/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
svensk bilkøb til tur gennem EU
Fra : jbg
Vist : 543 gange
200 point
Dato : 18-10-04 15:17

HEJ
Mine venner og jeg planlægger en længere tur igennem EU i bil. Men bilen har vi ikke endnu og vi vil derfor hører, om der er nogle, der ved hvad reglerne er for at købe en bil i sverige og forsikre den der?
Mine forældre har et hus deroppe med helårsstatus, hvis det kan hjælpe!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-04 15:20

For at have en bil indregistreret på svenske plader, skal man have fast bopæl der og være tilmeldt folkeregister i Sverige.
mvh dova

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 18-10-04 15:41

dvs. at man ikke kan købe en svensk bil uden at have dette?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-10-04 15:55

Du kan købe en bil til udførsel(som det så smukt hedder) på "grænseplader" den kan du købe i eksempelvis i Tyskland og sætte den på disse "gp" så spare du afgiften til den danske stat MEEN det er ikke sikkert at du kan tegne en forsikring i alle selskaber, der findes europæiske selskaber der vil forsikre din bil, find selskabet først og derefter bilen!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-10-04 15:55

Det kan du sagtens, men så må du ikke køre i den udenfor Sverige.
H-J

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 18-10-04 16:01

det er jo noget møg.

Grænse plader kan vel ikke betale sig for nogle måneder!!!

er der nogle andre muligheder for køb til en sådanne tur?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-04 16:18

Grænseplader er kun en mulighed hvis du decideret flytter ud af landet, eller kan dokumentere, at du skal være uden for landets grænser i minimum et halvt år. Et halvt år bliver nemlig sidestillet med udflytning og skal registreres som sådan hos folkeregister. Ellers er det ikke lovligt at køre på grænseplader.

Hovedreglen er, at som dansk statsborger med bopæl i DK, må man kun køre i en dansk indregistreret bil, medmindre det er en du lejer f.eks. i Tyskland til en kort ferie el.lign. Og så må du ikke køre i den i Danmark.

mvh dova

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 18-10-04 16:21

hmmm, så må jeg hellere slå den tanke ud af hovedet.

Men dvs. at min familie heller ikke kan (må) købe en svensk indregistreret bil og have holdene til fælles brug i garagen i sommerhuset, så længe ingen af os har svensk stadsborgerskab eller fast bopæl deroppe?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 18-10-04 16:25

Nej, det må man faktisk ikke.

Godkendelse af svar
Fra : jbg

Dato : 18-10-04 16:37

SURT
Men tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-04 16:49

Selv tak
mvh dova