og senere igen varieret genstanden som hunden skal halse af.

Det virker fint for os.

Mvh
HelgeT

Godkendelse af svar
Fra : piche

Dato : 05-11-04 07:53

Tak for svaret lunadc.