/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Bare fødder eller fodtøj?
Fra : BirtheP
Vist : 636 gange
100 point
Dato : 27-10-04 20:04

Jeg har hidtil altid troet at det var bedst/sundest for fødderne at gå så lidt som muligt med fodtøj. Fornylig har jeg hørt at man kan få problemer med hård hud netop hvis man går meget med bare fødder. Er det bedst for fødderne at have sko på, eller er det bedst uden?

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 27-10-04 20:13

følg strømmen og gå med sko, mindst 99% i de civilicerede lande bruger sko, så hvorfor ikke, desuden virker hår hud som en slags sål for at beskytte foden mod pinde og skarpe sten på jorden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-10-04 20:17

Hård hud opstår ved en belastning.
Når du har sko på gnider en del af skoen på huden, som for at forsvare sig, producerer ekstra hud.
Jeg vil mene at jo mere man går på "bare" fødder des bedre har foden det.

Læs evt. her http://www.netdoktor.dk/tema/fod/haardhudogligtorne.htm

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 27-10-04 20:45

Hvis man går meget på bare fødder, dannes der som xyzzygy siger, nærmest en ekstra sål af fortykket hud.
Og med fodtøj, får man hård hud de steder fodtøjet udøver et uhensigtsmæssigt tryk på foden, altså forkert fodtøj.

I gamle dage hvor det var almindeligt, at især børn gik med bare fødder om sommeren, brugte man nogen steder at dyppe fodsålen i tjære og sand, for at danne en beskyttelse indtil huden var blevet tyk og modstandsdygtig nok i sig selv til at beskytte sig mod skarpe genstande, sten o.l.

Men en kombination af vekslende fodtøj og ind i mellem bare fødder er det mest hensigtsmæssige.

mvh dova

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 27-10-04 20:48

og det bruger de fleste nok, man tager sko på, på arbejde, og når man kommer hjem går man rundt i strømpefødder.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-10-04 21:21

BirtheP

Har du selv et problem men hård hud på fødderne?

Du må undskylde, at jeg spørger, men har du ikke selv en erfaring? Det er dit spørgsmål, der kan forvirre lidt.

Citat
Jeg har hidtil altid troet at det var bedst/sundest for fødderne at gå så lidt som muligt med fodtøj. Fornylig har jeg hørt at man kan få problemer med hård hud netop hvis man går meget med bare fødder. Er det bedst for fødderne at have sko på, eller er det bedst uden?

Kommentar
Fra : BirtheP

Dato : 27-10-04 22:04

Hej ans. Jeg går så vidt muligt i strømpesokker/bare tæer, og har da også fortykket hud på fødderne, men ikke noget problem med det. Jeg læste bare fornylig i et blad, hvor problemet med hård hud blev taget op, et råd om at gå mere i sko, da barfodethed gav anledning til den hårde hud. Og det undrede mig, da jeg synes det mest naturlige også burde være det sundeste - nemlig at gå uden fodtøj.

Godkendelse af svar
Fra : BirtheP

Dato : 27-10-04 22:07

Tak for svaret dova. Tak for din tilføjelse vedr. tjære og sand til de bare fødder om sommeren - det var interessant!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-04 22:20

Selv tak

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-10-04 22:23

Tilpas nu dit fodtøj. Det er ikke kun hård hun man kan få, men også fodsvamp.

Velkommen til kandu

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-10-04 22:23

hun=hud

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 27-10-04 22:29

Jeg har læst flere artikler på det seneste, der retfærdiggjorde at folk der gik med bare fødder - og især uden strømper - er mindre syge end andre.