/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Speciel pære - Hvor?
Fra : slumse
Vist : 12181 gange
100 point
Dato : 31-10-04 10:58

Hej...

Jeg har arvet en standerlampe. Jeg ved ik lige hvad den hedder, men det er sådan en hvid lampe der ligner en paddehat. På kontakten på lampen kan man trykke på den 4 gange. 1 for lavt lys, 2 for mellem lys og 3 for fuld lys og 4 for at slukke. Vi har prøvet med en almindelig pære, men der lyser den kun med fuld styrke. Vi var nede at spørge den lokale el-forhandler, men han sagde at disse speciel pærer ikke laves mere... Kan det passe?

Kommentar
Fra : H2

Dato : 31-10-04 11:04

Det er en PH-Lampe
Den pære har været udgået, men så vidt jeg ved er de begynd at produksere den igen.
Jeg vil lige prøve at se om jeg kan finde et nr på den.

Jeg har laver flere af denne lampe om med en lysdæmper på ledningen og sat en 100W i i stedet, men det er da bedst hvis man kan finde den rigtige pære.

Du hører lige nærmere, måske først mandag.
Henrik

Kommentar
Fra : H2

Dato : 31-10-04 11:11

http://www.ph-lampen.dk/panthella_gulv.htm
Er det ikk denne lampe vi taler om.

Kommentar
Fra : slumse

Dato : 31-10-04 11:12

Det lyder godt... Tak for det.

Du har vel ikke et navn på lampen, da jeg ikke ved noet om den.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 31-10-04 11:13

Jeg kender godt de pære med 2 glødetråde.
Jeg ville nok tænke på, at købe en lysdæmper istedet.
En sådan specialpære kan hurtigt komme til at koste lige så meget som en lysdæmper.
Der findes små lysdæmpere, der monteres på ledningen lige som en gennemgangsafbryder. De koster ikke det store i Hjem & Fix, A-Z etc.
Bare et forslag.
Gambrinus

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 31-10-04 11:17

Kan du finde lampen her ?

http://www.phlamper.dk/
http://www.ph-lampen.dk/

Der er måske også hjælp at hente ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 31-10-04 11:30

Jeg har også sådan en lampe.
Jeg købte den af min læremester i 74 men har selvfølgelig heller ikke nogen pære til den, for de er ganske rigtigt udgået.
Det ville være super hvis man igen ville producere disse pærer
for det er jo sådan med PH lamper at de er konstrueret til bestemte pære typer.
Hvis man sætter en almindelig pære i lampen vil der komme en skygge på skærmen
fordi glødetråden ikke sidder i centrum. Den originale pære er nemlig noget større.
Ellers ville løsningen helt klart være at sætte en lysdæmper på ledningen.
Men måske kan man finde en lidt større pære på 100-150w som bedre passer, den skal jo alligevel lysdæmpes.
Jeg kan heller ikke huske hvad den hedder,
men ordet paddehat har da ofte været en brugt benævnelse, så mon ikke mange kender den under det navn?

M.v.h. Kim

Kommentar
Fra : H2

Dato : 31-10-04 11:33

Man kan få en 150W der har den store for som den orginale. Det er den der sidder i de nye lamper. og der er der orgimal en lysdæmper på.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 31-10-04 11:38

Kontakt PH-lamper. De bør vide om man kan få pæren nogen steder eller hvad man kan bruge i stedet.
Mvh. Else

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 31-10-04 11:47

Det er selvfølge dem der producere PH-lameper - ser her: http://www.louis-poulsen.dk/sales/showroom.asp?lang=da
Mvh. Else

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-04 11:48

jeg har i sin tid arbejdet hos louis poulsen som laver de lamper - du kan kontakte dem her de er søde med at hjælpe på alle måder - det er hovedkontoret du får adr og tlf til - det kan være de beder dig kontakte en anden afdeling - men der er hjælp at hente for de fleste ting der vedrører deres produkter.

Nyhavn 11
Postboks 7
1001 København K
Tlf. +45 33 14 14 14
Fax +45 33 14 17 10
Email: info@lpmail.com

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 31-10-04 11:58

Nå jo H2, jeg ser først nu dit link.
Panthella hedder den altså, og så er det ikke engang PH men derimod Verner Panton.
Der kan man bare se.
Kim

Kommentar
Fra : H2

Dato : 31-10-04 12:42

Det er ikke en PH design, men dem sæges under PH og er i PH kattelogerne.

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 31-10-04 16:03

h2
Den har aldrig været ude af produktion , men er blevet ombygget så der er en alm. pære i.
den sælges ikke under PH , men er i Louis Poulsen katalogerne sammen andre design lamper produceret i Louis Poulsen Lighting

Kommentar
Fra : H2

Dato : 31-10-04 17:47

Pæren har været ude af produktion for de nye er med en alm 150W E27 pære og ikke en pære med flere styrker i

Kommentar
Fra : H2

Dato : 03-11-04 08:59

Jeg må skuffe jer. Jeg har prøvet 2 af mine leveradøre. Der er ikke nogen af dem der kan finde den. Der er nok ikke andet at gøre end af sætte en 150W pære op en lysdæmper.

Kommentar
Fra : habsalon

Dato : 01-03-05 20:20

Er der nogle der har et billede af den pære som i manger ? eller ved hvad for en sokkel der sidder på pæren?

Henrik (absalon@it.dk)

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 16-05-05 11:39

Lampen er en Pantella lampe, Den er tegnet og fortalt af Verner Panton, og ikke Poul Henningsen (PH - Lamper). Begge designeres lamper laves imidlertid af Louis Poulsen i dag.

3-lys pæren laves ganske rigtigt ikke mere. Den lignede en alm pære, lidt i overstørrelse, og med 3 kontaktsteder på E27 fatningen istedet for 2. Dette giver ikke kun vanskeligheder i Pantella lampen, men også i den store udgave af LUXO's arkitektlampe.

Pantella lampen fremstilles og sælges stadig, men som der ganske rigtigt står skrevet her ovenfor, beregnet til en 150W pære og forsynet med en lysdæmper på ledningen. Løsningen er ikke perfekt da 3-lys pære gav et hvidt lys uanset hvilken indstillling man brugte, hvorimod en dæmpning medfører at lyset bliver gyldent (tilgengænd får du en meget forlænget levetid på pæren)

Min anbefaling er at du sætter den pære i du sys er passende 40-60-100 W .. Pantellaen er ikke så kristisk med pærens fysiske størrelse som foreksempen PH-lamperne er

D_T - belysningsforhandler (blandt andet)