/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
PHP galleri hjælp kodning
Fra : dosdesign
Vist : 434 gange
100 point
Dato : 01-11-04 18:46

Hej hej - Ja jeg prøver lige og høre om nogen kan løse mit problem http://www.dosdesign.dk/animationertest/ hvor jeg har lavet et galleri til alle mine gif filer (animationer), mappe 1-3 indeholder gif filer men den thumb php scriptet skulle lave virker ikke (kun hvid billede) ligesom det gør i sidste mappe der er 2 jpg filer i ??
Jeg bruger samme script (spgm) til alle mine billeder, rigtig dejlig nem script, man skal bare overfører mapper til sit webhotel og den systematisere resten ! se evt. http://www.dosdesign.dk/billeder

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 19-11-04 14:11

Det er et godt spørgsmål, hvad præcist gør dit script?

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 20-11-04 09:47

Viser billeder

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 03:01

Jeg mener, laver scriptet thumb-billederne eller ligger de der allerede og scriptet genererer en html-side, hvor billederne vises?
Jeg tænkte bare, at hvis dit script genererer en html-side, der viser billederne må det vil være thumb-billederne, der er noget galt med.
Hvis scriptet laver thumb-billederne er det måske fordi det er gif-animationer og der går noget galt.
Jeg mener, hvordan ser thumb-gif-animationerne ud hvis du bare ser dem. Ser de så ud som de skal?

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 21-11-04 11:00

Ja den generer selv thumbs det er det der er pointen, at man ikke selv skal gøre noget som helst andet end at ligge mapperne op og sætte cmods til 777 ..... men den kan ikke finde ud af at lave thumbs af gifs, jeg kan evt sende hele galleriet (dog kun med at par få gifs fylder kun 200 kb) det virker med jpg men ikke gif

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 11:13

Ok, send det til mig... min hotmail-adr er tilsalg1

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 21-11-04 11:37

Ok er sendt til tilsalg1@hotmail.com

Håber det er rigtig

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 12:11

Kunne du sende det som *.zip, *.tar, *.gz eller *.tar.gz istedet?

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 21-11-04 13:10

Ok sendt som zip til tilsalg1@hotmail.com

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 13:50

Af en eller anden grund kan jeg ikke få det til at virke med jpg filer, der bliver slet ikke lavet thumbs. Så sidder lige er lidt forvirret over det...

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 21-11-04 13:55

Ja det er fordi i linie 326 ca. står den til gif istedet for jpg (det er jo til gif jeg vil lave den det virker til bilelder se evt www.dosdesign.dk/billeder

if( strrchr($ays_org,'.jpg') == '.jpg' && strstr( $ays_org, PREF_THUMB) == FALSE ) {

Er den rigtige linie 326 hvis du vil bruge den til billeder

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 21-11-04 13:59

Men som sagt kan jeg godt få det til at virke med jpg filer men ikke med gif filer, der kan den ikke lave thumbs til ellers virker det fint ... Men kan man ikke lave det sådan at den bare viser gif filerne i ex. 50x50 pixels og sådan de bare fungere som thumbs så ????

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 14:29

Jeps, nu tror jeg, at jeg er ved at være der:

Linie 309: imageJPEG($thumbimage,$thumbfile);
burde være: imageJPEG($thumbimage,str_replace('.gif','.jpg',$thumbfile));

så bliver thumb-billedet lavet korrekt, men så skal der lige korigeres mht. inkludering af billedet og det kan jeg ikke lige få til at virke.

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 21-11-04 14:36

Øhhh hvad mener du med inkludering af billedet ??? Jeg har brug for at scriptet KUN virker til gifs ikke jpg (det har jeg som virker) jeg mener det behøver ikke laves sådan at det virker til begge dele på een gang , er vi enige om at det kun er gif filer scriptet skal virke til ??

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 14:37

glemte lige:

linie 301 burde hedde $origimage=imagecreatefromgif($origfile);
istedet for imagecreatefromjpeg, det er jo et gif billede du bruger

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 14:42

Problemet med dti script er at du bruger
$origimage=imagecreatefromjpeg($origfile); men $origfile er et gif-billede, det kan ikke virke, istedet skal du bruge
$origimage=imagecreatefromgif($origfile); Læg mærke til forskellen, den ene har gif,. den anden jpeg til sidst.

Samtidig bruger du imageJPEG($thumbimage,$thumbfile); hvor $thumbfile hedder *.gif det kan heller ikke virke
Du burde istedet bruge imageGIF($thumbimage,$thumbfile); men den ser ikke ud til at virke for mig, derfor ville jeg gøre således:
imageJPEG($thumbimage,str_replace('.gif','.jpg',$thumbfile)); derved laver jeg thumb-billedet *.jpg, men det gør at når det senere indkluderes i html-koden, at der bliver forsøgt at inkludere et gif-billede, men det er jo jpg.

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 14:56

Jeg sender dig lige en tilpasset version af spgm.php, prøv den og se om det virker...

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 21-11-04 15:01

Ok, men du må gerne lige skrive præcis hvad du har ændret hvilke linier, det er rart nok at vide den præcise forskel på scriptet til jpg galleriet og gif !

P.t er det kun linien
if( strrchr($ays_org,'.jpg') == '.jpg' && strstr( $ays_org, PREF_THUMB) == FALSE ) {
jeg har ændret til
if( strrchr($ays_org,'.gif') == '.gif' && strstr( $ays_org, PREF_THUMB) == FALSE ) {

Hvilke linier har du ændret

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 15:06

Jeg sætter mig lige til at se på det og vender tilbage... Jeg ændrede lidt hist og pist, du ved, så jeg kan ikke sådan lige komme med linie nr. pt.

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 21-11-04 15:17

Det virker ikke helt, dog opretter den thumbs i jpg, men nu kan man ikke se selve animationen, se selv her http://www.dosdesign.dk/animationertest

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 21-11-04 15:22

Jeg mener den genere selv de tilhørende thumbs nu i jpg format ex. _thb_alien.jpg, men selve animationen viser den ikke, det er kun en lille bitte sort prik + der er noget "fejl" tekst

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 15:26

har sendt dig en mail...

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 15:32

Nej det er rigtigt den laver ikke animationen, men det tror jeg heller ikke vi kunne lade sig gøre, da scriptet vil behandle animationerne som stillestående-billeder. Der har jeg ikke en idé, desværre

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 15:33

Hvad er det for en sort prik, og hvor er der fejl-tekst?

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 15:36

Hvis du skal have det til at virke skal du lave en lille version af hver frame, gif-billedet består af, og derefter lave det til en animation.

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 21-11-04 15:39

juhuuu det ser ud til at virke, det har jeg forsøgt at få hjælp til i ½ år 10000000 tak, kan jeg evt spørge om et par ting mere ??

Hvad mente du med dette "Hvis du skal have det til at virke skal du lave en lille version af hver frame, gif-billedet består af, og derefter lave det til en animation.
"

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 15:45

gif-animationen består f.eks. 10 forskellige gif-billeder, der udskiftes i en bestemt rækkefølge, således at det ser ud som om figuren bevæger sig.
Det, scriptet gør nu, er at det tager det "øverste"/første gif-billede i serien og laver et thumb ud af det, derfor bevæger det sig ikke.

For at få thumb-billedet til at bevæge sig, skal du lave et thumb-billede af hvert af de 10 gif-billeder, som animationen består af, og derefter "samle" dem igen til en animation. Jeg tror bare det er meget besværligt og ville ikke vide, hvor jeg skulle begynde. Men prøv evt. at se på http://dk2.php.net/ for mere info...

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 16:06

For at angive filnavnet, kan du prøve at indsætte:
print '<br>'.$strPictureURL;
efter linie 1355

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 16:11

... eller prøv at indsætte:
print '<br><a href="'.$strPictureURL.'">'.$strPictureURL.'</a>';
efter linie 1358
... Det kommer lidt an på, hvordan du vil have det til at se ud.

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 21-11-04 16:21

nååå ok, det var det du mente ... nej nej det behøver jeg ikke, det er da også bare spild af tid at vente på ?
Et jpg billede af animationen til thumbs er rigelig fint

se mit galleri er færdig www.dosdesign.dk/animationer