/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mangler råd til at købe en svejser...
Fra : Odense
Vist : 3128 gange
50 point
Dato : 15-10-04 12:13

Hej ! Jeg er på udkik efter en god svejser til "hjemmebrug" og lidt til arbejde som håndværker / svejse en stor have låve, trappe osv...

Jeg så denne på Harald Nyborg hjmmeside...

Svejseren er en hel ny serie CO2 svejsere der ikke behøver CO2 for at svejse. I stedet svejses med en turbotråd, der gør svejsningen utrolig nem - selv for ikke øvede. Dvs. denne svejser bare behøver strøm og tråd, så man kan svejse, man sparer dermed dyre flasker og påfyldning af disse. Kan også svejse aluminium og rustfri stål. Alt - i - en svejser for en meget lav pris. (2999.-)

Det lyder jo godt, men er det OK det med at man ikke bruger CO2 gas mere? Jeg kan se at sveje tråden så er ret dyr, men faktisk er det nok ok når ens behov ikker er så stor, og man ikke behøver at tænke om man har gas klar osv.. og så kan den også alu.

Min max pris for en god svejser er nok 3000.-

Hvad syndes i "svejse" folk !?`

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-04 12:50

Til små lejlighedsvise reparationer kunne den måske være glimrende, men som du selv skriver vil den være dyr at bruge. Selv har jeg en gammel co² svejser med flaske og almindelig tråd, og Harald Nyborg har da noget lignende til 1998,00
TELWIN CO2 SVEJSER MIG100
Den koster lidt mere, men vil nok være meget billigere i brug.
Til større opgaver bør du købe en elektrodesvejser.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-04 12:57

Her kan du købe brugte maskiner.
http://www.migatronic.dk/default.aspx?m=2&i=69

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-10-04 13:02

Nu har alle svejseapparater jo nogen specifikationer hvoraf det skal fremgå hvad "den kan", altså med hensyn til godstykkelser og den slags.

Og nu lyder svejsning af en trappe og en stor havelåge ikke lige umiddelbart som "hobbyarbejde" eller som lige at svejse en lille tynd plade i en bil f.eks.

Jeg ville alliere mig med en der vidste lidt om svejseværker og få vedkommende til at vurdere om den kan dække dit behov. Det er så ærgerligt at investere i sådan noget, hvis det alligevel viser sig ikke at kunne det man forventer.
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-04 13:08

Til trappe og havelåge bør det være en elektrodesvejser da det er tvivlsomt om co² svjser med specialtråd ville kunne "brænde igennem".
Den svejser jeg selv anvender er beregnet til godstykkelser på op til 4 mm, men den er bedst hvis man ikke kommer over 2 mm og du skal ikke forvente at de billige vejsere er meget bedre.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-10-04 13:09

Jeg tror også du får mest ud af BjarneD's forslag.
Hvis du bruger en mindre CO2 svejser til tykke materialer, bliver det ofte bare en "overfladesvejsning" som ikke kan holde.
Eyvind.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 15-10-04 13:27

Jeg bruger en 250 AMP CO2 svejser, den kan klare op til 3 - 4 mm.
Jeg havde en 180 AMP før, den kunne klare karosseriplade, men heller ikke mere.
Hvis du bor i nærheden af København kan du prøve Københavns Auktioner, maskinauktionen har jævnligt rimelig gode svejsere på programmet.
http://www.kbhauk.dk/

Jes

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-10-04 15:00

Det er ikke så meget svejseapparatet det kommer an på, men opgaverne der skal svejses. Til fx pladearbejde er en CO2 maskine perfekt. Til svejsearbejder med tykke materialer fra fx 8-10 mm og opefter, er en elektrodesvejser perfekt.

Ved svejsning må der ikke komme forurenet ilt til, derfor er der enten beskyttelse omkring en svejseelektrode eller CO omkring tråden til at beskytte og så den nyere, med beskyttelse inde i tråden.

Når man svejser varmes materialerne op og man tilsætter svejsetråd. Ved en elektrosvejser, lægger beskyttelsen fra elektroden sig som slagger, oven på svejsningen, hvor CO2 svejsningen er ren.

Det der er vigtigst ved enhver svejsning er derfor, at strømstyrken passer til den pågældende svejseopgave og en svejsemaskine for elektroder skal min. ligge på 140 AMP til fx 2 mm. Bliver emnerne ikke varmet nok op, påfører man blot tilsætningsmateriale, og det er ikke svejst sammen. For meget strøm, så brænder man hul i emnet/emnerne.

Fordelen ved en CO2 svejsemaskine er, at den ikke opvarmer emnerne ret maget/lang omkring svejsningen, hvorimod en elektrodesvejsning udvikler meget varme, dvs. med mulighed for at emnerne slår sig. Iøvrigt, så skal man jo hele tiden følge svejsebadet, at det brænder og flyder korrekt.

Jeg har en 10 år. gl. elektrodesvejsemaskine fra harald Nyborg af den billige slags til 500 kr. Det er en hobbysvejser til lette forekomne opgaver, som jeg har brugt til mange ting som fx. ophalervogn til jolle, ophaler spil mm.

Skal man svejse rundt om rør til fx en havelåge ville jeg foretrække en CO2 svejser, man skal tænke over, at svejsning er et færdighedsfag, og man sidder med en 30 cm "lang pind", med lysbue der skal styres rund om et rør. Ved CO 2 svejsning, har man hele tiden træden/hånden tæt på emnet, og det er betydeligt let at styre i forhold til elektroden.

NB! Jeg fik mit svendebrev som svejser i 1972. Go' fornøjelse Odense

Hej fra alka

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 15-10-04 19:24

Hej.
Jeg kan se at "alka" er en erfaringens mand, så du kan trygt stole på udtalelserne.
Mht. indkøb, så forhør dig ved nærmeste tekniske skole, for de skifter jævnligt deres svj.værker ud med nye tidsvarende modeller, og så kan man byde på et istandgjort værk. Nogle tidligere "svejse-kolleger", købte på denne vis co2-værker for 1500kr stk. incl. manometer og pistol (slange) , og det kan vist ikke gøres ret meget billigere.

Mvh. Bjørn.

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 27-10-05 17:17

Hej Odense

Købte du den "CO2-frie" svejser???

I givet fald - har du nogle erfaringer du vil dele ud af?