/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
skærmproblemer
Fra : debelboy
Vist : 365 gange
220 point
Dato : 25-07-02 11:31

Jeg har efter skift til win xp fra me haft problemer med mange af mine spil, computeren kom med fejlmeldinger for skærmen, så jeg prøvede at finde nye drivere til skærmkortet på Nvidia's hjemmeside, men efter instalationen opstår der en fejl hver gang jeg starter komputeren, den skriver:

Programmet eller dll'en C:windows\system32\nvqtwk.dll er ikke et gyldigt windows billede

Jeg har prøvet at slette den fil, men så skriver den bare at den mangler.

er der nogen der har et forslag til udbedrelse af problemet, og måske et hint til hvordan jeg kan få mine spil til at køre igen, vil det evt. hjælpe at sætte flere ram i, da der kun er 128 mb for nuværende.

På forhånd tak

Heine Debel

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-07-02 11:38

Hej Heine,

har du evt. prøvet med den nye Detonator driver fra Nivia til XP... -->
http://205.158.109.140/Windows/29.42/29.42_winxp.exe

prøv at installere den hvis du ikke har prøvet den endnu... og så bagefter genstart for at se om det har løst problemet...
hvis det ikke funker så meld lige tilbage...

hvilket bundkort og grafikkort har du?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 25-07-02 13:35

Hej Heine!

Hvis det ikke hjælper med den nye driver, så prøv at finde synderen på følgende måde:

Ret i regristreringsdatabesen ved marker> Start> Kør >skriv regedit og marker OK.
Inden du begynder at ændre, så tag først en bacup af registreringsdatabasen ved at vælge eksporter, herefter kan du bruge søge funktionen til at finde ud af hvilket program / kald der vil bruge nvqtwk.dll.

Du kan herefter evt. lukke regedit og afinstalle det pågældende program, hvis du ikke kan det kan du prøve at slette i registreringsdatabsen ved det pågældende sted, der henviser til filen.

Vær endvidere opmærksom på, at hvis du har problemer med et spil / programmer i Windows XP kan du ændre kompatibilitetstilstand ved at lave (kopi) på skrivebordet eller andet sted og derefter at højreklikke på genvejen og derefter> Egenskaber>Kompalibitet og derefter vælge Windows 98 / ME eller andet.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 25-07-02 13:46

Hej igen Heine!

Windows XP Home kræver min. 64MB RAM for at kunne køre. Hvis du har mistanke til RAM, på du undersøge det pågældende spils / programs minimumskrav.

Men Windows XP elsker RAM, og er god til at udnytte det, så det er kun yders gavligt at sætte mere i.

Her er minimumskrav for at kunne bruge Windows® XP Home Edition skal du have:
Pc med 300 MHz eller kraftigere processor anbefales; minimumkrav: 233 MHz;* Intel Pentium/Celeron, AMD K6/Athlon/Duron eller kompatibel processor anbefales.
128 MB RAM eller mere anbefales (64 MB minimum understøttes – kan begrænse ydeevne og visse funktioner).
1,5 GB ledig plads på harddisken*.
Skærm og skærmkort i Super VGA-opløsning (800 x 600) eller højere.
Cd-rom- eller dvd-drev.
Tastatur samt Microsoft Mouse eller et kompatibelt pegeredskab.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : debelboy

Dato : 25-07-02 15:14

Jeg har prøvet at downloade den Detonator, men jeg ved ikke hvordan jeg skal bruge den, efter jeg har instaleret den

Mit grafik kort hedder NVIDIA RIVA TNT2 Model 64

Tak for det hurtige svar

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 220 point
Dato : 25-07-02 15:53

Hej Heine,

driller det stadivæk med skærmen efter installationen af detonator driveren?

du ka' prøve at køre Dr. Watson og System oplysninger...

dr. watson ka' åbnes og køres på følgende måde...
tryk på "Start" --> vælg "Kør" --> indtast "drwtsn32" og så OK...

mht. programmet ”systemoplysninger” -->
Tryk på Start --> programmer --> tilbehør --> systemværktøjer --> og så klikke på ”systemoplysninger”, så popper der et vindue op der hedder ”Microsoft systemoplysninger”, her ka’ du gå de forskellige menuer igennem for at se om der skulle være nogle problemer…

ang. Dr. Watson ka’ du få mere information omkring hvad det er her…
http://www.computerhope.com/software/drwatson.htm

hvis du for nogle fejl meddelser vil du så være venlig at fortælle hvilke du får?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 25-07-02 17:33

Jeg ville nu ikke bevæge mig ud i windows XP med kun 64 Mb ram, så er man da sikker på at løbe skrigende væk hjemmefra.
Som minimum, og ja jeg ved god tdenkan køre en smule trægt med 128 MB, vil jeg altså tillade mig at anbefale 256 Mb Ram, mindre kan simpelthen ikke klare det ordentligt hvis man skal have en ordentlig performance.

Kommentar
Fra : janus141

Dato : 25-07-02 19:36

hvordan har du skiftet fra Me til XP ?? Er det en opgradering eller en clean install, altså først med formattering af harddisken / partitionen?
Ændringer ang. dll'er osv. burde blive migreret, men der kan selvfølgelig være en svipser. Har du prøvet at hente de forskellige opdateringer der nu engang er til XP fra Windows Update ?

Efter en rask søgning på nettet, faldt jeg over dette her: http://download.com.com/3302-2108-9430536.html
Det ser ikke ud til du er den eneste med problemer af denne karakter...

Men ellers er der jo altid "last resort": formattering og geninstallering. Det kan godt være det er træls at komme igennem, men en god clean up er ej at kimse ad.

Vh Janus

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-07-02 21:17

Hej Janus,

undskyld men jeg er ikke helt med på det link du har sendt???
det er version 28.32 af Detonator driverne til win 9x/ME... og Heine kører med Win XP...

den eneste lighed jeg ka' se at der også er nogle der døjer med nvqtwk.dll, på Win 9x platformen...
nu ved jeg selfølgelig ikke om det evt. er den Version Heine også har brugt, men hvis han har downloadet og installeret den nyeste Detonator driver version 29.42 til Win XP, og stadigvæk døjer med problemet ka' jeg da godt se det ser skidt ud, samt det er underligt at en nyere version af driverne sku' døje med samme problem og så på Win XP...

Hvor imod hvis det er Win 9x/Me driverne han kører med er det forståeligt nok at den giver problemer... Det er ikke for at træde dig over tæerne eller for at kritisere dig... jeg prøver bare på at forstå hvorfor du har sendt det link... Som jeg ikke ka' få helt til at hænge sammen med Win XP...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : debelboy

Dato : 26-07-02 23:01

Tak for svaret strarup.

Jeg godkender det, men det lykkedes mig ikke at løse problemerne, men nu vil jeg prøve med en god gang formatering af disken og håbe på at en reinstalation vil være sagen.

go weekend

Heine Debel

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-07-02 23:32

Hej Heine,

hvis du ikke har fået løst problemet sku' du da ikke ha' valgt at vælge min kommentar som svar...
Men ha' ladet det stå åbent indtil du havde fået det løst... idet folk nu tror du har fået løst dit problem...

kom testene med nogle fejlmeddelser? (dr. Watson og Systemoplysninger)

I systemoplysninger jeg foreslog dig at bruge er der i menuen "funktioner" også et program der hedder "Direct X diagnostic tool", hvis du afprøver den ka' du evt. se om der sku' være bøvl med DirectX...

hvilket bundkort har du?
hvis du ikke ved det... ka' du bruge "Bios Wizard" fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
eller bruge det direkte link til "BIOS Wizard"
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe
så ka' du evt. kopier resultatet af den her på siden...

når du har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... så kreere den en tekstfil "bwz.txt"... så sku' du ku' kopier følgende, som i eksemplet her nede under...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

men et lille forslag... før du går i gang med at formatere disken... idet en formatering ikke altid er løsningen idet problemet ka' opstå igen hvis det ikke bliver løst... og så vil det være ret surt at spilde tid på en formatering hvis problemet opstår igen...

hvis de ovetående test ikke kommer med nogle fejl... så prøv at slette Nvida og de andre driver til grafikkortet samt tilsidst fjerne grafikkortet fra Enhedshåndteringen... Genstarte computeren og så geninstallere den nye driver til grafikkortet...

jeg ved ikke om det vil funke... men det er da et forsøg værd...

også en go' weekend til dig... og jeg håber du får løst dit problem... jeg ska' nok hjælpe dig så godt jeg ka' med at få det løst...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-09-02 21:26

Hej Heine,

hvordan går det... driller det stadigvæk eller har du fået løst problemet?

mvh.

Strarup