/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Klaplygter halvt defekt :-/
Fra : Mrn
Vist : 625 gange
150 point
Dato : 31-10-04 17:48

Hej,

Jeg har et problem... ang mine klaplygter.

Jeg har en Mazda 323F 1.8 GT 1989.
Det startede for ca. ½ år siden. da jeg skulle tænde lyset på bil... og klaplygterne kørte langsomt op. senere kørte de kun op i trin. Og når jeg skal slukke kørte de enten ikke ned før en time eller 2 efter at jeg HAR slukket lyset.... og nu... ja nu er jeg nødt til at køre dem manuelt op og ned... umiddelbart kan jeg ikke se nogen defekt på ledning og relæet klikker når jeg prøver at "åbne" dem via kontakt.

Er der nogen der har en ide om hvad der er galt.

Mvh. Michael

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 17:52

Dårlige forbindelser i elmotoren eller simpelt hen træge led/hængsler. Smøring med tynd olie ville nok ikke være af vejen.
Jeg må lige tilstå, at jeg ikke kender dem på Mazdaen, men forskellen er nok ikke så stor.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 31-10-04 17:55

jeg har prøvet at smøre led/hængsler med WD40, men hjalp meget lidt... kørte en meget kort tid bedre.

men ville det være en ide at købe nogen hos en hugger?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 17:59

Hvis de kørte bedre en kort tid med WD40 skulle du måske rense godt og smøre med lidt fedt. Hvis de er monteret som dem jeg har set så slynges der meget snavs op og fjerner olien. Hængslerne kan jo også være slidt op, og dem fra huggeren er jo lige så gamle.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 31-10-04 18:04

det er et forsøg værd... prøver vender tilbage igen i morgen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 18:10

Hvis du kan komme til at rense det godt og samtidig tjekker om leddene arbejder frit mon så ikke du kan fikse det.
Venter med spænding på resultatet

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-10-04 18:18

Hm....
Jeg tror nu ikke lige på det med hængslerne....
Der må være en lille gearmotor der trækker dine lygter op og ned.
Jeg ville prøve at lytte til hvordan denne/dises motor(e) lyder når den/de køre.. Noget tyder på at de er slidte mekanisk så de går stramt. Jeg kunne forstille mig at Mazda kender problemet.
Hvis det skyldes at lejer i motoren er slidte hjælper smøringen ikke meget.
Nogen gange er smørring også af det onde da det samler skidt og støv.
Jeg har set flere af disse F modeller der sættter køre lygter på - det kunne tyde på at det slider på lygterne at skulle op og ned hver gang bilen startes..
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 20:00

Det er ikke på grund af slitagen, at der skal kørelygter på for så kunne man bare låse dem i åben position, ned det er da fordi det smarte ved klaplygter forsvinder hvis de er åbne hele tiden.
Fordelen ved fedt som smøremiddel er at det er det ydeste lag fedt der opsamler snavs mens det inderste stadig kan smøre.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 02-11-04 20:09

SÅ! nu har jeg prøvet at smøre alle ledende som er forbundet med klaplygterne... samt at jeg har set efter Huller i ledninger. men uden held

Jeg har en ide om at de 2 motorer som sider på bilen er at den ene fungerer som Hovedmotor og den anden er slave, fordi, jeg fandt ud af at der sad en stopklods på klaplygten, som var bøjet så den skrabede på, hvilket jeg tror har brændt hovedmotoren af.
Kunne det være en mulighed? Når jeg trykker på knappen til at åbne lygterne klikker det i lygte motoren.

Hilsen Michael

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 150 point
Dato : 02-11-04 20:16

Det er bestemt en mulighed, men sådanne motorer bør du kunne få på et ophug.
Du kunne måske tjekket motorerne uden forbindelse til lygten.

Godkendelse af svar
Fra : Mrn

Dato : 09-02-05 22:24

Tak for svaret BjarneD.