/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Nyttevirkning for el-radiatorer
Fra : alma
Vist : 2556 gange
50 point
Dato : 31-10-04 17:41

Hvordan kan man snakke om en el-radiator er mere effektiv end en anden, det må da ene og alene bero på effekten, hvis en radiator er 2000w yder den vil 2000w varme, hvad skulle den ellers bruge sine watt til, det er jo ikke som et olie- eller gasfyr hvor der er et tab. Jeg forstår godt at der kan være forskel på hvordan man opfatter varmen fra fx en oliefyldt el-radiator,

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 31-10-04 17:48

Du har ret. Effekten omsættes til varme og der er ikke den store forskel bortset fra at en konvektions el-ovn (m. blæser) jo skal bruge strøm til at fordele varmen og dermed er dyrere, men kan føles behageligere.
En olie el-radiator bruger også det samme strøm, men reguleringen kan føles mere flydende, men altså alene et spørgsmål om komfort.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-10-04 18:10

Effektivit handler om virkningsgrad.
Om hvor meget af energien der kommet til nytte der hvor den skal bruges....
Ved f.eks oliefyr kommer noget af enegien op igennem skorsten og som varmetab i rør.
Hvilke tal man andender vil jeg ikke komme ind på men der er også forskel på om hvad det koster at tilvejebringe den energi der benyttes...
Når du anvende en elradiator bliver alle 2000w ud i rummet....
Skulle du transportere de 2000w i form af opvarmet i 20 meter vandrør, ville en del af varmen opvarme omgivelserne omkring rørne... og omkring vandvarmer..
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 31-10-04 19:59

Elvarme afgiver ganske rigtigt den påtrykte effekt men der er forskel på om den afgives som strålevarme eller konvektionsvarme.

Lukkede el-radiatorer afgiver mest strålevarme .

Radiatorer med mulighed for luftgennemstrømning afgiver mest konvektionsvarme.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-10-04 20:23

Ja som det fremgår af de ærede svarere, så kan man ikke tale om effektivitet på en elovn, da den er 100%
Dette gælder nu også for en konvektions el-ovn (m. blæser), da motorens optagne effekt også laver varme.
For så vidt kunne man opstille en ventilator der var på samme effekt som radiatoren, og man ville få samme varme ud af den, da også blæsten ville afgive varme, sammen med motorvindingerne. Ligeledes kunne man opstille en eller flere glødepære på samme effekt.
En anden ting ved elradiatorer er at det økonomisk er bedre med mange eller "store" modeller, så rummet hurtigt kommer op på den ønskede temperatur, fremfor at starte små radiatorer mange timer før rummet skal bruges, og dermed have et varmetab i de flere timer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 20:52

At begynde, at medregne blæserens varmeafgivelse er vist det man kaldet mindre detaljer da strømforbruget til en elektrisk blæser omsættes til både varme og bevægelse, men det korte af det lange må være et spørgsmål om komfort lige som varmetabet ved at bruge radiatoren før rummet skal anvendes, kunne omsættes til varme i vægge så der ikke kommer noglen kuldefornemmelse derfra og selv om dette vil give et vist tab så vil der også være åbenlyse fordele som kan være forbruget værd da der jo er en tendens til at skrue højere op for en radiator hvis man fornemmer fod eller træk kulde, hvilket da også er årsag til at jeg personligt foretrækker oliefyldt radiator eller radiator med varmeoptagende metalmasse så varmen afgives selv i perioden imellem opvarmningen (strømforbruget).

Godkendelse af svar
Fra : alma

Dato : 31-10-04 21:48

Tak for svaret BjarneD.