/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Skal hjælpes nu !!!!!
Fra : Aprilla_Crew
Vist : 1246 gange
415 point
Dato : 15-10-04 14:04

jeg har en aprilla sonic.
Noget er galt med min el-starter jeg ved der er strøm på
og når jeg holder bremsen inde + starterknappen lyser den rødt ( som den skal) Men den gider ikke sige noget.

Et andet problem er selve motoren. (tror jeg )

Jeg kan starte min knallert men tomgangen lyder ikke godt og når jeg gasser op skyder den noget luft
ud af udstødningen og derefter går den død.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 15-10-04 14:58

Prøv at kontroller dit batteri. Er der 12 volt på. Evt. prøv at lån et.

MV.
Peter Jensen;

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 425 point
Dato : 15-10-04 15:00

Du har prøvet at holde begge bremser inde?
Og rokket lidt med relæerne?
Kan også prøve at sætte en autolader på, medens du prøver at starte.
Du kan også prøve at slå med et stykke træ direkte ind på starteren, for hvis kullene hænger, og er slidt meget ned, kan de få kontakt igen et stykke tid, indtil de skal skiftes.
Du kan prøve at trække en kraftig ledning fra plus på batteriet, til starteren, så du starter direkte, men pas på fingerne.

Skyder i udstødningen:
Tændrør defekt, eller beskidt.
Utæt i bunden mellem cylinder/krumtaphus, eller karburator/membran.
Defekt membran.
For meget benzin.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 15-10-04 15:17

Nå flere fejl tilstøder på en gang, er det somrene et problem ved el installationen. Prøv at afmonter batteriet, prøv så at kick starte den. Hvis maskinen ikke stønner, kan det være at et eller to elementer I batteriet er defekt.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 17-10-04 19:35

Der er masser af strøm på og mit tændrør er der ikke noget galt med. jeg har et Boch Platium tændrør, skal jeg sætte det i.
jeg kan kun bruge el-starteren med venstre bremse, min højer dur ikke det, men kan godt bremse

Når jeg holder bremsen inde og trykker på starterknappen lyser den røde knap som den skal men nu lyser også lygte knappen.

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 17-10-04 19:37

det der med udstødningen og når jeg gasser på og den så går ud, kan jeg godt lave det selv ?????? Så meget ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : knallert_crazy22

Dato : 17-10-04 21:30

hvordan kan du så vide dit tændrør er i topstand.
- hvis du foreslår at montere et andet??
som desuden kommer an på din opsætning.
Som alle på Knallert herinde ved er det nok pallebhansen du skal høre efter.
jeg tror mest på hans muligheder..

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 29-10-04 13:31

Til PallebHansen

Hvordan gør jeg det:
Utæt i bunden mellem cylinder/krumtaphus, eller karburator/membran.

Hvad gør jeg ved:
Defekt membran.

Hvad kan jeg gøre ved det
For meget benzin.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-10-04 17:00

Fandt du ud af om det var selve starteren der var defekt, eller starterrelæet?
Som sagt kan den skyden, skyldes mange ting: Defekt tændrør/tændrørshætte, forkert indstillet tænding, formeget benzin (chooker) osv.
Mit gæt er tændrøret er beskidt eller defekt.
1. Utæt i bunden mellem cylinder/krumtaphus:
Ja man kan jo skille den ad og tage blæserdækselet af, så man kan se hele cylinderen, så kan man sprøjte vand/sæbevand eller andet ind mod cylinderens bund medens motoren går, for at se om der bobler imellem cyl/krumtaphus.
2. Utæt mellem karburator/membran.: Man kan gøre det samme, (Nogle bruger benzin som sprøjtes ind, og så kan det høres på motoren, hvis der er utætheder, da den så hopper op og ned i omdr.)men det er tit svært at komme til, og se området.
Man kan selvfølgelig også tage alle delene af, og udskifte pakningerne.
3. Membranen undersøges ved at tage karburatoren af, og også membranhuset. Så blæser og suger man med munden i membranhuset, som skal være helt tæt ved sug.
Hvis den skyder på grund af et oversvømmet svømmerhus i karburatoren, så kan man kortvarig lukke for benzinen ved at trække vaccumslangen af, eller trække benzinslangen af oppe ved tanken og holde en finger for benzinafgangen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 31-10-04 07:58

Jeg legede lidt med en gammel Piaggio Zip engang hvor den også gjorde det med og skyde luft ud og derefter faktisk ikke kunne køre eller trække..Nu rodede jeg med alle de tre muligheder på en gang så hvad for en af dem det var ved jeg så ikke..Men en af de ting der var galt siden den gjorde det var inten for stor dyse, sugede for meget luft ind gennem filteret eller for lidt..Jeg mener nu at i mit tilfælde var det en blanding mellem for stor dyse og for lidt luft..Så jeg lavede et større hul i filteret og mindre dyse..Derefter gjorde den ikke det længere..Ved at den får mindre luft får den en federe blandning dvs mere benzin som Palle skriver, og det gjorde det så heller ikke bedre, at jeg havde en for stor dyse i...Men om det er det der er galt med din er ikke sikkert, men det var det så i mit tilfælde..Men der sker nu ikke noget ved og prøve...

Mvh Brian Chr.

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 31-10-04 14:26

Mange Tak for de meget præcise beskrivelser i har givet mig.
Der går nogle dage før jeg skriver igen, da jeg vil se på min scooter og
prøve de muligheder i har givet mig.

SES

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 31-10-04 14:26

Mange Tak for de meget præcise beskrivelser i har givet mig.
Der går nogle dage før jeg skriver igen, da jeg vil se på min scooter og
prøve de muligheder i har givet mig.

SES

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 11-11-04 22:47

Hej igen

Jeg har renset luftfilter(har ikke givet den filterolie) og jeg har renset kaburator. Jeg har renset Membran og har pustet i den og den siger en brumme lyd, glemte at suge men den ser okay ud. Tændrøret ser også godt ud ( hved ikke om det kan være defekt indeni).
Nu har jeg været rundt at køre på den. Den havde ikke nogle problemer i starten, men da jeg skulle gasse op efter den havde stået i tomgang pruttede den igen og gik ud. Jeg startede den i gen med kick , og så kørte den fint men det samme gentog sig udern sammenhæng. Prutter også mens jeg kører men kun nogle gange.
Jeg fatter ikke hvad der sker.
Jeg hæver spørgsmålet med 110 point hvis der er nogle der kan give mig svaret.

Hilsen toke

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-04 23:52

Jeg syntes du skal købe et nyt tændrør, en dyse 2 trin mindre, og nye membranpakninger, og køb også pakning til membranhuset.
Tændrøret skal du have i en højrere varmegrad, hvis der er tuncylinder på.
En skam du ikke fik suget i den membran, det var jo det vigtigste.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 11-11-04 23:56

der er en pakning mellem kaburatoren og membranen, er det membranpakning. Hvis det er det, hvad er så pakning til membranhuset eller omvent

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-04 00:32

Man bør altid skifte pakning, efter genmontering.
Det ser ikke ud til thansen har pakning mellem motorblok og membranhus.
Men har:
Membranplade carbon 14601014500
Pakning mellem indsugningsstuds og membranhus: 14601014100
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 12-11-04 18:47

jeg har igen skildt den af og denne gang fuld stændig af. Hjulet med motorblokken står alene. Jeg har suget i membranen, og det virker som den er tæt. Der kommer lidt luft men det er nok fordi jeg ikke har en firkandtet månd.
Har taget topstukket af da jeg ville rense stemplet. jeg har også taget blæserdækselet, men kan ikke kommer videre da jeg ikke kan få den skål der sidder foran stændingsspolen(har fået bolten af men den sidder stadig fast). Før jeg skildte den af købte jeg et nyt tændrør, men det hjalp ikke meget. Den kørte lidt uden problemer, men pludselig slukkede motoren bare. Nu kan den ikke stå i tomgang, men kan godt starte den og gasse op i en kort periode.

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 12-11-04 18:48

hvor sidder dyssen ??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-04 19:11

Du er rigtig gået til den, måske lige rigeligt, husk nu helst en ny toppakning til topstykket, og spænd alle 4 møtrikker jævnt ned, ved at give gevindet lidt olie, og spænde over kryds, så topstykket ligger til.
(skål der sidder foran stændingsspolen)
Du mener nok svinghjulsmagneten:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=350298367&n=898181752&pn=351745349
Den kræver en aftrækker da den sidder på en konisk del af krumtapakselen, men jeg ser ingen grund til at afmontere den, da tændingen er god nok.
Dysen også kaldet strålespidsen er af messing og kan skrues af, når karburatorens bund skrues af, somregel med 4 skruer.
Skru hoveddysen ud, men også en mindre tomgangsdyse der sidder ved siden af, blæs dyser og allle huller i karburatoren igennem med trykluft. Men pas på ikke at bøje nogle dele af svømmer og ophæng som hænger ned i svømmerhuset, da det er meget spinkelt og bestemmer benzinhøjden.
Du skal nok lige fjerne et lille hængsel som svømmeren er ophængt i, for at fjerne svømmeren, der "svømmer op" og lukker får en lille tændstiktynd nåleventil. Denne nåleventil sidder lige under benzinslangen, og lukkes af svømmeren når der er nok benzin i svømmerhuset.
På spidsen (Eller hullet hvor spidsen lukker for benzinen) af nåleventilen kan der sidde skidt, og bare et sandkorn kan forstyrre benzintilførselen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 14-11-04 16:50

Du siger at jeg skal købe en dysse der er to trin mindre,
det kan jeg godt gøre. Rense min kaburator for skidt, ved at puste det rent(har ikke luft tryk). Der er jo vanddamp i ens ånde, gør det noget ved at man puster i kaburatoren.
Er der andet du kan anbefale jeg gør før jeg samler den. ??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-11-04 00:30

Man kan også låne naboens kompressor, eller bruge trykluft fra benzintanken nede på hjørnet, eller en cykelpumpe, det er mest til hullerne i karburatoren, der skal bruges et godt pust. Næ det gør ikke spor du blæser med munden, men benzin smager ikke godt, og du kan også sagtens se op mod lyset om der er hul gennem dyserne, og de flyver også let ad h til, hvis man bruger trykluft, så det er heller ikke nødvendig med andet end en cykelpumpe til hullerne i karburatoren, det er specielt huller der starter i fronten af karburatoren, der hvor luften kommer ind.
Prøv først at rense den uden at skifte dyser, og prøv at undgå at ødelægge pakningen mellem svømmerhuset og overdelen af karburatoren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 16-11-04 18:14

Skrot det gamle lort!!

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 16-11-04 18:55

luk dog røven: Nar!!!

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 17-11-04 19:58

Skrot det gamle lort!!
Det kan være t.jalde Hansen kan sælge dig en Ny Fra T.Svansen.så score han nok %-er ,Kom igen Crewser

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 19-11-04 13:06

ja ja det er godt med dig. bare bland dig uden om

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 22-11-04 14:57

Hej Aprilla_Crew

Hvad er opsætningen på din sonic? Har du tun cylinder på?

For generalt(næsten alle) virker el-starten ikk bagefter, da den simpelhen ikk kan trække en større cylinder, problemet løses ved at købe en større starter.

Lige et tip, hold dig fra t svansen, deres kvalitet er helt i bund - min erfaring..

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 22-11-04 17:03

hehe tak for tippet men jeg ar ikke nogel tun cylinder på. Men jeg tror at min elstarter er helt død. Kender du en eller anden der vil sælge eller kan sælge en elstarter, må godt være brugt.

Hilsen Aprilla

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 22-11-04 20:15

Nej, kender ikk lige nogle der har en brugt el-starter liggende..

Men smut ind i den nærmeste knallert-forhandler, og hør om han ikk har en brugt.. Ellers koster en ny startkrans vist nok 249 kr..

Go' fornøjelse..!

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 23-11-04 17:02

hvor får man den til 295kr. i thansen koster den 499 kr

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 23-11-04 18:59

jeg er ikk sikker på prisen.. men prøv ved aprila istedet.. hold dig fra thansen når det er dele der skal holde til lidt mere..!

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 24-11-04 08:40

Den er på tilbud hos Skåde Reservedele, men det er til 395,-
http://www.kreidler-service.dk/search2.asp?selection=Option2&Option3=7&Option1=12&Option2=15

mv.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 30-11-04 13:50

Palle jeg håber at du kan hjælpe mig med det her...

På min stemper er der lange risser og der er lidt risser på mine stempel ringe, ( ikke sådan så der er gået noget af dem). tror du det kan være problemet med at den prutter. hvad skal jeg gøre, sætte nye ringe nyt stemper eller helt ny cylinder med stempel....

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 30-11-04 13:52

min cylinder er helt glat, måske en lille lille smule slidt men det er der jo ingen problemer i vel..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-11-04 18:11

Nej jeg tror ikke at det overhovedet har noget med prutteriet at gøre, og risserne er jo nok ikke slemme, da stempelringene ikke er brækkede. Jeg er meget imod at skifte stempel, da motoren så skal køres til igen.
Lidt ridser kommer der let, men det er vel ikke fordi at stempelet har vendt forkert, pilen ovenpå stempelet, skal jo pege mod udstødningssiden?
Når du har monteret stempelet igen, så må det godt kunne forskydes lidt til siderne, men ikke kunne rokkes det mindste, for så er rullelejet i krydspinden slidt. Så se efter slid på krydspind, lejet, og også plejlstangshovedet hvor lejet jo også skal rulle i.
Prutter, er ikke nødvendigvis noget særligt, og den skal jo prutte når man tager gassen af, men ellers kan det skyldes en uheldig sammensætning af cylinder, karburator eller udstødning, og er tit fordi der slipper lidt benzin med ud i udstødningen, som så antændes. Men hvis den ellers trækker og kører stærkt, og ikke prutter ved bundgas, så er det ikke noget du skal spekulere ret meget på.
VH Palle Hansen
NB: Nu hvor det er skildt ad, så se ordentlig efter om du kan rokke med plejlstangen op og ned, den må ikke kunne give sig 1/10 mm, men godt kunne vippe lidt til siderne. Se også efter om tændrør passer i længden, farven, og om der er meget sod ovenpå stempel og i topstykke, skrav evnt. sod ud af udstødningsport, uden at lave skarpe kanter ved den glatte cylinderoverflade.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 30-11-04 19:31

Jeg har læst tingene igennem 6-700 gange for lige at understrege. Jeg tror det er en dårlig forbindelse i Dit lednings net. Muligvis omkring CDI, Tændingsspole eller spændings regulator.
Det tyder på, at når du giver gas kommer der vibrationer nok til at den dårlige forbindelse driller. Det giver en ustabil tænding derved knaldet og en død motor. Det kan måske også forklare dit bøvl med elstarteren.

Prøv minutiøst at gennemgå alle stik og samlinger.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 30-11-04 21:41

det har jeg gjort. Kan det være at min CPI er i stykker

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 01-12-04 00:50

Det er noget dyrt noget at eksperimenter med. Jeg syntes det kunne være nærliggende da du stort set har forsøgt alt udover el systemet. Men hvem har sådan nogle komponenter liggende i skuffen. Hvis Du kender en med samme el system (en god kammerat) kun I forsøge ad skifte rundt for at se om fejlen følger dimsen.
Ellers er du nok nød til at søge Hjælp evt. hos en cykel/knallert reparatør. Evt. spørg om der er mulighed for at få kontrolleret disse komponenter.

MV.
Peter Jensen

Godkendelse af svar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 01-03-05 18:06

Tak for svaret pallebhansen.