/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Revner ml. gamle gulvbrædder
Fra : joakimoester
Vist : 12212 gange
56 point
Dato : 14-10-04 01:04

Jeg har afhøvlet mit gamle plankegulv (1910), og har opdaget at plankerne er skrumpet, og har drejet sig skæve; der er derfor brede revner (op til 1,5 cm, fer og not "slipper" nogle steder) mellem brædderne.

Jeg har skrabet de gamle fernisrester ud af revnerne (tip:en spartel man skubber fremad er ideel til at skrabe kanterne rene med, den "smutter" ikke, og laver altså ikke ridser), og vil nu gerne fylde dem op med et mere stabilt materiale.

Jeg har snakket med et gulvslibefirma, som siger at det eneste der kan arbejde ordentligt med træet er en gummifuge.
Jeg vil dog dels være ked af at have sorte gummifuger i et hvidpigmenteret lud/sæbe behandlet gulv, dels er fugemassen dyr (90-130 kr. pr. tube).

Jeg har hørt at man kan blande savsmuld med trælim, og få den samme nuance som træet, dette har jeg prøvet, men da "fugemassen" tørrede blev den meget mørkere end træet og grov i overfladen, endvidere siger gulvfirmaet at denne blanding bliver for hård, og med tiden enten vil sprække, eller arbejde sig op.

Da gulvbrædderne buer er der skiftevis brede revner og ingen revner. Det ville derfor være en noget radikal beslutning at fræse alle "ikke revnerne" ud til samme bredde som de brede revner, men hvis jeg ikke gør det vil en kontrastfyldt fuge fremhæve bræddernes krumning.

Det jeg er på jagt efter er altså et så neutralt/usynligt produkt som muligt, det skal kunne arbejde med træet (altså blive liggende), og være til at betale sig fra.

Er der nogen der kender til dette produkt, eller har en anden løsning ?

Med Venlig Hilsen

Joakim Ø.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-10-04 01:17

Puha, jeg er tilbøjelig til at give gulvslibefirmaet ret i det med en elastisk fuge.
Men hvis revnerne er så brede som du siger, og at brædderne er skredet fra hinanden, er jeg i tvivl om det kan løses på den måde alligevel.
Det vil ikke blive godt da gulvet har mistet sin stabile bæreflade der hvor fer/not ikke når sammen.
Det værste er de brædder der har vredet sig skæve, for ellers vil en fornuftig men besværlig måde være, at pille "skidtet" op, og lægge gulvet om.
mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-10-04 01:26

Hej Joakim.

Nu er jeg jo gammel sømand, men det er vel heller ikke den værste baggrund for at udtale sig om træ.
I de gamle træskibe brugte man at "kalfatre". det virkede. Og det kan du også gøre. Det er en Økologisk/Organisk måde at løse problemet på. Efter Kalfatringen skal revnerne måske skjules. Men det er et andet problem. Det er heller ikke uoverstigeligt. Men hvorfor skal det være usynligt? Hvis du har gjort dig stor umage for at lave et godt stykke arbejde, er det da noget shit at skjule det.???? Og hvorfor LIGE linier? Det er da mindst lige så smukt og rustikt med den forskel der er i træets natur.???

Kommentar
Fra : joakimoester

Dato : 14-10-04 01:30

Hej Dova

Ja, den er ikke nem.

Jeg tror også at jeg ville ødelægge fer og not ved at tage gulvet op, da det er sømmet fast med masser af rustne søm, så brædderne kan altså ikke trækkes fra hinanden, men kun "brækkes" opad.

For at hæve stabiliteten kunne jeg måske give gulvet en gang justerskruer hist og pist, inden jeg fylder revnerne ?

Mvh Joakim

Kommentar
Fra : joakimoester

Dato : 14-10-04 01:35

Hej Arne

Hvad betyder det at kalfatre ?

Mht udseendet vil jeg ikke skjule træets natur, men tænker at det vil se mærkeligt ud med et plankegulv der hist og her
har en bred sort fuge, i modsætning til et skibsdæk, der jo har fuger mellem alle brædderne.

Mvh Joakim

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-10-04 01:45

At kalfatre betyder at udfylde rum. I dette tilfælde rummene imellem de enkelte gulvbrædder. På skibene kunne man ikke blot tage en planke ud og gøre noget ved den. Man var nødt til at arbejde med mellemrummene. Man brugte "Værk" og tjære. "Værk" er en slags tov-rester eller andet 2'nd kvalitets hamp-materiale. Eller kokos, hvis man var på de kanter.
Og lad være med at være bange for at det vil se 'mærkeligt' ud, vel vil det så. Men det er det der er fedt. Hvorfor dælen skal DIT gulv ligne alle andres?

DIT bliver sejere (Og billigere, men det behøver du jo ik' og fortæl')

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 14-10-04 09:30

Hvis du gerne vil beholde det lyse gulv og ikke have sorte striber i, kan du faktisk gøre det på en måde så du får hvide striber i stedet for.

Køb helt almindelig vådrumsilikone. Den vil efter et par dage være fuldstændig tør og kan modstå alt. Pænt arbejde og de lyse striber vil blot være med til at understrege dit gulv.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 14-10-04 10:22

Hej

Man kan få noget flydende (jeg kan ikke huske navnet) til at blande slibesmuld i, det er i stedet for trælim, men det er rigtigt at det nok bliver for hårdt.
Silicone duer ikke, du skal bruge Sikaflex eller andet gulvfugemasse, det kan slibes. Det er det man bruger i fuger på større parketgulve.
Dit problem er svært at løse, hvad med at skære nogle lister til de bredeste fuger?

Jes

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 14-10-04 10:32

Jeg har faktisk med succes brugt vådrums silikone, da det jo netop ikke skal slibes, men blot kunne rengøres. Det bliver en flot glat fuge.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-10-04 11:15

Du må ikke bruge kalfatring indendørs på grund af dampene fra tjæren.
Vådrumssilicone kan godt anvendes da fugen skal være en anelse lavere end overfladen, men jeg tror aldrig at resultatet bliver pænt når brædderne er så misligholdte.
Den billigste løsning vil nok være at fastgøre gulvet hvor det ¨åtte være løst og så lægge et pænt svømmende gulv ovenpå.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-10-04 23:07

med en overfræser kan du fræse fugerne helt lige ( brug en styreskinne )
fræs ned til oversiden af fjerden , ikke dybere , du kan jo gøre det imellem alle bræder , så de er ens
skær nogle lister der passer i de fræsede riller , så de er ½-1 mm højere , lim dem i med hvid lim
herefter sliber du gulver så det er plant igen , så undgår du gummifugerne , og du har et flot gulv
de nye lister er nok lysere end det gamle gulv , men det udligner sig selv med tiden , pga lysets påvirkning
på denne måde har du også genoprettet styrken i gulvet

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 15-10-04 20:29

jeg forestiller mig at du ikke har lakeret gulvet, og at du ikke bor i etageejendom.
gulve med den alder , er som regl lagt forsvarligt.
jeg tror at moderned indeklima er problemet(for lav luftfugtighed).
gør gulvet god vådt, med vand (uden det sejler) og søp op,
gør dette igen indtil at dine gulvbrædder har suget så meget at de er på plads ( som i 1910)
når gulvet er gennemtørt, slibes det , og behandles med lak eller lud.
PS. en rigtig håndværker bruger ikke gummifuge, med mindre at det er mellem fliserne i et vådrum.
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-10-04 20:39

du må endelig ikke bruge natmadens forslag , det kan ende med at du helt ødelægger gulvet , så det må skiftes til nyt , det vil aldrig kunne udvide sig så meget , det kan kun bruges til meget små revner
i værste tilfælde kan du risikere at gulvet trykker muren , så der også kommer skader på denne

natmaden>>det med at gummifuge ikke bruges af rigtige hånværkere er noget vås
det bruges feks tit i nye skibsplank gulve som standart

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 15-10-04 23:07

Kære bredker
det var ikke mit eget råd, men min vens, som netop resturere ældre træting, han er først til stede i morgen, så jeg vil afholde mig fra vidre expertise,
dog vil jeg uden denne, tillade mig at pointere at selv skibsplanker samles uden gummi, hvis ellers at det gøres ordentligt,(det gør jeg selv)
skibsdæk/planker kan jo som et gulv beregnes. Det ses jo så også som en stribe når det er gjort med 'gummi', og det var jo nettop hvad der skulle undgås.
Gulvplankerne giver sig og knirker sikkert som at de skal, og det er vel nemt at se hvornår at de har fået det vand/fugt som at de har brug for.
Men det er min egen ukyndige viden, iblandet lidt logik.
Min kyndige hjælpende ven, kommer tilbage i morgen.

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : joakimoester

Dato : 15-10-04 23:11

Tak for alle indlæggende - jeg er helt rørt over hvor mange der gerne vil hjælpe !

Jeg opsummerer lige :

Huset er en murermestervilla (?) fra 1910 i to plan (stue/1. sal)
Gulvet er lavet af tykke brædder, 17 cm bredde, jeg har fjernet tæpper, kork, linolium, masonitplader, selvnivelerende spartelmasse og et tykt lag fernis (som brændte sig fast i sandpapiret, jeg brugte både skraber og kausisk soda til at få det af med...) og vupti kom et smukt trægulv frem, desværre med en del søm/sømhuller, fra alle de ovennævnte lag, og som sagt med brede og ujævne revner, da gulvet både er skrumpet og har buet.
Jeg har nu slebet det ned, og lud og sæbebehandlet det.

Jeg synes dels gulvet er flot, dels har jeg allerede haft så meget besvær med det, at jeg ikke vil lægge et andet gulv ovenpå.

Problemet med at nogle brædder giver sig lidt regner jeg med at løse ved at give dem lidt skruer, (enten juster(karm), eller montage skruer), der er så mange huller i i forvejen. Måske kan jeg dykke de nedslebne søm rester der er synlige, og spartle alle hullerne ud med plastisk træ og/eller bore hullerne ud (så de bliver pænt runde) og fylde dem med små stykker rundstok, som jeg formodentlig kan købe i forskellige størrelser. Er der forresten nogen der har erfaringer med DEN problematik ?

Gulvet er altså (eller bliver...) OK, jeg skal bare have gjort noget ved revnerne

Jeg har efterhånden forskellige muligheder :

Jeg kan fræse de smalleste revner ud, så alle revnerne bliver nogenlunde ensartede, det ville give mig mulighed for at skære lister ud, og få "ægte" træfuger.
Jeg kan også vælge at leve med at fugerne buer, og se det som en rustik charme - så kan jeg ikke få lister i, men slipper for at fræse...
(natmaden : dels tror jeg at gulvet er skrumpet så meget at det ikke kan vende tilbage til gammel "størrelse", dels er der så mange både skjulte og synlige søm i, at det ikke vil kunne bevæge sig så meget, men tak for idéen)

Hvis jeg orkede ville jeg bruge bredkers forslag, men så skulle jeg både fræse, skære lister til, lime dem i, slibe gulvet og lud og sæbebehandle det igen, så jeg er mere indstillet på simpelthen simpelthen at fylde fugerne op.

Spørgsmålet er nu om jeg skal bruge Gulvfugemasse, vådrumssilikone, savsmulds/limblanding eller tjære + kokos/rebrester.
Henning : Binder vådrumssilikonen; bliver den liggende/hvor længe har du haft den i ?
Arne : Har du erfaring med indendørs kalfatring ?
Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer med de andre materialer ? Eller med et helt femte ?

MVH Joakim

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 15-10-04 23:23

personligt ville jeg vælge trælisterne , evt i en anden træsort
men vil du fuge , skal du sørge for at det er en fugemasse der er beregnet til det
silicone vil ikke være ret god , hvis du ikke får den 100% første gang er det næsten umuligt at rette , den kan ikke slibes , desuden er alle muligheder for olie , lud og lak efterfølgende umuligt , da det ikke binder og kan give skjolder
savsmuld og lim tror jeg ikke bliver godt , dertil er fugerne for store , men her er jeg ikke sikker

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 16-10-04 17:08

Har lige hørt fra min ven og en anden tømmermester at grunden til de store revner 99.9% skyldes en tidligere vandskade,
hvilket har udvidet, og sammentrukket brædderne og dette kan være grunden til at gulvet er overlappet med andre løsninger.
De siger at det bedste du kan gøre er at omlægge gulvbrædderne, du skal regne med ca 3mm luft pr.meter. og ca 10-12mm ved væg.
løsningen med fugemasse er ok og der kan fåes speciel gummifugemasse i flere faver, til foremålet.
ps. hvis at du så stå og mangler et brædt, siger de at du kan tage det et andet sted fra huset og så lægge nyt gulv der, eller finde et ved noget nedrivning.
deres mening er generelt at de ville beholde det gamle gulv , da den slags kvalitet ikke laves mere.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 18-10-04 08:53

Jeg tror du skal høre efter hvad de siger i gulvslibefirmaet, ellers kan du høre dig om hvad det er man bruger, når man fuger et "skibsgulv" men jeg ved at denne fugemasse også er dyr.
Du er ude i et økonomisk krævende projekt

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 18-10-04 15:43

jagd>det har du ret i , fugemassen er ret dyr , ved ikke lige hvad den koster i forretningerne , jeg får dem jo hjem i flere kasser af gangen , så det er jo nok en anden pris

Kommentar
Fra : joakimoester

Dato : 18-10-04 16:09

Kommentar til natmaden : Det er ikke en vandskade, da problemet er ens på hele etagen (i underetagen er gulvet lagt om, har jeg nu opdaget), brædderne er bare "blevet mindre" med alderen.

I Østjydsk genbrug (Hovedgård) sælger de gulvbrædder i alle aldre og størrelser (næsten da)

Pt synes jeg det tegner til at jeg skal fuge med det prof/dyre materiale, og betale hvad det koster - de andre løsninger bliver nok for omfattende., men jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu.

VH Joakim

Kommentar
Fra : Gulvmanden

Dato : 23-11-04 22:32

Der er ikke andet at gøre end at lægge et nyt gulv. Når første et trægulv er som du beskriver det, som er det slidt op !
Det er ikke muligt at lægge noget i fugerne, da det ikke kan holde.

Kenneth - www.dansk-gulvteknik.dk

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 27-12-04 20:18

En "gummifuge", som ikke behøver at være i gummi, behøver ikke være sort, hvis det er det, du frygter. Jeg har set dem i en en gængs "fyrretræs-farve", og den lægger man næsten ikke mærke til. Hvis du vælger at lægge lister i, kan gulvet have svært ved at arbejde, så det vil jeg fraråde. Hvis et sådant gulv bliver vådt, er det set at det kan vælte vægge!, når det udvider sig. Ellers buler det bare op.
Så: Dyk alt, hvad dykkes kan, lus alle de små huller ud, frem med overfræseren og den lange retskede, eller brug en runsav i stedet, malertape på langs af de opfræsede revner, og frem med fugepistolen. Lyder det som et stort arbejde? Så måske hellere lægge et nyt gulv, det kan såmmænd også blive meget pænt!
For helt ærligt, som du beskriver det, så tror jeg ikke gulvet her skulle være det pæne gulv, der skulle vises frem. Brædderne har sikkert allerede været (for) fugtige, da de blev lagt, eller måske nogle tømmereren har fået billigt, fordi de var skæve. Byggesjusk fandtes også i '21!!

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 27-12-04 20:19

Undskyld , det var vist 1910!

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 27-12-04 20:41

hi hi

Kommentar
Fra : joakimoester

Dato : 05-01-05 20:10

Hej egoland (og alle i andre)

Jeg har lige været lidt væk fra projektet, men fuge i fyrretræsfarve : hvor har du set det ?

KH Joakim

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 06-01-05 16:30

Kan ikke lige huske det, 'sværre. Men med nogen søgen rundt i diverse byggemarkeder må gi' et resultat. Det med de sorte fuger er li'som en imitation af et skibsdæk, og det gik vist kun i badeværelser for en fem-ti år siden.

Kommentar
Fra : doktortrae

Dato : 31-03-05 10:17

hej joakimmoester .hvis det er første gang dit gulv er høvlet kan gulvet sagtens reddes (min. 28 mm v. bjælke afstand 900mm midt midt)men det kræver omhug og ingen "hurtige " løsninger.
1.) et gulv fra 1910 er sømmet ,hvis de er sømmet i fer, dykkes sømmet med en dyknagle. Hvis de er sømmet fra oversiden så tag et koben og bræk forsigtigt til sømmet er løsnet, slå bræddet tilbage(husk klods mellem brædt og hammer)og træk sømmet ud.vil sømmet ikke "følge med" bræddet, bankes en kile ind og sømmet skæres med en bajonetsav.
2.)gulvbrædderne renses grundigt i fer og not for skidt og gl. fernis.
3.)Hvis der ligger indskudsler må du ikke fjerne dette, da det er en god lydisolering.skær istedet 3-5 indskudsbrædder ud ,lad leret falde ned på loftsbrædderne og derefter kan resten af indskudsbædderne trækkes ud. isolering ilægges.husk min 30mm luft mellem brædder og isolering.
4.)gulvbjælkerne rettes op ,enten med lister lagt oven på gulvbjælkerne eller ved lasker på siden.
5.)gulvet lægges og skrues med 55mm monta skruer i fer eller fra oven som derefter proppes.propper kan især anbefales hvis under siden af noten er beskadiget eller må fjernes for, at brædderne kan samles.husk 8-10mm luft ved vægge.endestød limes med vandfast lim.
6.)kan enkelte brædder ikke reddes, kan du købe "nye" der passer i tykkelse og bredde hos bla. genbyg som forhandler brugte byggematerialer.http://www.genbyg.dk/ så siker du også en overflade når gulvet er behandlet.det opnår du ikke med nye brædder. (der er forskel på 60 års lys påvirkning ,slid ,fernis m.m og 2års slid!!!!)
7.)gulvet behandles/silbes.

dette er en god og billig løsning der giver et flot resultat.
ps. lister ,trælim med savsmuld,tyggegummi, gummifuger m.m duer ikke når fer og not slipper det kan simpelhent ikke holde.!!!!

god arbejdslyst

Kommentar
Fra : doktortrae

Dato : 31-03-05 10:38

lige en ting mere .årsagen til gulvbrædders svind i almindelighed ,i dit tilfælde 1910.:

de var ikke ovntørret.
huset var ikke opvarmet for, at tørre/affugte murværk i bygge perioden.
i kombination giver det en høj fugtighed i træet, som giver svind når huset så opvarmes.
DET HAR INTET MED EN VANDSKADE AT GØRE!!!!
læg også mærketil at der ofte er skæve døre i ælder boliger.....

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 15-02-06 06:04

og hvordan går det så

Kommentar
Fra : joakimoester

Dato : 19-02-06 20:59

Hej Natmaden

Som det næsten fremgår er jeg gået noget i stå... Jeg har købt det dyre (ca 100 kr pr tube)fugemasse; en tube sort og en tube lysebrunt (Flügger havde det i både sort, gråt og lysebrunt), og har prøvet et par skjulte steder.
Det holder perfekt, de reklamerer også med en høj elasticitet, alligevel er det så hårdt at det kan slibes.
Begge dele ser ret dog unaturlige ud, så foreløbig lever jeg simpelthen med revner mellem gulvbrædderne !

Hilsen Joakim

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-02-06 21:24

¨det den fuemasse er beregnet til er at du skal fræse fugerne op , så de er helt samme brede og lige i 2-3 mm dybde
så kommer det til at ligne et rigtigt skibsgulv
hvis du kun fuger i de nuværende skæve fuger som de er vil det ikke blive pænt
men det er ret nemt at fræse dem rigtigt op