/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
cocotte
Fra : netper
Vist : 3633 gange
200 point
Dato : 25-07-02 15:18

Jeg er blevet lidt i tvivl om hvad cocotte er.

Jeg mener selv at det er en lille form, lidt efter en soufleform blot mindre, 2-3 dl vil jeg mene.

Men jeg har fået af vide at det skulle være det samme som stegeso/lergryde.

Jeg har prøvet på google og fundet følgende beskrivelse (en cocotte er en lille ildfast gryde eller skål med lige sider - faktisk en lille soufflé-skål)

Ildfast gryde Nu er forviringen total.

Hvad er det rigtige ??

Per

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 25-07-02 15:30

Jeg har fundet en opskrift, på æg i cocotte. Her er en cocotte en lille souffle-form (portionsanretning).

Kommentar
Fra : netper

Dato : 25-07-02 15:36

Det jeg mangler er sikkerhed for at det er som jeg egentlig selv har ment hele tiden, nemlig at det er en lille soufleform

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 25-07-02 15:50

La Cocotte = kan betyde gryden
La Cocotte = En restaurant
cocotte = kan også være en souffle-form

Det kan jo være flere ting

Ordet "blad" har feks også flere betydninger og ordet "pære" osv. osv.

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 25-07-02 16:10

Hejza

Efter min overbevisning er det en lille ovnfast skål - kald det er soufleform hvis du vil. Den er beregnet til portionsanretninger - ikke kun til souffle, men også andet. Det med de lige sider har du ret i, for det der er deri, skal også kunne vendes ud på en tallerken inden anretning. Jeg vil tro at sådan en indeholder 1½-2 dl.

/Dorte

Kommentar
Fra : TanteBlaa

Dato : 25-07-02 16:30

Cocotte eller Kokotte kan også være en lergryde med låg beregnet til kogning og servering.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-07-02 16:44

Hej Per,

nogle kalder dem vist for "ramekiner"/ (portionsskåle), ifølge et indlæg jeg fandt i nyhedsgruppen fra dk.kultur.mad+drikke... hvor der var et indlæg fra Gitte Sørensen (gitte@superbruger.dk), som har denne side.. -->
http://home.worldonline.dk/cgsorens/

hun forklare også følgende... lidt modificeret... at en cocotte/ramekiner sku' vist nok være en form for små en-personers ildfaste skåle. og at det i en fransk ordbog oversættes med "gryde"... (også nævnt tidligere i dette indlæg...)

der er bl.a. en opskrift her der omtaler ramekiner i stedet for cocotte... -->
http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/o0340001.html
eller her... Laksesoufflé med pernodsauce... -->
http://www.hoi.mobilixnet.dk/opskrift/Fiskogskaldyr/Laksesoufflemedpernodsauce.htm

eller cocotte bliver nævnt både her... Vinbjergsnegle i Cocotte (4 pers.) -->
http://home0.inet.tele.dk/baun/snegle_i_cocotte.htm
og her Dværghøns i Cocotte... -->
http://hjem.get2net.dk/helen_oerndorf/hoenscoco.htm
men desværre uden en nærmere forklaring...

men på denne side -->
http://www.sidewalk-cafe.dk/63d.htm
skriver de at en cocotte er "en lille ildfast gryde eller skål med lige sider - faktisk en lille soufflé-skål"

håber det kunne bruges...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-08-02 18:49

Hej Per.

Hvad er det du vil vide, som du ikke allerede har fået at vide gennem flere korrekte svar. Det kan godt være du ikke er tilfreds med svarene, men så fortæl dog, hvad du vil vide. Det du har spurgt om, er besvaret korrekt af Gennie - Dorte dyg - Tante Blaa og undertegnede.

Det er IKKE en suffléskål.

Venlig hilsen
Ram2

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 200 point
Dato : 08-08-02 18:55

Hej Per -Jeg prøver lige igen. En cocotte er ikke en suffléskå.l

Lidt tillid til min viden må du da ha' - Jeg har jo læst korrektur på flere sider i "Alletiders Kogebog".

Nedenstående er frit efter Gyldendal's fremmedordbog.
kokotte -n, -r [kok ot(e)] (fr. cocotte, lat. cucuma kasserolle) lille lerskål med låg og ører til kogning og stegning

Hilsen
Ram2 - (Kim )

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-08-02 19:05

Hej igen Per - Jeg kunne ikke dy mig for lige at kigge på din egen hjemmeside vedr. kogebogen. De opskrifter du der har på sufflé, skal da vist ikke have låg på. Da en cocotte har låg, er det nærliggende at tro, at den ikke bruges til sufflé, og derfor ikke er en suffléskål.

Varm Dessert - Suffle
Citronsouffle
Kongelig soufflé med sæsonens bær
Påskesoufflé
Rabarber- og tomatkompot med citronsoufflé

Hilsen
Ram2

Kommentar
Fra : netper

Dato : 08-08-02 21:26

Jammen hejsa kim

Det var jo ikke lige til at se det var dig der gemte dig bag dette nick.

Jeg må give dig ret i at jeg har fået besvaret spørgsmålet flere gange, og der er noget der tyder på at cocotte kan være flere ting.

Grunden til at jeg har ladet spørgsmålet stå åben er vel egentlig at jeg havde håbet på et andet svar da det gør det lidt mere besværligt for mig at det kan betyde flere ting. Men hvis det er sådan så må jeg jo bøje mig.

Per

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-08-02 21:35

Det er da bare i orden Per.

Jeg vender tilbage til Kogebogen så snart jeg får tid. Jeg har de sidste par dage ført en heftig diskussion med gode debattører i en sag om religion + at mit lille liv er lidt turbulent pt.

Hav det godt
Vi tales ved.

Kim