/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Oversenskomst eller ej.
Fra : nogoodbadguy
Vist : 6323 gange
50 point
Dato : 11-10-04 20:48

Hej, har haft en diskution i gang med en kammerat om hvilke rettigheder man har på arbejdsmarkedet, om man er ansat med overenskomst eller uden overenskomst. Min kammerat mener hårdnakket at hvis man er ansat uden overenskomst gælder de samme regler som hvis man er ansat med overenskomst.
Jeg har bare den holdning at er der ingen overenskomst bliver der ikke udført noget arbejde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-04 20:51

Uden overenskomst har du ingen aftale, udover den du selv kan forhandle frem.
Du kan fyres her og nu, altså ingen opsigelse, ingen G-dage.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-10-04 20:53

Nej, man har ikke de samme rettigheder hvis arbejdsgiveren ikke har tegnet overenskomst med den pågældende fagforening.
Eneste regler der dækker er de lovmæssige, eks. arbejdsmiljøloven, men elleres er arbejdsgiveren ikke bundet til eksempelvis at betale mindsteløn.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-04 20:54

Er du medlem af en organisation der har overenskomst på områdert er du dækket af disse. Hvis der ikke er nogen overenskomst er du sikret med arbejdsmarkedets minimumsregler eller det du selv aftaler. Alle arbejdsgivere skal jo lave en ansættelsesaftale ellers koster det:

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-10-04 20:56

Men ferie undtaget feriefridage har I krav på, da dette er en lovgivning.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-04 20:57

Du har ingen der hjælper ved konflikt med din arbejdsgiver.
Han vil vælge den nemme måde, smide dig ud hvis du ikke
makker ret. Ingen vil hjælpe dig at få resterende løn udbetalt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-04 21:02

Det kunne jo være at der er medlemssakb af den kristelige, og det kan da godt ske, at de vil hjælpe, men hvis loven er overholdt er der jo noget at komme efter.
Der er faktisk mange der syntes det var unødvendigt, at være medlem af en fagforening fordi det hele jo gik så godt og som så senere har fundet ud af at alting har en ende og har de så endda også droppet A-kassen, ja så er der ikke andet at gøre end at tage det første det bedste job uanset løn og arbejdsforhold.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 11-10-04 21:02

Så er det godt jeg er medlem af T.I.B http://tib.dk/

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-10-04 21:08

Håber så, at din arbejdsgiver har skrevet overenskomst med din fagforening, ellers er det ligegyldigt om du står i en fagforening.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 11-10-04 21:09

Det har han med Gulvbrancens arbejdsgiverforening, som tegner overenskomst med T.I.B

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 11-10-04 21:14

Eller for at være mere præcis min tidligere arbejdsgiver, er på dagpenge nu men søger job som gulvsliber i Aalborg området.

Kommentar
Fra : defung

Dato : 12-10-04 00:48

Til ellebye & BjarneD:

Det er ikke helt rigtigt.

Fagforeningen (og her mener jeg de rigtige fagforeninger) kan og vil altid hjælpe ved konflikter, dog står de stærkere ved overenskomst.

For at skitsere det helt op, ja så har de kristlige intet at skulle sige når det gælder overenskomst dækket virksomheder, da de 9 ud af 10 gange ikke vil forhandle med dem. Dette gælder faktisk samtlige former for gule fagforeninger (fagforeninger som ikke er fag bestemt)

Faktisk får LO fagforeningerne mange medlemmer fra de kristlige da de ikke kan hjælpe deres medlemmer.

Og til jer andre, så er budskabet VÆLG EN FAGFORENING UNDER LO, DET ANDET ER DUR IKKE NÅR DET GÆLDER!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-10-04 00:58

Teoretisk, ja i praksis sker det ofte, at man laver lidt anskuelighedsundervisning så ikke medlemmer kan se hvad de får ud af det, men selvfølgelig hvis de skynder, at melde sig ind og betale for en periode.

Kommentar
Fra : defung

Dato : 12-10-04 01:11

(Bjarne D) Dit svar er lidt kryptisk.

Men hvis jeg forstår dig ret er du enig?.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-10-04 01:19

Nå mere kryptisk var det alligevel ikke
Min holdning er, at man er bedst stillet som medlem af en LO fagforening. Var det klart nok?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-10-04 01:59

der er en mindsteløn & 11 timersregel, der gælder ved lov om arbejdsmarkedet, fra folketinget!
Der i mod ingen tillæg.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-10-04 08:34

defung, nu er både BjarneD og jeg ikke de rette at henvende sig til ang. fagforening, da vi begge er førtidspensionister, og for mit vedkommende er jeg medlem af IDA selv om det ikke er en del af LO, ellers vil jeg give dig ret i, at man står stærkt sammen ved medlemskab i LO.

PS! De eneste jeg dog ikke kunne forstå ville melde sig ind i LO er spillerforeningen, hvad har fodboldspillere med mio. lønninger at gøre i LO.??

Kommentar
Fra : defung

Dato : 12-10-04 12:47

Hej Elleby

Jeg vil give dig ret i at spillerne ikke just arbejder på mindste løningerne, men de har faktisk en del andre problemstillinger.

Jeg kan blandt andet nævne deres seneste sag, hvor man fastholdte unge spillere...

Men det er en længere forklaring

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 15-10-04 16:42

Kort og godt - ingen overenskomst kun ferielov, funktionærlov, arbejdsmiljølov, ansættelsesbevislov og et par småting mere - ingen mindsteløn, inger arbejdstid (dog max. 48 timer i gennemsnit), ingen børns første sygdag, ingen overtidsbetaling, ingen freiefridage, ikke fri 1.maj, ingen pension - - kun hvad du selv kan aftale!!

Arbejdt aldrig uden overenskomst - vel at mærke en overenskomst der er indgået en rigtig fagforening (ikke KF og andre mystiske)

Hilsen MortenFN