/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Sharkoon Acrylic Showcase!
Fra : Chrillemand
Vist : 972 gange
30 point
Dato : 26-10-04 22:43

Davs.

Jeg skal have et nyt kabinet, og jeg har kigget på dette http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=82418 , men der står i producentens beskrivelse at det kun er bygget til fremvisning/udstilling. Og at det ikk er EMC-kompatibelt! Hvad betyder det?
Kan jeg godt købe det og få noget ordenligt kram, eller er det noget huddibras?

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 26-10-04 22:59

der står nu
not comply with EMV standards.

http://news.thomasnet.com/fullstory/450671

og det har noget med strømforsyningen men hvad kan jeg ikke lige genemskue

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 40 point
Dato : 26-10-04 23:02

At det ikke er EMC kompatibelt betyder, at det ikke overholder lovkravene til støjdæmpning (trancienter, udståling etc.) på elnettet såvel som radiobølger, og heller ikke kan bringes til at gøre det!

Det er ulovligt at benytte det indenfor EØF (Europæiske Økonomiske Fællesskabslande) hvor alle elektriske apparater skal overholde EMC direktiverne
http://europa.eu.int/comm/enterprise/electr_equipment/emc/guides/chaptwo.htm

Kabinettet kan i sig selv bære CE mærket - men det betyder IKKE at når du propper noget ind i kabinettet, så er det hele CE mærket. Det er nemlig samlingen af alle komponenter der skal CE mærkes. Så i princippet, så skal enhver hjemmesamlet computer testes op mod de harmoniserede standarder, for at man kan være sikker på at overholde lovgivningen.

Hvis din hjemmesamlede computer går i naboens fjernsyn fordi den ikke overholder kravene, så er det dig der skal afholde alle udgifter til løsning af problemet.

Med sådan et acryl-kabinet er der jo også stor mulighed for at DU danne jordforbindelse og kan få nogle gevaldige rap over fingrene, og at elektronikken inde i kasen iøvrigt futter af p.gr.a. statisk elektricitet (potentialeforskellene)

Så nej - hold dig fra den slags kabinetter!

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-10-04 23:08

Det giver ingen mening at skrive EMV standard på et computerkabinet.... der menes helt klart EMC.

EMV er en standard for betalingskort med chip....

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : Chrillemand

Dato : 27-10-04 15:16

Tak for det! Jeg holder nallerne væk! Nu ved jeg godt jeg har accepteret dit svar, men hvad mener du om et plexiglas kabinet? Et jeg har funet på QXL: http://my.qxl.dk/accdb/ViewItem.asp?IDI=14242090&VH=1#gag

Og testen er her: http://www.tweak.dk/tests2.php?id=218

Overholder det relgerne, og vil det have næmt ved at brænde?

PS: Hvis ikke du læser det øverste link, så er kanbinettet 1½ år gammelt. Og han skriver at man kan se det er brugt!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-10-04 16:54

Plexiglas er det samme som acryl - acryl er brandbart. Den såkaldte gnistantændelsestemperatur er 180°, og det selvantænder ved 450­° - jeg er ganske overbevist om, at dette kabinet heller ikke kan forenes med EMC direktivet.
Plexiglas er en PMMA plast, (polymethylmethacrylat)

Plexiglas/acrylplast er iøvrigt en rigtig støvsamler, og er ret modtagelig for ridser - så ved almindelig brug vil jeg mene, at det hurtigt bliver grimt at se på....men det er jo en helt anden og aldeles subjektiv vurdering
Populært sagt, så skal man kigge lidt stift på det, og så er det ridset.
Husk, hvis du nu alligevel skulle falde for fristelsen, så må du ALDRIG rengøre acryl med sprit eller spritholdige produkter da det kan udløse spændingskorrosion (materialet krakkelerer og flader fra hinanden).

mvh Bepox

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 29-10-04 22:02

OK, og MANGE tak! Du har læst på lektien... Du ved hvad du snakker om. Men jeg har fundet et andet kabinet, Super Lanboy hedder det. Så kan du jo finde det selv!

Mange tak for hjælpen.
Gode akumentationer, så ved jeg det til næste gang!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-11-04 01:37

Velbekomme chrillemand - det er dejligt at kunne hjælpe

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-11-04 01:45

Super Lanboy var iøvrigt slet ikke så svært at finde

Pænt kabinet - og med noget bedre muligheder for stel/jord-forbindelse.

Anskaf dig et alkalisk rengøringsmiddel til rengøring - så kan du holde det pænt - og spray evt. "ruderne" med skyllemiddel. Det virker antistatisk og kan mindste støvsamlingen

mvh Berpox