/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Julesild - karrysild
Fra : Queenie
Vist : 1745 gange
200 point
Dato : 18-10-04 20:34

Står og skal planlægge julefrokost menu for vores seminarie klasse .. Der skal selvfølgelig sild på menuen. Jeg vil gerne lave dem selv, og kan huske, at jeg engang så et madprogram, hvor de lavede julesild, hvor dressingen så enormt lækker ud. Var VIST nok noget med cremefraiche, peberfrugter og æbler.
Er der nogen, der ligger inde med en god opskrift både lidt forskelligt? Også meget gerne karrysild, da der skal være 2 slags sild.
Ved godt, at jeg bare kan søge på google, men efterlyser lidt nogle opskrifter, som folk har personlige erfaringer med

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-10-04 20:45

Mine to yndlings sildeopskrifter:

Sild i creme fraiche

100 g mayonnaise
1 dl creme fraiche
røres op med 1-2 fed hvidløg og en lille porre i meget tynde skiver
6-8 marinerede sild

Og så den traditionelle marinerede sild med hjemmelavet karrysalat:

Marinerede spegesild

3 udvandede og rensede spegesild
lægges i lage:
1 dl vand
1 dl eddike
3 spsk sukker
peber
3 laurbærblade
3 spsk olie
plus masser af rødløg

Gitte’s karrysalat

200 g mayonnaise
1 toptsk karry
lidt fløde
1-2 madæbler
4-5 hårdkogte æg
1 dl flødeskum

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 18-10-04 20:59

lyder lækkert Kan man mon ikke bruge fromage frais eller creme fraiche istedet for mayonnaise?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-10-04 21:27

Ikke fromage frais, men du kan starte med kun creme fraichen og så putte mayonnaise (der selvfølgelig er bedst hvis du selv laver den i lidt efter lidt, dvs. smage dig frem. Jeg er heller ikke den store mayonnaise spiser, men den smager nu bedst med.
Den er altid meget populær, når jeg disker op med den.

Karrysalaten er også smaddergo'. Hvis du laver den, skal du lave en stor portion; dem, der ikke ka li sild, plejer at kaste sig over den.

Jeg har også en rigtig go opskrift på stegte sild, men har den ikke lige skrevet ind i min internet-kogebog. Kan finde den, hvis du gerne vil ha den.

Åh, hvor for jeg lyst til sild.
Bor i udlandet og kan ikke købe hverken friske eller spegesild hernede.
Men når jeg er hjemme i Danmark til jul, laver jeg dem.

Frieda

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-10-04 21:39

friedas opskrift ser ganske rigtigt lækker ud. Men hun skriver marinerede sild, og det er i sig selv et vidt begreb.
Og du skriver at du gerne vil lave dem selv. Så må have du nogle, der kan skaffe dig de friske sild eller du må købe dem hos fiskhandleren. Før en frisk sild marineres, skal den saltes. Dette for at opløse benene og gøre dem tyggelige. Derefter skal den udvandes. SÅ kan skind, hoved og indvolde fjernes, og nu kan du begynde at lave DIN sild.
Hvordan du så ønsker at krydre den, er helt op til dig. Her kan friedas opskrift igen komme ind i billedet. Men prøv dog at lave din egen. Du vil nyde det, og tror jeg også dine gæster vil. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 18-10-04 21:43

Jeg tror nu nok, at jeg kan "nøjes" med at gå til fiskehandleren og købe allerede marinerede sild, og så bare selv lave dressingen. Tror desværre ikke, at jeg får tid til at lave dem fra bunden, hvilket ellers er ganske lækkert. Har prøvet det mange gange.

*sender lige en sild til Frida, hvor du end er i det store udland :D )

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-10-04 21:46

Ja, Arne, selvfølgelig kan hun selv gi sig til at salte sild, men det tvivler jeg altså på, at hun gider.
Køb en "go" almindelig marineret sild, og det kommer til at smage godt. Eller lav først mine marinered sild og brug nogle til creme fraiche sildene.
Spegesild køber du ved en go fiskehandler.

Du kan selvfølgelig også selv fange sildene først

frieda
Er du ik ved at blive lidt emsig Arne; du var også efter mig i en anden tråd

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-10-04 21:47

taaaaak

frieda

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-10-04 21:56

frieda

Så vidt jeg husker, var det dig der var efter mig. I noget med svampe. Hvad mener du med at jeg er efter dig?
Jeg giver kun min mening til kende omkring marinerede sild, og fortæller at retten vil blive bedre hvis man marinerer selv. Det kan du da ikke kalde emsig? Husk lige at det ikke er alle der kalder sig arne der er Arne.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-10-04 22:01

Jeg har overhovedet ikke involveret mig i svampe-snakken.
Det var noget med bumser og fed mad
Men lad det nu ligge.
Frieda
Jeg elsker svampe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-10-04 22:13

Åh, Herregud frieda, kunne du virkeligt ikke se at min bemærkning om at bruge det gode gamle middel Guillotine som det ultimative bumse-middel var en spøg? Ingen der rent faktisk deltog i den tråd, kommenterede min bemærkning, idet jeg nemlig selv sagde at det kun var ment som en spøg. Hvorfor pokker skal min humoristiske sans så nu vendes imod mig.

Guillotine som ord, ligner Brillantine og mange andre såkaldte "midler", det er det der var det sjove! Men hvis man altid, i en hvilkensomhelst situation, skal måle sine ord efter den dummeste læser, kommer der jo aldrig Guldkorn på bordet.

Grin og Sjov. Hyg dig. Arne

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 18-10-04 22:41

Så så *gg* Vi snakker jo bare om marinerede sild her

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-10-04 22:55

Kære Queenie og frieda:

Det eneste jeg har gjort her er at komme med mine råd. Om de så er gode eller ej er op til Queenie at bedømme.
Men at frieda begynder at blande noget andet ind i samtalen, syns jeg da er noget skidt.

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 18-10-04 23:28

Nå .. men er der andre opskrifter?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-10-04 23:39

Hvis du HAR opgivet det jeg kalder NATURMETODEN, så sig lige til, så jeg slipper for at bruge mere tid på denne tråd.
Og hvis du ikke mente "Lave selv", hvorfor pokker skrev du det så? Hvis det du ønskede blot var en måde at blande færdigkøbte sild i noget der gjorde dem "lidt" bedre, hvorfor skrev du det så ikke?
Hvis dit spørgsmål havde været ordentligt stillet, havde enten frieda eller jeg holdt os væk.

Hilsen til frieda og Queenie fra Arne Jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-10-04 23:49

> Queenie

Hvis du allerede da du stillede spørgsmålet vidste

Citat
Jeg tror nu nok, at jeg kan "nøjes" med at gå til fiskehandleren og købe allerede marinerede sild, og så bare selv lave dressingen. Tror desværre ikke, at jeg får tid til at lave dem fra bunden

Skulle du så ikke ha skrevet det?
Havde du gjort det, havde jeg aldrig blandet mig ???

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-10-04 23:53

frieda

DU foreslår Quin at lave hendes egen Mayonaise?? Nogle ville synes at det var mindst ligeså vanskeligt som at salte en sild. Men OK friends. Se You later. Arne

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 19-10-04 00:14

Tror jeg skrev noget om dressing Nå .. men lad nu det ligge Mayonaise er da let at lave .. laver altid min mayo selv, men er bare ikke så glad for mayo

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 00:25

Bye - Bye Girls. Min viden er der ikke brug for her. Hyg jer med jeres syre-modnende sild. Gnæk-gnæk.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-10-04 01:28

Arne - slap lige af, ikk' ikke så touchy...

Nu til det, der skal ovenpå sildene:

I min familie har vi altid fået "Sild i solskin".

Solskinnet er som følger:

1/4 l piskefløde
Ca. 1 spsk mayonaise kommes i flødeskummet
Ca. 1 spsk karry - do
Ca. 1 spsk sukker - do -

Det er en god idé at smage til.

1 hårdkogt æg skæres i tern og kommes ovenpå som pynt
½ rødløg i tern - do -

Jeg si'r Dem fru Heilbundt - det smager!

Og det smager lige så godt på tun, kippers - om det så er makrel i tomat, så rykker det også!

Prøøøøv det

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 02:56

Ok Hanne, Men så skal man squ ikke sige at man vil "lave det selv". Knuzz til jer fra Arne. Og skriv hvis I har lyst til at vide noget om, hvordan man laver sild. ?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 19-10-04 08:14

Det var vist godt, jeg gik i seng tidligt i går
Frieda

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 19-10-04 19:00

hej!
Jeg har ofte købt en færdiglavet karrysild (feks. Aldi´s) og piftet den op medymer og små tern løg. Så er der også mulighed for at drøje den med lidt pasta, om man er til det. Prikken over iét er det gode brød, som du serverer til. Det giver altid pote!
Prøv dig frem et stykke tid i forvejen. og ellers god frokost!!!
hilsen la.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-04 00:42

Ja - ja Piger, nu har vi gjort vort bedste, for at hjælpe. Men tror I at Queenie gider svare os???

Så må vi jo bare huske at hvis Queenie kommer ind igen, skal hun/han behandles med nogen alvor, og ikke så stor hjælp.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-04 00:46

Queenie

Hvis du ikke lukker dette spørgsmål, er du ikke en lille dronning, men en stor skiderik, der ikke kan finde ud af at begærde dig på en sådan side. (Brug ordbogen) Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-12-04 13:44

Nemesis
Arne: (Brug ordbogen)

Begærde ho ho ho det hedder gebærde

Med venlig julehilsen
Hanne

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 23-12-04 14:21

hanne!
den var ikke rigtig glad vel??
Julehumør med masser af snaps til silden. det er noget der rykker!!!!
Jul og en rigtig glædelig en fra la.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-04 14:37

Kære Hanne. Du har ret du skal hænges. Det beviser bare at jeg også kan stavespasse.

En rigtig god Jul og et godt og lykkebringende Nytår til jer alle fra Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-12-04 18:27

Kære Gueenie

Nu skal du huske at lukke spørgsmålet. Det gør du ved at trykke på "Accepter som svar", der står til højre over den kommentar du synes har været dig til størst hjælp. Du får så lejlighed til at sende en bemærkning til svareren. Spørgsmålet lukkes og de af dig udlovede point bliver udløst. Venlig hilsen Arne Jakobsen