/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
sort/hvid billede på tv
Fra : lovstrom
Vist : 436 gange
30 point
Dato : 03-11-04 15:00

Jeg har lige som mange andre købt et kombi kit med scart adapter svhs 3 rca audio video og et jack stereo 2 rca socket stik, og når jeg tænder for tvet og skifter over til en af av kanalerne er billede der også men det er sort/hvid og det er sgu ikke særligt fedt er der nogle der kender noget til det???
på forhånd tak mvh. kasper

Kommentar
Fra : lau_cph

Dato : 03-11-04 16:23

Der må være et af produkterne der er tilkoblet, som er sat til ntsc i intillingerne. jeg ved ik hvad du har koblet til, men mange videoer, konsoler og dvd-afspillere/-optagere, kan sættes til ntsc, hvilket gør billedet sort/hvidt!

Kommentar
Fra : lovstrom

Dato : 03-11-04 16:32

indstillingerne på pc`en er sat til pal og der sidder ikke nogle video eller dvd scar stikket er sat direkte i tv`et.

Accepteret svar
Fra : Fjante

Modtaget 40 point
Dato : 03-11-04 16:50

Hvis dit TV-out-billede er i sort/hvid

Skrevet af metal hansen I Vist 432 gange

Denne artikel er skrevet som en hjælp til de mange som har problemer med at deres grafikkorts tv-out"billede er i sort/hvid:

Hvis billedet er sort/hvid og flimrer, kan det være fordi dit tv out står til NTSC (amerikansk 60hz format) det bør stå i PAL B (el. PAL G i visse tilfælde) Denne indstilling finder du et sted under 'avanceret'-fanen i egenskaber for dit skrivebord.
Desuden er opløsningen på et tv ofte (gælder ikke de fleste nyere kort) under 640*480 så du kan prøve at sætte skærmopløsningen helt i bund. .

Du får et sortjhvidt billede når du sender SVHS ind i en SCART adapter og et TV der ikke understøtter SVHS.

For at du kan bruge en adapter fra SVHS til SCART, skal dit tv understøtte SVHS. Hvis dette ikke er tilfældet, skal du bruge det gule stik (composite) eller købe en SVHS  Composite adapter. Her har man så muligvis stadig brug for en SCART adapter for at få compositesignalet ind i tv'et.

Forskellen på en SVHS og en Composite scart adapter er følgende:

'---/

Composite: En ledning med to ledere i, den ene er stel og den anden er video signalet. I en scart adapter er ben forbindelserne som følger:
2 Audio right in 4 Audio return 6 Audio left (or mono) in 8 Video status out 18 Composite video return 20 Composite video in 21 Shield

S-VHS: To ledning med to ledere i, som er parvis stel og signal. Signalerne er Luminans (lyset, og derfor sort hvid) og Chrominans (farverne):
2 Audio right in 4 Audio return 6 Audio left (or mono) in 8 Video status in 13 Chrominance return 15 Chrominance in 18 Luminance return 20 Luminance in 21 Shield

/

Her kan du se, at ben 20 er henholdsvis Composite in og Luminans in. Luminans er kun lys altså fra helt hvid til sort og alle gråtonerne ind imellem. Og at et scart stik med Composite ikke bruger ben 15, og der er farverne.

'----'

Hvis du har et gult Phono-stik på dit Tv:

Der følger normalt et lille kabel med til grafikkortet, som har SCART-hanjPHONO-hun. så kan du nøjes med at købe et kabel m. PHONO-han i begge ender og montere den ene ende i tv'et og den anden i det lille kabels PHONO-hun stik, og så SVHS-stikket i dit grafikkort. .

Lyden kommer fra dit lydkort, hvor du bliver nødt til at have et kabel med et mini-jack i den ene ende og to PHONO-stik i den anden - som du så sætter i dit anlæg eller direkte i tv'ets lyd-indgang, som er et hvidt/rødt PHONO-stik.

Hvis du kun har et S-VHS stik på dit Tv:

Hvis du har fået et lille kabel med til grafikkortet m. Scart-HanjPhono-Hun, kan du enten købe et kabel m. phonoHan i begge ender og montere den ene ende i Scart-omskifterens gule Phono-stik og den anden ende i den lille stump kabels Phono-Hun-stik og så S-VHS-stikket i dit grafikkort.
Du kan også købe et;ScVFiS kabel og montere den ene ende i Scart-omskifterens S-VHS indgang og den anden ende direkte i dit grafikkort.

Lyden henter du fra dit lydkort, hvor du skal have et kabel m. 1 mini-jack i den ene ende og 2 phono-stik i den anden, som du så sætter i enten dit anlæg eller i Scart-omskifterens lyd-indgang. (Hvidt + Rødt Phono-stik)

Scart/Composite-omskifter kan købes i de fleste pc-butikker, og det samme kan kabler til billedjlyd.

Godkendelse af svar
Fra : lovstrom

Dato : 03-11-04 21:22

Tak for svaret Fjante.