/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvad er der galt med mit Køle/fryseskab?
Fra : thomasoe
Vist : 4312 gange
50 point
Dato : 01-11-04 10:48

Jeg har problemer med mit Hoover køle/fryseskab efter 4 år, hvor det har fungeret perfekt. Fryserdelen (****=dybfrost) kan pludselig ikke fryse tilstrækkeligt. Temperaturen er kun ca. -5 grader. Det er kun 1 af fryseelementerne der fryser - de andre elementer er kun kolde pga. temperaturen i fryseren. Køleskabet fungerer stadig fint. Er der nogen der kan fortælle mig hvad der mon er galt og om det er noget man kan lave.

Kommentar
Fra : duttenus

Dato : 01-11-04 10:54

lyder som om at der ku være en punktering i et element. Du ska ha fat i en reparatør det ikke noget du selv kan gøre noget ved

Kommentar
Fra : thomasoe

Dato : 01-11-04 11:00

Tror du det kan svare sig? Jeg gav 3500 for skabet.

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 01-11-04 11:07

Ring og spørg hos en forhandler og en reperatør (måske helst en som ikke selv forhandler) så hvis de kommer med samme svar - så er du nogenlunde sikker på at de ikke vil snyde dig til enten ny fryser eller dyr reperations regning.

Kommentar
Fra : thomasoe

Dato : 01-11-04 11:16

Er der ikke nogen, der har et bud på hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-11-04 11:17

Det er utroligt svært at sige om det kan betale sig, specielt når man ser hvad man kan få et køle/fryseskabe, til prøv at se
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/pdfframe.htm
Dette er bare et eksempel, men du kan finde mange på nettet.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : stanley

Modtaget 60 point
Dato : 01-11-04 11:30

Det kunne tyde på for lille et tryk på kompressoren.... At der mangler vædske.... Det er bestemt IKKE noget du selv kan gøre noget ved....

Hvis fryseren ikke trænger til afrimning er der næppe andet at gøre end at købe en ny A+ hvor du jo kan få 500 i tilskud fra elsparefonden... Den nye bruger mindre strøm, så du vil i det lange løb spare ved at købe en ny A+. Det er al for dyrt at reparere, medmindre du kender én, der vil gøre det uden regning...

Kommentar
Fra : thomasoe

Dato : 01-11-04 11:32

Jeg har nu snakket med en reperatør, der siger at det enten kan være væsken eller kompressoren, den er gal med. Hvis det er væsken vil det koste ca. 1500 ekskl. moms at få det repareret. Hvis det er kompressoren ca. 2000 ekskl. moms. Det lyder meget dyr i mine øre. Er der nogen der ved om man kan lave det selv?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-04 11:36

Det kan du slet ikke lave selv, jeg havde samme problem med en kumme fryser for nogen år siden, og det var kompressoren der var stået af.
Men hvis du kan få skiftet kompressoren noget billigere end det du skal give for ny fryser, kan det godt betale sig hvis den du har ellers er i orden.
mvh dova

Kommentar
Fra : babee

Dato : 01-11-04 11:37

sig mig læser du ikke dine svar alle siger du ikke må gøre det selv

Kommentar
Fra : thomasoe

Dato : 01-11-04 11:42

Jo jeg læser omhyggeligt alle mine svar og tak for dem. Jeg ved nu at jeg ikke selv skal reparere.

Godkendelse af svar
Fra : thomasoe

Dato : 01-11-04 11:43

Tak for svaret stanley.

Jeg tror jeg køber et nyt!

Med venlig hilsen
Thomas Lehmann

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 01-11-04 12:35

Jeg har selv fornylig købt nyt køleskab med fryser. Mrk. Bauknecht. Det kørte hele tiden og ville ikke fryse ordentligt. Det tog en uge før reparatøren kom og han kunne straks konstatere, at der manglede tryk/vædske. Han kunne ikke finde ud af at lave det, så vi fik et nyt skab. Det fortæller lidt om, at det ikke bare sådan kan repareres.. Han var specialist og havde målerudstyr, men han måtte gi' op... Så det er absolut en specialistopgave... Du havde et Hoover, jeg et Bauknecht... Tror det er dårlige produkter. De svenske bl.a. Electrolux eller det danske Gram, dem har jeg aldrig haft problemer med....

Kommentar
Fra : runeschultz

Dato : 21-09-06 20:25

Køleskabet er et ATLAS type AKG 224.
Køleelementet er fuldstændig tilrimet, og det kniber med at holde temperaturen nede.
Det er et rent køleskab uden frost; men med automatisk afrimning.
M.v.h.
runeschultz