/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
P-piller til hunde
Fra : Dorthe_16
Vist : 5396 gange
20 point
Dato : 18-10-04 21:06

Hvad koster p-piller til hunde?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-10-04 21:18

ca. 120 kr. + dyrlæge besøg
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-10-04 00:59

Hej Dorthe_16.
Nu ved jeg godt, at dit spørgsmål går på prisen på p-piller, men jeg vil lige høre dig, om du har tænkt dig at få hvalpe på din hund senere?? Ellers er det nemlig en meget dårlig idé med p-piller. Den skal ikke have det ret længe, før den risikerer at få kræft senere i livet. Det bedste ville være helt at undgå dem, og så passe morderligt godt på hunden i den tid, den er i løbetid. Vores første hund fik en eneste p-sprøjte i sit liv, og det var lige da hun var blevet steriliseret, for at få hormonerne "på plads" hurtigt. Hun nåede nemlig lige akkurat at komme i løbetid til den dag, hun blev steriliseret. Men hun blev aflivet p.g.a. kræft, da hun var 8 år. Og den var meget fremskreden.

Der var mistanke om, at vores ene kat også havde kræft på et tidspunkt. Dyrlægen undrede sig og spurgte: "Den har da ikke fået p-piller nogensinde, vel?" Det havde den nu, d.v.s. p-sprøjter, og det var af samme årsag som hunden. Han fik koks i hormonerne, et stykke tid efter han var kast.

Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 20 point
Dato : 19-10-04 15:47

mmmmmmmmm... Jeg er da slet ikke sikker på, at man bruger p-piller til hunde???
Man bruger p-sprøjter. De koster en konsultation og prisen for sprøjten oveni, hvert halve år.

Men -enig med Jette.
Uanset om det er piller eller sprøjter, så er det noget farligt møg, som har rigtig mange bivirkninger.
Meget hellere sterilisation én gang for alle. --Den modvirker også bl.a. brystkræft og livmoderbetændelse.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 19-10-04 17:27

Er der belæg for at det er p-sprøjter eller piller der er kræftfremkaldende???
Havde en Bullmastiff der døde af brystkræft. Hun havde aldrig fået hormoner...
mvh. la

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-10-04 17:54

Hej, la
Man kan forebygge brystkræft ved at lade sin tæve sterilisere -helst inden 1. løbetid, -ellers mellem de to første. Hunden danner jo selv kønshormoner, når hun bliver voksen. Og når man fjerner æggestokkene, så bliver mængden af hormoner kraftigt nedsat. --Når man giver p-sprøjte, så FORØGER man jo mængden af kønshormoner.

Hvis I kendte til brystkræfttilfælde i din bullmastiff's familie så kunne I sandsynligvis have forhindret sygdommen ved at lade hende sterilisere før første løbetid. ---Men det er jo nok ikke noget, en hundeavler ligefrem vil skilte med..

Kommentar
Fra : Vicki_pigen

Dato : 21-10-04 13:38

Hej

Giver Birgitta og Jette ret.... P-sprøjter er noget møj.... Vi havde selv en Cocker tæve, der udviklede kræft... Det spredte sig til hjernen,og selvom hun ikke virkede til at have smerte, så forandrede hun sig, og begyndte at bide mine veninder.... Vi fik advide af dyrlægen, at det formentlig skyldtes hormonerne i p-sprøjten...

Andgående pris, så er det konsultation hos dyrlægen + prisen for sprøjten....

Vicki

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 26-10-04 00:12

Hej

Med hensyn til sterilisation er der også bivirkninger. Tæven kan begynde at lække, når den bliver lidt ældre. Jeg kender flere tilfælde, hvor de til sidst måtte aflive hundene, fordi der hele tiden var urin på tæpper og gulve. Det blev til en del søer, for det var store hunde. Så fik de hormoner for det, som hjalp i kort tid, men så kom problemet igen.

Muligvis er der flere bivirkninger ved sterilisation, som jeg ikke kender.

Hilsen
Vesterbo

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-10-04 16:12

Ja, Vesterbo, -jeg er til dels enig. Jeg har selv haft en gammel hund, der blev steriliseret, da hun var 8 år, på grund af cyster på æggestokkene. Hun "sivtissede" de sidste par år af sit liv, Hun blev 13. Det var nu ikke så slemt, men lugten hang i pelsen. Hun var en stor hund, berner-sennen.
Men hvis man skal vælge mellem en hund, der måske sivtisser, når hun bliver gammel -og en hund, der måske får kræft eller underlivsbetændelse og derfor slet ikke bliver gammel..., ja, så ved jeg ikke rigtig...
Indtil videre har jeg selv valgt at udskyde valget lidt... Silke er ved at have overstået sin 3. løbetid....
---Hormoner skal hun i hvert falt ikke have!!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-10-04 16:23

Ja, vi nåede jo aldrig så langt med vores første. Hun blev jo som før beskrevet aflivet, da hun var 8. Hende vi har nu bliver heller ikke ret gammel. Hun får 2 Medrol om dagen p.g.a. allergi, så vi regner med at miste hende i løbet af nogle få år.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Dorthe_16

Dato : 26-10-04 17:46

Tak for svaret Birgitta. Vil ikk udsætte hende for den slemme sygdom

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-10-04 17:55

Tak for accepten af mit svar, Dorthe. Jeg håber, at du finder en løsning, som passer til dig og din pigehund..