/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
svamp i brænde
Fra : SUNRISE
Vist : 5034 gange
200 point
Dato : 24-10-04 19:21

Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med. jeg har lige fået noget bøge træ hjem, som har ligget i skoven i næsten 2 år, det er i meter stykker og mangler at blive kløvet, men nu er der kommet en masse svamp eller ligende i, det er helt hvidt og sidder i store flager på træet. Hvad kan jeg gøre for at træet ikke bliver helt ødelagt, kan man sprøjte det med et eller andet.

Håber i kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Sunrise

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-04 19:35

Det bedste du kan gøre er at få det opbevaret så det bliver luftet godt og kan tørre.
Ikke indendøres da svampen så kan angribe der, men helst under et halvtag eller lignende.
Det virker i hvert fald hos mig når jeg har haft noget liggende udendørs der bliver sådan, når det så bliver kløvet og smidt under halvtaget går der ikke længe før det er tørret ud.
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-10-04 19:46

Gør som Dova skriver, men lad endelig være med at stable det op af muren til hus eller udhus/garage fordi svampen kan angribe træværket i bygningen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 22:04

Svampen er ganske uskadelig. Og findes på næsten al brænde i større eller mindre mængder. Hvis det træ der evt. findes i dit hus er vådt (Hvilket er meget usansynligt) vil den kunne "smitte", men kun ved direkte berøring.
Sådanne svampe kaldes "resipunate" eller på dansk "tiltrykte". Der findes mere end 100 arter, men de lever kun i fugtigt træ. Sørger du derfor for at dit brænde opbevares så det hurtigt bliver tørret, vil det ikke være noget problem. Svampen dør før træet er klar til fyret.

I mellemtiden kan du jo tage en lup med ud og nyde svampen. Den er ikke grim, når man ikke er bange for den.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-04 22:49

De resupinate svampe er ganske rigtigt meget dekorative, og som skrevet står: få brændet under tag. Når først overfladen er tør, smitter det ikke (hos mig i hvert fald). Jeg er ved at bruge det sidste i min "lystgård", og det fik jeg leveret i 1993. Noget lå ude et stykke tid før jeg fik det savet, et års tid vistnok, og fik meget dekorative aftegninger hist og her. Noget var direkte skovet, fordi det var svampeangrebet på roden, men intet har smittet hverken træladen, det har ligget i igennem ti år eller bare naboknuderne i stakken. Så jeg ville ikke være bange.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-04 22:49

De resupinate svampe er ganske rigtigt meget dekorative, og som skrevet står: få brændet under tag. Når først overfladen er tør, smitter det ikke (hos mig i hvert fald). Jeg er ved at bruge det sidste i min "lystgård", og det fik jeg leveret i 1993. Noget lå ude et stykke tid før jeg fik det savet, et års tid vistnok, og fik meget dekorative aftegninger hist og her. Noget var direkte skovet, fordi det var svampeangrebet på roden, men intet har smittet hverken træladen, det har ligget i igennem ti år eller bare naboknuderne i stakken. Så jeg ville ikke være bange.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 23:03

pbp_et

Rart at høre fra folk der har erfaringer. Arne (den ægte)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 23:09

pbp_et

Ja det hedder resupinate svampe. Det beviser blot at jeg IKKE er lige så skrap til det latinske som til det danske. Gnæk - gnæk. Men OK Point's til dig pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-04 23:10

Det, som jeg fik, var rub og stub, som hverken savværket eller papirmassefabrikken ville have, så der var gran, fyr birk og røn i stakken, noget af det med frembrydende frugtlegemer. Men som nævnt: Ingen problemer, da det først kom under tag.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-04 23:11

Nåja. Jeg kan da selv bakke snagvendt, når det stikker mig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-10-04 23:13

pbp_et, det er rigtigt at det normalt ikke smitter, men hvis du får svamp i husets træværk så skal du bare se hvad forsikringsselskabet kan og ikke kan, og er der tale om træværk som man stabler fugtigt brænde op af så må man håbe, at det er trykimprægneret ordentligt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-04 23:16

Det fik rødfarve udvendigt i 1934. Og som nævnt: Overfladen skal være tør før man læger det i tæt stak inden døre. For øvrigt er det uhyre få, af de svampe, som angriber træ i skoven, som har en chance inden døre.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-04 23:27

Tilbage til spørgsmålet: et svampeangreb kan altid stoppes. I dit tilfælde tror jeg bare, at gevinsten ved det på ingen måde kan opveje omkostningerne. Man kan bruge mikrobølgevarme eksempelvis. Kemikalier ligeså, men så må du ikke brænde det! Så jeg vil foreslå, du kløver det og får det under tag, og når du så kan konstatere, at nu sker der ikke mere, kan du stable det tæt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 23:27

Nu fortæller SUNRISE jo ikke noget om sit hus. Om der er træ i det eller ej. Men HVIS der er, er det ikke noget problem, blot brændet er blevet ordentligt tørret før det bliver lagt op ad huset.

Bjarne

Trykimprægneret eller ej, har ingen betydning i denne sammenhæng. Det drejer sig helt tydeligt ikke om Hussvamp, men kun om en eller anden af de <100 arter af resubinate svampe. Så det er 100% ligegyldigt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-10-04 23:32

Det skal du ikke forklare mig Arne for det er ikke noget jeg finder på.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-04 23:38

Man skal selvfølgelig ikke lægge våde ting på gulvet inde i sit beboelseshus. Om det er vådt brænde eller brugte bleer er i den henseende næsten ligegyldigt. Træværk skal enten have tør luft omkring sig eller være totalt druknet for at holde længe. FUGT derimod er alt træværks værste fjende. Svampesporer har man jo overalt. De kommer flyvende med vinden. Selv fiskeæg kommer den vej (hjulpet af trækkende ænder).

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 23:44

Bjarne

Det var da ikke for at pisse på dig. Forstod du ikke min 23:27? Hvad vil du så ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 23:47

Korrekt pbp

Men indtil nu har spørgeren (SUNRICE) ikke sagt at der overhovedet ER træ i hans hus.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-04 23:48

Skal vi ikke holde os til SUNRISE's spørgsmål. Han KAN stoppe det, men enten kan det ikke betale sig, eller også er det miljøskadeligt. Han skal bare få det under tag efter flækning, og så er den potte ude.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-10-04 23:48

Nu kan der vist ikke koges mere suppe på den "pind"

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 23:56

Jo vi kan så Bjarne. Og pbh_et.

Hvis ikke Sunrise'S hus har yderligt liggende træstrukturer, deR KUNNE blive angrebet af svampesporer, er det pisse ligegyldigt med disse resubinate svampe, så skal man blot nyde dem. At så mange "Eksperter" udtaler sig SÅ forskelligt, er ikke skide Kong Smart. Så lad os 3 prøve at blive enige om et fælles svar til SUNRICE.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-04 23:58

Vi er vel ikke så uenige!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-04 23:59

pbp_et

Du skriver at han KAN stoppe det. Stoppe hvad? Der er intet at stoppe. Der er ingen trussel, hvis han blot sørger for at tørre sit brænde ordentligt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-10-04 00:01

Arne, nu er du latterlig IGEN!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-10-04 00:07

OK så - Forstår godt en Hårfin hentydning. G'nat Bjarne.

Men hvilken kommentar skal spørgeren nu vælge at gi' pointene? Hvis jeg var ham ville jeg være i tvivl.

Og det er vel ikke det der er meningen?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-10-04 00:09

Kære venner - nu må I ha godnat. En ny dag truer. Jeg håber, SUNRISE kan skue lyset gennem krudtrøgen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-10-04 00:11

En undskyldning herfra SUNRISE, men jeg håber, at du finder noget du kan bruge og jeg kan godt ærgre mig, at min lille (ikke svar) bemærkning har afstedkommet så meget disput.
Næste gang jeg får en tanke vil jeg i stedet gå ud og file kæden på min motorsav

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-10-04 00:17

Sunrise - det korrekte svar er derfor:

Citat
Svampen er ganske uskadelig. Og findes på næsten al brænde i større eller mindre mængder. Hvis det træ der evt. findes i dit hus er vådt (Hvilket er meget usansynligt) vil den kunne "smitte", men kun ved direkte berøring.
Sådanne svampe kaldes "resipunate" eller på dansk "tiltrykte". Der findes mere end 100 arter, men de lever kun i fugtigt træ. Sørger du derfor for at dit brænde opbevares så det hurtigt bliver tørret, vil det ikke være noget problem. Svampen dør før træet er klar til fyret.

I mellemtiden kan du jo tage en lup med ud og nyde svampen. Den er ikke grim, når man ikke er bange for den.

De senere bemærkninger, har kun været netop det: Bemærkninger.

Hilsen Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-04 01:51

AJ
Lad nu for pokker spørgeren selv vurdere hvad det rigtige svar er, det var jo ikke en disputats om resipunate svampe der blev bedt om
dova

Kommentar
Fra : StreetPusher

Dato : 26-10-04 13:06

For at vende tilbage til tråden...

Jeg har selv fået leveret noget eg/ask brænde, hvor det viser sig at 25% af træet (som ellers skulle være tørt og fyringsklar) har svampevækst. En hel del af træet har begyndende nedbrud uden at have svampevækst.
For mig hænger det ikke umiddelbart sammen at der er frisk svampevækst på træet, og at det skulle være fyringsklar.
Og skal man følge retningslinierne for at fyre med træ, så bør man tage træet ind nogle dage før brug.
Hvor mange af jer vil have træ med svampevækst liggende til tørre inde i jeres stue?
Jeg vil i hvert fald ikke, uanset om svampen er "uskadelig"! Og specielt ikke når der er børn i huset. Svampevækst hører ikke til indendørs.

Nu har jeg dog med møje og besvær fået overbevist sælger om at han skal levere noget nyt træ af bedre kvalitet.
Men jeg har tænkt mig at sende dette videre til Teknologisk Institut for at blive lidt klogere på hvordan svamp/råd i brændet påvirker indeklimaet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 13:56

Det kan jeg måske godt fortælle dig lidt om Streetpusher.
Det er fordi mange tager fejl af begrebet "tørt og fyringsklart træ".
Tørt og fyringsklar betyder at træet er lagret længe nok til det saft der er i træet når det fældes er tørret ud.
Det fænomen du omtaler, er hvis træet har været opbevaret et sted hvor udefra kommende vand, altså regn, har gjort træet vådt.
Så begynder det at rådne og nedbryde hvis det ligger for længe. Og kan hvis det så ligger for tæt blive angrebet af svamp.
Og det er klart, at man ikke vil have sådan noget liggende i stuen, men hvis det er til et fyr man evt. har i et udhus, betyder det ikke noget at fyre med det der, og hvis det er lagret nok og fugten er overflade fugt p.g.a. regn, betyder det ikke noget for brændeevnen i det.
mvh dova

Kommentar
Fra : StreetPusher

Dato : 26-10-04 14:54

Dova:
Jeg er helt med på at overfladisk fugt ikke er noget problem. "Tørt og fyringsklart" træ skal tages med et gran salt, da der oftest vil være højere vandindhold end anbefalet (med mindre der er tale ovntørret og lageropbevaret træ). Men når der nu er begyndene nedbrud (tryk med en skrutrækker testen) i træet, har træet ikke samme brændværdi som ikke nedbrudt træ. Og når man nu betaler forholdsvis mange penge for savet og kløvet brænde som jeg gør, så forventer man en bedre kvalitet end som så. Og jeg kan ikke forestille mig at sådant træ har en positiv indflydelse på indeklimaet i en bolig.
Måske skulle man bare anskaffe sig et Stoker, så er man ude over det problem. Men et Stoker er altså ikke så hyggespredende som en rigtig brændeovn.

For at vende tilbage til tråden, så går det oprindelige spørgsmål på hvad man gør med svamp i træet.
Man kan ganske vist sørge for at få tørret træet ordentligt og dermed undgå svampeproblemer. Men hvad nu hvis der er svamp i fyringsklart træ? Hvad gør man så?
Som tidligere skrevet vil jeg forsøge at hale en forklaring ud af Teknologisk Institut. Og jeg vil selvfølgelig informere her på tråden hvis/når der sker noget på den front.

Kommentar
Fra : SUNRISE

Dato : 26-10-04 16:10

Hej alle sammen, jeg skal love for at det spørgsmål har givet anledning til en større debat. (smiler).......
Nu er det ikke sådan at mit hus er ved at blive angrebet. træet er stakket i bunden af haven.......
( disse resubinate svampe, skal man blot nyde) Det er jeg ikke helt enig i. for der er begyndt at opstå begyndende nedbrud, som streetpusher er inde på......så jeg vil bare havde de svampe fjernet inden træet bliver alt for dårligt.
Det angrebet træ har jeg desværre ikke mulighed for at få tag over, ikke andet end en presenning....desværre.....og det bliver det ikke voldsomt tør af................

Kommentar
Fra : SUNRISE

Dato : 26-10-04 16:15

Hej igen. jeg kom til at se jeg fik skrevet (begyndt at opstå begyndende nedbrud) det lyder lidt tåbeligt. der skulle bare stå begyndende nedbrud i træet.......kan man ikke rette et spørgsmål / svar når det først er sendt ?????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 16:43

StreetPusher
Jeg kan godt forstå du er sur over at betale i dyre domme for træet hvis det er halvråddent, og hvis det er så langt, har det heller ikke fuld brændværdi.

Sunrise
Tror ikke du kan stille så meget op med det træ, undtagen hvis du fandt noget giftigt svampedræber at hælde på det, men det ville ikke standse nedbrydning på grund af fugt, men kun aflive svampen. Ja, okay, svampen er til dels også skyld i nedbrydningen.
Og som en påpegede tidligere, er det vist ikke lovligt, og nok heller ikke sundt at afbrænde træ med kemikalier i.
Men hvad du ellers kan gøre, når du ikke kan få det i tørvejr, ved jeg ikke rigtigt. Jeg har aldrig oplevet at bøgetræ bliver sådan efter kun knap 2 år. Kun den hvide svamp på overfladen af nyfældet fyr og gran der blev stakket for tæt hvor det ikke fik luft nok, og der forsvandt problemet efter det blev flækket og smidt i en stak.
Det vil hjælpe når det begynder at blive frostvejr, men det er jo en ringe trøst lige nu.

mvh dova

Kommentar
Fra : StreetPusher

Dato : 26-10-04 17:41

Dova:
Jeg er egentlig ikke sur over at have fået brænde af dårlig kvalitet. Sælger har jo erkendt at det var en fejl, har hentet træet idag og leverer nyt træ imorgen. Så kan servicen vist ikke blive meget bedre

Men det der interesserer mig er effekt og til dels årsag.

Vi ved vel alle at det ikke er nogen god ide at fyre med trykimprægneret træ, malet træ osv.
Men hvem ved hvilken effekt svamp og nedbrud har både ved opbevaring indendørs men også ved afbrænding?
Der er jo ikke nogen hemmelighed at svamp og råd er noget af det værste når vi snakker bygningskonstruktioner. Men hvordan påvirker det ellers f.eks. indeklima?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-04 22:44

Ja, det er da service Streetpusher.

Jeg fandt et link om hvordan forskellige svampe påvirker og nedbryder træ, men hvordan det påvirker indeklimaet at opbevare træ med svamp står der vist ikke noget om, men man ved jo, at f.eks. skimmelsvamp i bygninger er sundhedsskadelig.

http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=140

http://www.trae.dk/index.asp?page=/dokumenter/dokument.asp%3FDokumentID%3D140

Der står nogenlunde det samme, den øverste er lettere at læse, men på den nederste er det vist muligt at finde noget mere.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 27-10-04 00:02

Til næste gang må du nok spekulere i at få stillet et halv- eller heltag op og arrangere, så du får løftet lidt op fra jorden. At der en sjælden gang kommer slagregn ind, er ikke nogen katastrofe, tænk på bøndernes staklader i gamle dage. Blot skal træet stakkes sådan, at det vand, der kommer på, løber af igen den rigtige vej, nemlig udad.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : SUNRISE

Dato : 03-11-04 21:14

Tak for svaret pbp_et. jeg havde håbet på en måde til at fjerne mit problem............men det er åbenbart ikke så let........så du har nok ret det er den eneste måde, at få det under tag......