/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvad skal de koste?
Fra : Luna0000
Vist : 728 gange
10 point
Dato : 25-10-04 14:34

Min gode veninde har blandingskillinger til salg, men hun (og jeg) ved ikke hvor meget
der skal tages for dem. Jeg tænke i her inden måske havde en idé.
Kattemor er ægte med stamtavle og faderen er ægte, men uden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-04 14:41

Det kommer an på hvilke katte de er blandinger af.
Hvis forældrene er af samme race er de som regel dyrere end hvis det er forskellige racer der er blandet.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 25-10-04 14:45

Det kommer jo an på hvilken race der er tale om, men hvilken race er katten, når der er tale om to forskellige racer der er parret med.

Men, en blandingskilling.... 50.-kr
Uden stamtavle er der jo ikke garanti for ægtheden, og den kunne ligeså godt være fra den lokale gård.

Kommentar
Fra : Luna0000

Dato : 25-10-04 14:50

deres mor er Skovkat og deres far er Perser.
de har fået både sundhedstjek og vaccinationer (til 800kr.) så 50kr. er ikke rimeligt.
Desuden synes min veninde det er uansvarligt at sælge en kat for 50kr.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 25-10-04 15:00

Hva´.... Uansvarligt at sælge en killing for 50.- Hvor i ligger det uansvarlige.?
Det er vel ikke prisen der gør det ansvarligt at avle uægtekatte.??

Skovkat vs Perser ikke særlig klogt, men what ever... Og dog... Hvem fa'en giver lov til at parre sin stamtavle-kat med en fremmede race og ydermere uden stamtavle.????? Og er det en smutter, virker det ikke særlig seriøst.
Se, dét virker uansvarligt...

Men ellers må du jo tage antallet af killinger og div. op i prisen fra dyrlægen, så få du ihvertfald dækket omkostningerne.
Har de fået ormekur.??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-04 15:14

Priseksempler fra dyrenettet:

Perser/skovkat 5 år 350,-
Mainecoon/huskat 450,-
perser/exotic 1000,-
mainecoon u.stamtavle 800,-
siameser/huskat 300,-

Jeg synes heller ikke det er ansvarligt at sælge killinger for 50,-
ikke engang "uægte" huskatte.
Og det er da heldigvis ikke alle for hvem det vigtigste ved at have katte er et fint stykke papir.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 25-10-04 15:41

Dova> Med den sidste kommentar modsiger du sku´da selv. Det handler netop ikke om papir. Men om at man parre to katte hvor af den ene er ægte og den anden er ikke. Jeg angriber man kalde det uansvarligt at sælge en kat for 50.-, men ikke at parre to fremmede racer.!!!

Det er ligesom med hunde. Nogen giver raskt væk 10.000. eller mere for en avls-han. Hvorfor.? Fordi de kender dyrets genetiske baggrund. Og kan avle og handle (forhåbenligt) ansvarligt ud fra dette.

Citat
Og det er da heldigvis ikke alle for hvem det vigtigste ved at have katte er et fint stykke papir.

Bare lige så du ved, dova... Papiret på en racekat er ikke finere end al andet papir.!!!!!!!!!!

Men denne diskussion kan løbe i ring, ligesom alle de andre debatter du deltager dova. Så, jeg er ude herfra...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-04 16:02

taliskoko
Ud fra det du skriver, er det tydeligt, at det handler om papir.
"En blandingskilling....50,-
Uden stamtavle er der jo ikke garanti for ægtheden, den kunne lige så godt være fra den lokale gård"

Og "hvem fa'en giver lov til at parre sin stamtavlekat med en fremmed race og ydermere uden stamtavle".
Det må du godt nok undskylde, men det kan jeg kun opfatte som om du mener at katte uden en stamtavle ikke er noget værd.

Og med hensyn til at det er uansvarligt at sælge killinger for 50,- handler det om, at der er nok katte der fører en kummerlig tilværelse, men folk der er villige til at betale for at få en kat, formodes også at være villig til at behandle den ordentligt ( i de fleste tilfælde i det mindste).

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-10-04 17:18

mener at de tager 200 kr for en kattekilling
http://www.kattens-vaern.dk/Templates/Template_Default.aspx?pageID=1

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-10-04 17:24

Hej Luna0000
Blandingskattekillinger kan du med sindsro sælge til kr.500,-/stk., da der er udgifter med at opfostre enhver killing. At du vaccinerer samt giver dem sundhedscheck hos dyrlægen, er helt op til din egen overbevisning og skal derfor sidestilles med de andreudgifter du har med killingerne, contra hvad du kan få ved salg af dem.
Ved enhver såkaldt ægte racekat uden stamtavle, er der ingen garanti for at dette vitterlig passer.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-10-04 17:35

Hej til flere vedr. kr.50,- for en katteklling:
Personligt tager jeg konsekvent penge for en kattekilling, og i dette tilfælde drejer det sig om huskatte. RIGTIGT! Hvis folk ikke er villige til at give penge for et levende væsen, er de ikke værd at have med dyr at gøre, i hvert fald ikke fra mit hjem. Min minimumspris for en huskattekilling er derfor Kr. 100,-. Endnu har ingen køber protesteret overfor dette krav.

Kommentar
Fra : midean777

Dato : 25-10-04 17:56

For det første kan jeg ikke forstå at du kan blive så hysterisk over at det er killinger blandet af en racekat og en "uægte". Det kan da vel være ligemeget! Og er der i øvrigt ikke en masse sundhedsmæssige problemer med racekatte?
Vi købte vores dejlige killing for 100 kr. Ligegyldigt hvad du tager for kattene er der ingen garanti for at de vil blive passet ordentlig...det er noget du må vurdere når du møder køberne. Men 50-250 kr synes jeg er en rimelig pris for blandingkillinger.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 27-10-04 22:46

her i huset har vi to dejlige "smid væk katte" den ene er hentet på Inges kattehjem
og har desværre en kronisk luftvejsinfektion, han er bestemt også en blandingskat,
hvilket kan ses på hans struktur i pelsen, vi har haft mange dyrlægeregninger-men-
min mor på 88 og han har har knyttet sig til hinanden,og når han lægger sig i skødet hos hende stråler hun, min mor lider af alzheimer. Det betyder ikke noget at han ikke
er raceren og at han er "forkert" i pelsen og dyrlægeregninger tager vi under udgiften:
GLÆDER

Kommentar
Fra : Vicki_pigen

Dato : 28-10-04 19:25

Hej....
Med hensyn til om det er ansvarligt eller uansvarligt at sælge katte for 50 kr..... Det er vel ikke prisen det kommer an på????? Har selv to dejlige hankatte.... Jeg har intet givet for dem, men det betyder da ikke at jeg holder mindre af dem af den grund... Jeg er da ligeglad med om de koster 50 kr, eller 3.000 kr. Bare de kommer til et sted, hvor de bliver passet og holdt af..... Helt ærlig, så synes jeg det virker underligt at det ansvarlige ligger i prisen....

Kender en kattepsykolog, der giver katte væk til gode hjem... Det kan sagtens være racekatte,men for hende er det vigtigste, at de får det godt, ikke hvad de koster.....

Vicki

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-10-04 20:09

Helt ærlig! Det er altså virkelig noget om snakken....så snart noget koster penge, det være sig et levende væsen eller en ting, så passer folk lidt bedre på det købte og værner om det. Contra: Er noget gratis eller koster meget lidt, - jå så er det mange gange sådan, at man bare kan anskaffe sig et nyt eksemplar af slagsen.
Mennesker er ikke ens, og på ½ times tid kan man ikke lære hver enkel at kende ved afhentning af et dyr. Hvis folk er villige til at give flere tusinde kroner for et dyr, så er dette en viss form form garanti for at dyret bliver passet godt på, -dog ingen garanti er 100% sikker.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 31-10-04 08:44

Det koster meget at være seriøs omkring opdræt af kattekillinger, uanset race. Jeg har aldrig solgt killinger under 350 kr. også selv om det var helt almindelige huskatte. Foder, dyrlæge, pasning og omsorg er nøjagtig det samme, den eneste forskel er parringspris og stamtavler.

Man kan jo altid forære killingerne væk til mennesker man kender.

Udbud og efterspørgsel er det der sætter prisen, mange starter meget højt, og går så ned i pris efterhånden som de ikke kan få solgt killingerne. Et sted mellem 5 - 800 kr. synes jeg vil være rimeligt.

Karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-10-04 18:46

For mit vedkommende er det bedøvende ligegyldigt, om jeg har givet penge for et dyr eller ej. Har man ansvaret for et dyr, så SKAL man passe det ordentligt. Og det er både med foder, pleje og dyrlægebesøg/vaccinationer. Vi har 4 katte. Den ældste er kommet tilløbende, den næstældste er hans søn og de to sidste er søskende fra Inges Kattehje. Men jeg holder forfærdeligt meget af dem alle sammen. Men den tilløbende (gratis) kat, han er "mors dreng".

Jeg synes, det er en god ting at tage penge for en kat, netop for at holde dem væk, der sådan set slet ikke er interesseret i at have/passe på et dyr. Men jeg synes ikke, halvtreds kroner er nok. Det er ingen garanti for, at folk virkelig gerne vil have katten. Efter min mening skal en minimumspris på en kat/killing være mindst 100 kr. og hellere tohundrede. Så køber folk dem kun, hvis de virkelig vil have dem.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 31-10-04 19:42

er absolut enig med Jette
hilsen kammanoerup

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 31-10-04 19:42

er absolut enig med Jette
hilsen kammanoerup

Kommentar
Fra : TeaO

Dato : 01-11-04 09:29

Hej Luna0000.
Jeg søger en hun killing, må helst ikke være sort, min. 12 uger gamle.
Hun skal være kælen og kunne være sammen med andre dyr.
Hun har muligehed for at kunne komme ud i sikker omgivelser.
Hvis du har sådan en lille sød en, må du meget grene sige til. Jeg har en kat som savner lidt selvskab. :D

Med venlig hilsen TeaO

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 19-01-05 13:31

Jeg forstår godt at folk forlanger en "symbolsk" betaling for en kat. Har selv betalt 200 for mit eget dejlige dyr (50/50 Norsk/huskat) uden servicechekc/vaccination, som kommer oveni prisen. Det er jo bare for at sikre sig at folk er seriøse. Hvis nu et loppemarked forærede ting væk gratis, hvormange ville så ikke fylde den ene trailerfuld efter den anden med ting som de bare læssede op, uden så meget som at kigge på dem eller overveje om det var noget de ønskede sig eller kunne bruge!?? Mht. rene racer, så er det fint med mig, så længe man passer lidt på med for meget indavl (fætter/kusine-avl for mennesker er ihvertfald statistisk set ikke godt, kender faktisk selv et fætter/kusine-par som fik et mongolbarn). Personligt foretrækker jeg min bastard-kat og min bastard-søn (50/50 dansk/thai.....

Kommentar
Fra : Ekstroem

Dato : 30-01-05 19:39

Jeg syntes BESTEMT det er uansvarligt at tage en 50,- for en kat.... og så er det egenlig lige meget hvilken kat og hvor gammel den er.... Grunden til min mening er, at det stadig er ALT for nemt at anskaffe sig en kat, og har den "kun" kostet 50,- er det - for nogle - alt for nemt at skille sig af med den igen eller i værste fald bare "glemme" den udenfor.... Jeg mener at man kan sortere nogle af dem fra ved at sælge katten for en væsentlig dyrere pris.... Det er et lille liv vi taler om, ikke et stykke legetøj eller en fiks julegave....!!!!!!

Så fik jeg vist sagt min mening....

Anja

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-01-05 23:06

NEMLIG.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 31-01-05 00:19

Rubion. Jeg kan ikke lade være med lige at kommentere din bemærkning om fætter/kusine kombinationen, som årsag til man får et "mongol"-barn. Årsagen til "mongol"-børn, er en deffekt som opstår i fosterstadiet hvor denne risiko er størst for førstegangsfødende kvinder i en meget høj alder (normalt et stykke over 30) og ikke at vedk. kvinde har fået barn med sin fætter.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 31-01-05 11:00

Hmmm.. uden at jeg er cand. med. eller cand. vet. mener jeg nu at det er alm. "børnelærdom" at begge dele (både moderens alder og "indalvl") betydeligt forhøjer risikoen for et mongolbarn eller andre gen-defekter. Det er jo ikke uden grund at det alle steder både er forbudt og tabu at søskende og børn/forældre har seksuelt samkvem. Den eneste undtagelse jeg kan komme i tanker om er det gamle Ægypten, hvor det var normalt at (kongelige) fædre ægtede deres døtre. Der er også kommet massevis af dokumenteret sygt og sølle afkom ud af den praksis! Det mest insestuøese der normalt er acceptabelt er derfor fætter/kusine-ægteskaber, hvor man efter min hovedregning har 1/8 fælles gener (ret mig hvis jeg tager fejl). Men det sidste ord i den sag synes jeg vi skal skal overlade til relevante fagfolk at få. Ellers får vi bare mudret denne tråd ud i noget andet end den begyndte med (jeg ved godt at det var mig selv der startede...
Hvorom alting er: Jeg tror vi fleste i denne tråd er enige om at det SKAL koste "nok" at anskaffe sig en kat, til at man lige tænker sig om, uanset om det så er 100 eller 10 000 kr. (Hvis man så mente det samme om at "anskaffe" sig børn, tør jeg knapt nok tænke på hvilken grad af nazisme man ville blive beskyldt for....

Kommentar
Fra : akle

Dato : 31-01-05 16:46

Rubion. Helt enig, at en kat skal koste "nok"!
Skulle det have interesse, så læs fra dette link: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/down.htm
Mvh Akle