/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Deling router til Telia ADSL modem?
Fra : jhelweg
Vist : 1296 gange
150 point
Dato : 22-07-02 11:34

I vores store hus overvejer vi p.t. ADSL med Telia's aktuelle tilbud (oprettelse 995kr=2 mbit forbindelse, 350 kr for op til 5000 mb per måned- herover 10 øre per mb, dog maksimalt 650 kr per måned).

Kan vi dele forbindelsen?

Løsningen er jo uden router og formelt kun til en enkelt PC, men efter opkald til Telia meddeler de" at de jo ikke kan forhindre, at man deler forbindelsen ud"- det er dog ikke supporteret.

Forbindelsen skal deles mellem 5 PC heraf 2 bærbare på 4 etager i huset så et decideret netværk med router vil vel være at foretrække?

Er det muligt at opkoble Telias modem til en router?

Har nogen erfaring om hvilke mærker, der kan anvendes eller ikke kan anvendes??

venlig hilsen og tak

Janus

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 22-07-02 11:49

Du kan godt dele din forbindelse, det kræver selvfølgeligt du har netkort i alle computerne, udover det har du jo bare brug for en router.
Prøv at kigge lidt nærmere på dette link, der kan du tjekke priser og se hvad andre mennesker syntes om det pågældende produkt...:

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/net-hub.asp

Om du skal have 10 mbit eller 100 mbit, afhænder af om du kun skal bruge den til deling af internet (så er 10mbit jo nok) hvis du vil bruge dne til multiplayer over netværk, kan 100 mbit jo klart anbefales...

Håber du kan bruge svaret, hvis du har yderligere spørgsmål, kan du jo bare smide et indlæg...

Med Venlig Hilsen

Jon Langberg Rasmussen

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 22-07-02 11:55

det kan godt lade sig gøre, da de på deres hjemmeside skriver at den understøtter ethernet som er standard på netværk idag.

Jeg ville nu se, hvis det var mig om jeg kunne finde en "billig" cisco router, da disse er de bedste til det behov du efterspørger.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 22-07-02 12:05

her får du vist mest for pengene :

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597894

en 4 ports 100 Mbit router for ca. 1.100 kroner.

og :

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1454657897

629 kroner inkl. transport for en 8 ports hub og 5 års garanti det er rimeligt. Desuden skal du bruge 5 netkort.

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1454697895

fås fra 69 kroner og opefter med 2 års garanti og 100 Mbit.

Det er hvad du skal bruge for at få det og køre og så selvfølgelig kablerne.

en samlet pris på ca. 2.300 kroner for etablering af netværket, nu mangler du bare kabelføringen.

Accepteret svar
Fra : Mandrake666

Modtaget 160 point
Dato : 22-07-02 12:11

Ja det kan godt lade sig gøre, du skal bare bruge en router og evt. en switch alt efter hvordan du får lavet din kabling.
Jeg kan anbefale Linksys routere og switche, dels fordi de er billige og nemme at konfigurere.

I routeren konfigurerer du den adresse du har fået af Telia, og sætter dit eget "netværk" op, med DHCP.
I.f.b.m. kalingen skal du huske at generelt må kablerne meller switch og Pc ikke være længere end 85 m.

Her er et link til deres routere: http://www.noblelink.dk/produkter_routers.php3

Jeg vil anbefale enten en BEFSR11 eller en BEFSR81

Her er et link til deres switche: http://www.noblelink.dk/produkter_switches.php3

Jeg vil anbefale EZXS55W.

Kommentar
Fra : jhelweg

Dato : 22-07-02 13:41

1000 tak for de meget gode og anvendelige svar!

mht valg af router og switch anbefaler I forskellige produkter, men hvor stor forskel er der? Er Cisco bedre end Linksys?

kan de billigste løsninger jvf edb priser anbefales?

Til deling af 5 PC'er hvor primært brug er internet anvendelse og realistisk max 3 PC'er vil være på internettet samtidigt er det så fortsat en fordel med en switch eller er en hub ligesågodt?

vh og tak
Janus

Kommentar
Fra : Mandrake666

Dato : 22-07-02 13:51

Hvis du ikke er en netværks haj, vil jeg ikke anbefale cisco, du betaler for meget for navnet.

M.h.t. valg af router, så anbefalede jeg Linksys fordi jeg har erfaring med dem, men US Robotics, D-Link eller et andet produkt kan være lige så godt.

Switch eller hub ?

Helt klart en switch, da den performance forbedring er er på en switch klart gør at den er den lille prisforskel værd.
Prisen på en hub er ca. kr: 450 for 10MBit
Prisen på en switch er ca. kr: 400 for 10/100 MBit

Som du kan se kan du få bedre forbindelse mellem dine computere med en switch for mindre end du kan få en hub for.

Prøv evt. at læse folks bedømmelser af de enkelte produkter som du skal bruge.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 22-07-02 21:34

Køb endelig ikk een switch det er af erfaring noget værre skrammel, hvorimod du aldrig får problemer med en router

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 22-07-02 21:38

Mandrake man kan ikke handle direkte hos noblelink, det kræver efter havd jeg kan se at man er forhandler ?
Jeg vil stærkt fraråde 10 Mbit, da det er ved at udgå af markedet og 100 Mbit er standard ligesom vi faktisk er ved at bevæge os over mod 1000 Mbit

Kommentar
Fra : jhelweg

Dato : 23-07-02 17:57

Tak endnu engang.

Bliver opmærksom på at en anden mulighed jo ville være at lave et trådløst netværk. Har kigget på D-link udstyr hos microlan.dk: jeg ser at man kan få en DI-713P Trådløst access point/IP gateway/printserver for 1700 kr hertil skal naturligvis lægges 4-5000 kr for 4-5 wireless PC-Card's, men tilgengæld vil jeg kunne spare en masse meget besværlig kabelføring.

Men vil sådan en løsning fortsat kræve en router/switch? og hvad med firewall?

Har nogen erfaring med rækkevidde for D-link og/eller andre produkter i IEEE802.11b standarden? Vil vi kunne få transmission i hele huset med en enkelt access-point? Huset er 460 kvadrat-meter gammel murstensvilla med 4 etager.

vh

Janus

Kommentar
Fra : jhelweg

Dato : 24-07-02 11:48

Efter ovenstående indlæg blev skrevet har jeg fået mulighed gennem amerikanske forbindelser for at købe linksys produkter- der bliver direkte importeret, såvidt jeg kan se vil Linksys wireless acess point/router opfylde mine behov og jeg kan nu ved online-køb i USA få denne med 3 wireless PC cards til en pris af totalt 335 US$.

Imidlertid noterer jeg at der på proconsults hjemme side(proconsult.dk) anføres at denne router ang. ikke er kompatibel med flere danske adsl udbydere?!

hvorfor?

vil den kunne anvendes med Telia's ADSL løsning??

citat proconsult:

"Routeren fungerer med følgende udbydere:
- TeleDanmark PRO@ccess ADSL med ethernet snitflade (leveret efter 1/8-2001) (Manuel IP konfiguration)
- TeleDanmark NetExpress 2 (PPPoE)
- TeleDanmark Bredbånd (DHCP Klient)
- TeleDanmark WebSpeed K2 (DHCP Klient)
- StofaNet Kabelmodem (Manuel IP konfiguration)
- ESENET Privat Kabelmodem (Manuel IP konfiguration)

Routeren fungerer IKKE med følgende udbydere:
- TeleDanmark PRO@ccess ADSL med ATM snitflade (leveret før 1/8-2001)
- Cybercity ADSL Cisco 677 eller SOHO 77 Routere
- WorldOnline/Tiscali Cisco 677 eller SOHO 77 Routere
- WorldOnline/Tiscali Eicon DIVA ADSL USB modem
- Orange/Mobilix ADSL USB Modem
"

citat slut

Janus
Ved TeleDanmark NetExpress 2 erstatter routeren den medleverede SpeedStream router.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:06

In article <GY349.5962$G3.787045@news010.worldonline.dk>, jhelweg wrote:
>
> Kan vi dele forbindelsen?

Ja, med samme forbehold som kundeservice har meldt ud: Det er ikke
supportet.

> Er det muligt at opkoble Telias modem til en router?

Ja.

> Har nogen erfaring om hvilke mærker, der kan anvendes eller ikke kan
> anvendes??

ZyXEL Prestige 314 og D-Link DI-804 har jeg bl.a. hørt skulle virke, men
det skulle være muligt at finde mange forskellige routere der kan dette
- det skal i bund og grund blot være en ethernet/ethernet-router der kan
få sin IP-adresse via DHCP.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I am a man: nothing human is alien to me.
|    -- Publius Terentius Afer (Terence)

Kommentar
Fra : SKiMS

Dato : 28-10-02 19:19

> Er det muligt at opkoble Telias modem til en router?
Jeg står selv i samme situation... Hvordan løser man logon-problematikken? Kan man få routeren til at logge på, eller skal en computer gøre det?... Og når routeren evt. har logget på, hvad gør man så med den automatiske log-af funktion, der kun tillader 2 timers idle-tid? Hvis nu man var mange der går på nettet på forskellige tidspunkter, hvordan sikrer man at forbindelsen er åben?

Martin

Kommentar
Fra : sfe

Dato : 31-10-02 09:05

Hej alle
Kan man ikke bare få en ekstra Ip?

Søren

Kommentar
Fra : SKiMS

Dato : 31-10-02 16:13

>>Hej alle
>>Kan man ikke bare få en ekstra Ip?

Nej....
SKiMS

>>Søren

Kommentar
Fra : SKiMS

Dato : 31-10-02 16:13

>>Hej alle
>>Kan man ikke bare få en ekstra Ip?

Nej....
SKiMS

>>Søren