/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Problem m. ekstern HD til LapTop!
Fra : arne.jakobsen
Vist : 375 gange
200 point
Dato : 27-10-04 21:12

Hej Alle. Min IBM Thinkpad R40 har hidtil kun haft en langsom 40Gb Harddisk. Jeg har idag udskiftet den med en hurtig 60 Gb. Den gamle har jeg installeret i en ekstern USB-enhed. LapTop'en er så reinstalleret med helt nye programmer. Når jeg tilslutter den eksterne HD, findes den, men systemet siger at den er tom. (Det er den ikke, idet jeg ikke har formatteret den). Jeg har rigtigt mange data på den gamle, som jeg gerne vil kopiere ind i den nye. Hvad gør jeg? Og/eller hvad gør jeg forkert. Der er 600 point til deling imellem de der hjælper mig bedst. 8_( AJ

Kommentar
Fra : xick

Dato : 27-10-04 21:19

Hvilket filsystem kører din laptop? og hvilket system kører den eksterne hdd? en FAT32 disk kan ikke se en NTFS disk.

Det kan evt også være noget med driverne til din usb-port, men det er det sandsynligvis ikke, da du kan se disken, men ikke se data på den.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-10-04 21:25

Det lyder som om der er sket noget med dine partitionstabeller på den gamle disk.
Sad den i da i installerede programmerne på den nye disk? - Så kan det ske at installationen "rydder op"

Download PcInspector og se om du kan se dine data på 40GB disken med den.

http://download.pcinspector.de/pci_filerecovery.exe

mvh
Jens - www.diskhelp.dk

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-10-04 21:36

Såvel LapTop som den eksterne HD kører NTFS. Der er ikke sket noget med partitionstabellerne. Vi prøvede det samme med en anden maskine for 1 mnd. siden. Samme problem. Da kunne vi imidlertid blot formattere den eksterne HD, idet de data den indehold var få og små og iøvrigt var sikkerhedskopierede. Mine data er store og mange og jeg har nok sikkerhedskopier af det vigtigste, men absolut ikke alt. Bl.a. al min musik er ikke sikkerhedskoopieret.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-10-04 23:19

Hej Arne,

et dumt spørgsmål:

Benyttede du harddisk password på den gamle 40Gb harddisk?
Så kunne det tænkes, at det er problemet!

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-10-04 23:26

IBM760

Nå jeg tændte for den gamle kom den og spurgte om et Password. Det har jeg endnu ikke bedt den nye om at gøre. Er det det du mener?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-10-04 23:32

Ja, hvis du ikke har afinstalleret det gamle password - tvivler jeg på, at du får den til at virke.

Så du bliver nok nødsaget til at genindsætte den gamle harddisk og fjerne password beskyttelsen.

Det er ofte et problem med password beskyttelse på harddisk, uden at det fjernes kan man normalt ikke foretage format m.m.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-10-04 23:36

IBM760

HVis jeg blot skifter harddiskene ud, skulle jeg vel kunne fjerne Passworded på den gamle og så blot skifte ud igen, uden at skulle til at indlæse alt igen på den nye? Eller hwa?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-10-04 23:39

Helt rigtigt Arne.

Hvordan du fjernet password fra harddisken, kan være lidt forskelligt alt efter hvilken IBM Thinkpad du har.
Men du har formodentlig en vejledning.

Ivan

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-10-04 23:45

Ja han hedder Søren og en RET dygtig, men det her har squ snydt ham. Jeg prøver det i morgen. Har du ret har du fortjent en hel Røvfuld point.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-10-04 08:51

Hej Arne,

jeg mener, at du skifter/fjerner password på følgende måde:

Citat
IBM R-series, T-series and X-series

To change hard disk password:

Restart the pc
When the screen shows 'To interrupt normal start-up, press the blue Access IBM button', press the Access IBM button on the internal keyboard
Choose Start setup utility
Choose Security, press <Enter>
Choose Hard Disk 1 password
Choose User
Type the old password, press <Enter>
Type the new password, press <Enter>
Repeat the new password, press <Enter>
Press F10 to save
Choose Yes

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-10-04 09:14

Eksterne HD i USB kasser skal være sat som master.
USB HD skal opgraderes i diskhåndtering til dynamisk disk. (win 2000 og XP)
http://www.wintip.dk/xp/tools/diskmgmt.htm
Din harddisk var aktiv som den sad før.
Nu er den sikkert hidden og kan ikke ses.
Den skal være neutral/none for at kunne læses fra det nye styresystem.
Programmet Partition Magic kan ændre denne tilstand.
Men det kan også ændres med denn diskette.
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 17:36

IBM760 & emesen

Min mand ude i firmaet siger at ingen af rådene virker og forslår mig at sende denne meddelelse som erstatning for min egen. Han har åbentbart ikke tillid til at jeg har forklaret mig ordentligt?

Citat
Jeg har en harddisk fra en IBM bærbar, som jeg har flyttet over i en ekstern USB 2.0 harddiskskuffe. I diskhåndtering kan jeg se at disken er i orden, men også se at disken indeholder en MBR. Disken er fint online. I min diskhåndtering fremgår disken som disk 1, mens min nye harddisk i den bærbare er disk 0. Når jeg højreklikker på disk 1 har jeg ikke mulighed for at opgradere til "Dynamic disc" eller lignende, men kun mulighed for at skifte drev og formatere osv.

Jeg er i øvrigt tidligere blevet foreslået, at anvende en bootdiskette, men desværre har min pc ingen diskettedrev, så det er lidt ærgeligt :-)

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 200 point
Dato : 28-10-04 17:43

Den skal nok have status none altså hverken hidden eller aktiv (som MBR gør den til) Og det kan evt. gøres i en anden PC

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 17:50

emesen

tak for rådet. Vi venter lige til i morgen med at checke det. HD'en ligger ude i firmaet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 17:53

Ivan

Det du foreslår KUNNE være problemet hvis HD'en var Krypteret. Det er den ikke. Så det...... M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-10-04 18:09

Hej Arne,

Hvis din harddisk er password beskyttet er den samtidigt krypteret. Jeg har oplevet det i forbindelse med nogle ældre 2,5" HD fra Gl. IBM Thinkpads.
Jeg forsøgte også, at få dem til at virke i en USB box - det lykkedes først, da jeg fjernede HD password.

Men det er muligt, at du har andre problemer.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 18:13

OK så Ivan. jeg sender din besked videre til Søren, men han kan først se på det imorgen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-10-04 18:27

D.v.s. du forsøgte ikke at fjerne dit HD password?

En HD med Password, hvor man ikke kender password og derfor ikke kan fjerne det - betyder at disken er komplet ubrugelig.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 18:36

Jamen jeg kender da godt Passwordet. Men som sagt ligger HD'en ude i firmaet, og det er mine håndgangne mænd der arbejder med den. Jeg tror ikke at de har forsøgt det, for de sagde at de VIDSTE at det kun var aktuelt hvis HD'en havde været sat op til at Kryptere data. Men jeg har nu sendt din besked videre til dem, så må vi se hvad de finder ud af i morgen. Vi tales ved Ivan. Indtil videre får du TAK for indsatsen.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 29-10-04 09:09

Arne.. vender tilbage til mit forslag om at anvende PcInspector programmet..:
Sådan som din mand i firmaet beskriver fejlen og i og med at den ikke skulle være krypteret, så skal pcinspectorprogrammet kunne redde dine data..

http://download.pcinspector.de/pci_filerecovery.exe

mvh
Jens - www.diskhelp.dk

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-10-04 09:34

Tak for svaret emesen. Jeg deler nogle point ud til nogle af de andre svarere også som tak for indsatsen.

Vi satte Harddisken op på en PC og kopierede indholdet over på den faste HD. Derefter Formatterede vi den gamle HD og læste data tilbage. Det tog en HEL..... tid, men var eneste løsning. Tak allesammen for indsatsen. Det er rart at opleve denne hjælpsomhed.