/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kreative forslag
Fra : DCH
Vist : 489 gange
100 point
Dato : 16-10-04 20:18

Hej alle

Jeg har brug for jeres hjælp - jeg skal holde afslutning med mit hold på onsdag og skal lave noget sjov og nemt træning dog alligevel en slags konkurrence for hold - eller det var i hvertfald planen. Problemet ligger i at jeg kan ikke finde på nogle øvelser der kan udarbejdes af hold. Jeg havde tænkt lidt på et felt (DCH) med genstande hvorpå der var skrevet ord som så skulle danne et ord... Er der nogen der er mere kreative end mig

Lidt om holdet; 11 hundefører der træner i DCH Hjørring C

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-10-04 21:04

Lad hundeførerne få en andens hund til konkurencen.

Kommentar
Fra : trix86

Dato : 16-10-04 21:58

Hej... Er ungdomstræner i DCH Holstebro... Du kan måske ikke bruge dette på onsdag, men vi har med succes lavet nogle sjove konkurrencer med ungerne.... Er ikke helt sikker på, hvilket slags hold der er tale om, men vi bruger meget kunstner og legetøj... Lader ungerne finde på deres egne kunster og en måde at lære hunden det på, og konkurrere om,hvem der laver det sjoveste trik med hunden.... Hunden behøver ikke at kunne det ordentligt, men en begyndelse... Der er kommet mange sjove øvelser ud af det.... En tur i skoven, med genstande der skal findes på jorden og i træer er også skægt.... Hundenes balanceevne og selvtillid bliver også styrket.... Måske ikke et ordentligt sva, men mere en opfordring til at tage kunsterne op på voksenholdene også.... Det med at bytte hund tiltaler mig ikke, da det formentlig skaber kaos...
Knus

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 16-10-04 22:05

Det du tænker på er da okay, du kunne supplere med omvendte urtepotter hvor der i hveranden var en godbid til hunden og en seddel til føreren, det er en øvelse du skal forberede i forvejen. x-antal urtepotter alt afhængig af hvor mange du har på dit hold. du kender den sikkert nok at hunden skal finde den udlagte godbid ved at vælte urtepotten.
God dag til dig fra DCH Nykøbing Falster
Bevi54

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 17-10-04 13:54

Tag et antal små spande e.l. og sæt dem på jorden med bunden opad. Under nogle af spandene gemmer du et stykke ost, et stykke pølse, en klat leverpostej o.s.v. Lad nu hundeførerne, ved hjælp af deres hundes næser, finde ud af under hvilke spande der er gemt noget. Hundene lærer at bruge deres næse, og hundeførerne lærer at "læse" deres hunde.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-10-04 13:55

11 er dog et dumt antal... Man kan jo håbe på, at en enkelt er syg eller i løbetid..

2 hold med 5 på hvert eller efter fremmøde. Hvert hold har en skål eller dåse til hundekiks, tørfisk, cocktailpølser -eller hvad du nu vælger at bruge til gevinst.
Det kan jo blive en noget kold og våd fornøjelse, så der skal nok ikke være for meget enkeltmands-performance..

Snudeprøve: hver ejer lægger en vante, hue, tørklæde eller lignende i en bunke. -Man beder hundene -én efter én om at "finde mors/fars ting". -Holdene får points efter, hvor mange rigtige ting, hundene finder, og om de bringer dem tilbage til ejeren. -Holdet aftaler selv i hvilken rækkefølge hundene skal hente deres ejeres ting, så den mest snudesikre går først mens der er flest ting at vælge imellem. (max. 10 p. pr. hold -udbetalt som hundegodter i hver af holdenes dåser.)

Slalom: 5 flasker stilles op med passende mellemrum. Hver isat en "rød pølse". Hund og ejer går slalom mellem flaskerne. Hvis hele holdet er viderekomne, så foretages øvelsen uden snor, og hunden må ikke berøres. -Holdene får points efter 1) hvor mange pølser, der er tilbage, og 2) hvor mange flasker, der står op. (max 10 p pr. hold)

Indkald med kapløb: De 2 hold står overfor hinanden med 20 meters afstand. De har parvis byttet hunde, så man holder modstandernes hunde. Alt efter det samlede holds standard, kan man gøre øvelsen mere eller mindre krævende: -Slippe alle 10 hunde på én gang, og give points til det hold, der først har alle hunde på række og på plads. -Eller lade hundene løbe 2 af gangen, -én fra hvert hold. -Den hurtigste får points. (max. 5p pr. hold)

Giv hals: førerne skal efter tur få deres hund til at gø indenfor et bestemt tidsrum. (max. 5p pr hold)

Hundeejernes viden: Forbered spørgsmål f.eks om hunderacer, eller anatomi, sygdomme, psykologi eller andet. Eller test hundeejernes viden om de andre førere og deres hunde (alder, race, navn o.s.v.) -Kan helt tilpasses efter, hvor godt holdet kender hinanden.

Dit eget forslag forstår jeg ikke rigtig: "et felt (DCH) med genstande hvorpå der var skrevet ord som så skulle danne et ord"... Kan du ikke forklare lidt nærmere?

Nå,men til sidst tælles indholdet af de to dåser op, og vinderholdet kåres med guldmedaljer og hold nr. 2 med sølvmedaljer. Godterne udbetales til holdene fra krukkerne (dog suppleres evt. op, så antallet kan deles mellem de deltagende hunde..)
---
Jeg har forsøgt at foreslå øvelser, som tilgodeser forskellige evner hos forskellige hunde.

Personligt synes jeg jo, at et kursus altid "bare" burde afsluttes med en "afgangsprøve" i det stof, som man har trænet i løbet af kursustiden. -Men jeg ved godt, at jeg ikke er enig med så mange om det... Og en alternativ prøve er da også sjovt..

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 17-10-04 15:19

Til Birgitta
Det er ikke en afslutning i den forstand som du måske opfatter det - hundeførerne har opnået en oprykning til en anden klasse og der skal nu sættes nye hold. Nærmest ligesom juleafslutning bare jeg ikke skal have det hold igen og måske kommer ikke alle på det samme hold..

Mht. til felt har vi dch et afmærket område på x-antal skridt alt efter klassetrin hvori der som oftest gemmes en genstand ex. vante som hunden skal finde. Det jeg foreslår er at i dette flet vil jeg ligge x-antal små træpinde hvorpå jeg har skrevet et bogstav og så får hold (hvis de inddeles således) fx. 5 min til at indsamle så mange træpinde som muligt og derefter danne et (eller det længste) ord.
Blev det mere klart nu?? Det gik lidt hurtigt da jeg skrev spm.

Til alle

Ja der er mange gode forslag, men jeg lader spm stå åbent lidt endnu - skønt også at se der er dch-folk herinde c",)

DCH

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-10-04 17:19

Jatak, det blev mere klart.
-Du kan jo bruge halve træklemmer.. -Det forudsætter, at det er noget, I har trænet før, så hundene véd, hvad det går ud på. ---For det er vel ikke førerne, der skal rende rundt og samle pinde op? ...
Men går det at lade f.eks. 2 eller 5 hunde søge samtidig? ---Eller: For viderekomne: Alle hunde søger samtidig. Vinder er det hold (eller den fører), der først har bogstaverne DCH (eller noget andet).
Hvis man kun kan lade én hund søge af gangen, så må man skiftes.

--Alt efter hvor lang tid, du ønsker at opgaven skal vare, så kunne du lade de eftertragtede bogstaver forekomme i større eller mindre antal.

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 17-10-04 18:52

Ja - jeg havde regnet med at den øvelse blev foretaget ved at man på holdet skiftevis sendte sin hund ind - måske en ide at lave 2 felter således at det går hurtigt.... c",)

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 18-10-04 18:47

Hejsa
Træner selv i DCH DRONINGLUND/HJALLERUP og det er bare et godt sted-min rottweiler er super glad for at komme der.
hun bliver helt vild når vi rejer ned af vejen til skolen-kan varmt anbefales.
Du kunne måske lave nået runddering,stå/sit/dæk,indkald,apport,spring....

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-10-04 19:17

http://www.hundeskolentrofast.dk/

Her er nogle sjove øvelser se under for sjov
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 19-10-04 08:00

nytcam

Ja, men synes bare måske at der skulle ligge lidt konkurrence i og nogle gamle øvelser bygget op som sjove

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 19-10-04 17:58

---I kan jo også prøve, hvor mange af hundene, der kan apportere en pølse....

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 20-10-04 06:07

Kanon ide birgitta

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-10-04 15:07

Jeg er spændt på at høre, hvordan det går i dag..
Fortæl, fortæl, hvilke konkurrencer, det blev til!
---Forhåbentlig er der ikke nogen, der får ondt i mavsen af alle de pølser.

Rigtig god fornøjelse.

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 21-10-04 11:47

Hej hej
Så er dagen kommet hvor mit spm skal lukkes da det hele løb af stablen i går aftes.

HF blev inddelt i et hold nord og et hold syd.

De startede med en fjernkontrol - som blev vundet af hold nord.
Så kom apport med spiseske, som også nordholdet vandt.
Sydholdet kom dog igen ved springapport med frankfurter hvor vi var mest interesseret i selve afleveringen..... det var der ikke mange der fik.....

Vi slukkede af med at smide 22 genstande ind i et felt og på skift sendte holdene 1 hund derind. Genstandene havde på forhånd fået et vist antal point og disse blev så tildelt holdet, som den HF var med på.

Vi skulle have haft en samarbejdsøvelse - hvor hele holdet hund som føre skal danne en blomst med stilk, men det nåede vi ikke.

Nordholdet vandt sammenlagt konkurrencen.

Derefter var der pålægskagemand og pakkespil, alt i alt en rigtig god og hyggelig aften.
TUSIND TAK FOR JERES IDEER.....
DCH

Godkendelse af svar
Fra : DCH

Dato : 21-10-04 11:48

Tak for svaret Birgitta.
      Det var en øvelse der var sjov og udfordrende - vi fik grinet og klappet meget.

Ha en god weekend når den nu engang banker på.

DCH/Mika

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-04 13:41

Hej, Tak for accepten af mit svar.
--Det lyder, som om I har haft en god dag! ---Og som sædvanlig, når der er "gang i den", -så når man knapt det hele. Men hellere det, end af man går og keder sig.

Hilsen Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-11-04 14:21

Hej, DCH. Jeg var til afslutning i DKK i lørdags, og jeg synes lige, jeg vil fortælle dig, hvad vi lavede. Måske kan du bruge noget af det en anden gang:

Vi var 2 træningshold, der var slået sammen, 18 hunde med førere. Vi blev delt op på 6 hold og holdene blev sat sammen to og to.
Silke og jeg var på hold 5 og sammen med hold 6.

Så var der 3 opgaver:
1. opgave: Der var en agilitytunnel og en bunke ting og et springbræt. Hunden skulle gennem tunnelen, apportere en valgfri ting og tilbage med tingen i munden over springbrættet. -Næste hund og fører stod klar til at løbe så snart første hund havde afleveret. Det gjaldt om for holdet at få hentet 10 ting hurtigst muligt (stopur). Føreren måtte ikke røre tingene der skulle apporteres. -Det andet hold var kontrollanter og tidtagere.

2. opgave: Hundene blev dækket af i tre felter og skulle blive liggende, mens de tre ejere gik i gang med at rejse et telt. Efter at teltet var rejst, skulle det tages ned igen og puttes tilbage i de to tilhørende poser (stopur). Hvis en hund rejste sig, så skreg kontrollantholdet STOP! og alle stod stille, mens hundeejeren fik sin hund ned og ligge igen.

3. opgave: -var en rally-lydigheds bane. Det er rigtig sjovt, også selv om man ikke har prøvet det før. Så det er som skabt til hundeafslutninger. Men jeg tror også det er alletiders på et mere seriøst plan.. Hvis du ikke ved hvad det er, så gå ind på http://www.rally-lydighed.dk/

Hvis det vinder udbredelse også i Danmark, så kan det være, vi ses til en konkurrence på tværs af klubber en dag..

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 30-11-04 12:35

Hej Birgitta

Tusind tak - det er rart at få sjove indput i træningen indimellem og samtidig at vide man ikke er glemt herinde ....*s*

Ja det kunne da være rart at dkk, dch og alle de andre klubber måske kunne arrangerer en samlet konkurrence i det samme program...