/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ikke betalt moms på bil...
Fra : geu
Vist : 398 gange
100 point
Dato : 13-10-04 17:36

Hvad er bøden/straffen for og blive stoppet i en bil man har lånt på sin arbejdsplads når der ikke er betalt moms af den. Den skal bruges til og flytte med.

Kommentar
Fra : macau

Dato : 13-10-04 17:45

normalt er 1000 kr og 3+beløbet til arbejdsskiveren,,,,,meeeen det kommer jo også an på den enklte betjent det er trods alt ikke dem alle sammen der er nogle "r..huller"

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-10-04 18:15

politiet siger som regl ikke noget men er det en af de dage hvor man også "køre sammen med told og skat" så tæller den så det kan mærkes
"som hoved regl skal der ikke være andre i bilen ind dig"

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 13-10-04 18:45

Jeg mener nu at firmaet kan blive opkrævet et beløb svarende til momsen af bilens nypris + en bøde....

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 13-10-04 18:45

Uha - det skal du vist ikke gøre:

Citat
Brugere af firmabiler på gule plader, som kun anvendes erhvervsmæssigt, skal ikke længere føre kørebog

Regeringen har med støtte fra Dansk Folkeparti vedtaget en ny lov, der letter det administrative bøvl for de mange sælgere og andre, som kører erhvervsmæssigt - og kun erhvervsmæssigt - i firmabiler på gule plader. Kernen i den nye lov er, at brugerne af en firmabil på gule plader ikke længere skal føre kørebog for at dokumentere, at gulpladebilen udelukkende bruges erhvervsmæssigt.

Dyrt at snyde
Lovændringen betyder ikke, at brugere af gulpladebiler friholdes for ansvar for at overholde gældende lovgivning. Gulpladebilister og deres virksomheder er fortsat underlagt ansvar i henhold til moms- og vægtafgiftsloven.
Privat kørsel i firmabilen på gule plader er en overtrædelse af loven. For virksomheden betyder det betaling af moms, tillægsafgift og eventuelt en bøde - og brugeren skal betale skat for privat brug af bilen for et helt år og eventuelt en bøde.
Et resultat af de nye regler kunne meget vel være, at skattemyndighederne bliver mere på vagt over for overtrædelser og vil slå hårdt ned.

Momsfri
Hvorfor vælge gulpladebil?
Gulpladebiler er primært en fordel for virksomhederne. Virksomheder, der benytter gulpladebiler erhvervsmæssigt, kan trække den såkaldte købsmoms fra i virksomhedens momsregnskab. Desuden slipper virksomheden for at skulle betale en tillægsafgift efter vægtafgiftsloven for privat anvendelse på op til 5000 kr.
For sælgeren er fordelen ved en gulpladebil - uden ret til privat kørsel – primært, at arbejdsgiveren har mulighed for at anskaffe en større, sikrere og mere luksuriøs bil, end hvis købsmomsen også skulle betales. For eksempel koster en Chrysler Voyager Van 3.3 SE med automatgear 227.000 kr. uden moms og en VW Passat variant 2.0 (st.car) 239.000 kr.

Hvor mange?
Knap 10 pct. af Danske Sælgeres medlemmer kører i gulpladebiler uden privat rådighed og dermed uden skattebetaling. Det betyder, at lovændringen vil lette hverdagen for disse ca. 2.700 sælgere, da de ikke fremover skal føre kørebog.
Lovændringen har virkning fra og med indkomståret 2002.

Citatet er tyvstjålet fra:
http://www.danske-saelgere.dk/moduler/saelgeren/fremvisning/artikler.asp?artID=367

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : geu

Dato : 13-10-04 21:57

Tak for svaret berpox.
Må nok sige jeg finder vej til en udlejer. Det andet bliver måske lidt for dyrt...