/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Bange for løse hunde
Fra : snusi
Vist : 661 gange
150 point
Dato : 09-10-04 20:20

Hej.

Jeg går til hundetræning med min lille og meget nervøse hund. Hun hedder Sherry og er næsten 9 måneder.(Blanding af westie og cairn)
Vi er kommet langt mht angsten for andre hunde og fremmede mennesker. Hundene er uden snor de første 10 min, sådan at de kan lege med hinanden.
Problemet er at nogle af de meget store hunde, som ejerne overhovedet ikke har styr på, kommer løbende over til os. Vi er delt op i 3 hold, og der er ca. 50 m mellem hvert hold. Det er især en Mastiff ( en meget stor hund), som kommer farende, straks den er uden snor.
De to andre hunde jeg har haft, er begge blevet overfaldet af store hunde med psykiske problemer tilfølge, derfor er jeg noget nervøs når der kommer store hunde løbende over til os, og min hund som jo er nervøs i forvejen, bliver ikke mindre nervøs af dette.
Hvad gør jeg?

Snusi

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-10-04 20:29

Nu sker der sjældent noget fordi hunde hilser på hinanden.
Det lyder nu mest som om det er et problem du tror du har.
I dit sted ville jeg tage en snak med trænerne om problemet.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 09-10-04 20:52

Hej igen.

Jeg har åbenbart bare været uheldig de andre gange, hvor det var meningen at min hund skulle hilse på en anden hund. Efter meget kort tid, bed den anden hund min i underkæben hvorefter vi var nødt til at tage til dyrlægen.

Den store hund som er med til træning har faktisk fået nogle af de andre hunde til at hyle/skrige når den skulle "hilse" på.

snusi

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 09-10-04 21:11

Hvad siger din træner til problemet? Du bør finde et andet sted at træne, hvis ikke din træner gør noget ved problemet. Du har ganske ret i at det kan være meget uheldigt hvis en hvalp får dårlige erfaringen med andre hunde.
Din hvalp skal lære at andre hunde ikke er farlige, det lærer den ikke ved at en stor hund kommer farende udefra.

Med venlig hilsen
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-10-04 21:50

Nu må du ikke misforstå mig,--- det jeg mener er, at det er ok, at hunde hilser på hinanden, og jeg går da ud fra at den store mastiff du omtaler er på nogenlunde samme alder som din hund.
Hvis det ikke er tilfældet er den hel gal, og så må du altså banke i bordet over for træneren.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-10-04 23:19

Holdet er tydelivis for ulige. Find sammen med andre fra holdet, som har mindre eller mere sociale hunde og lad disse lege alene sammen. Således store og små hunde leger for sig. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, synes jeg du ikke skal lade din hund løbe løs sammen med de andre. Du må først og fremmest tænke på din hund.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 09-10-04 23:29

Det er unaturligt for en ældre hund at bide en unghund, så er der noget galt med den. Men det kunne måske også skyldes at adfærden hos din hund, får de agressive tendenser frem hos andre hunde....i så fald skal du holde den fra andre til det forhåbentligt ændre sig...

mvh bvh

PS. Det kan også skyldes, at din frygt for at de andre hunde skal skade din hund, forplanter sig til din hund....i starten skal du være den første der "taler" med den fremmede hund

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-10-04 23:52

Jeg kan da godt se det er et problem, men nu behøver det jo ikke være fordi den store er agressiv.
Den vil sikkert bare lege, og "tænker" måske ikke på, at den er for voldsom over for de små hunde.
Og at de andre hunde giver et hyl fra sig, kan også bare være en advarsel om at den er for grov.

For nogen år siden, havde vi lidt det samme problem her, med at naboens Sankt Bernhard kom og "legede" med vores lille ruhårede gravhund. Og selv om det nogen gange så lidt voldsomt ud når Bernhard brugte den lille som fodbold, skete der aldrig noget ved det.

Jeg synes da heller ikke, at sådan nogen små terriere som din, plejer at være bange for at "markere" sig over for større hunde, måske er det som bvh også er inde på, at du er mest bange for at der skal ske noget med din hund.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : claraogsigne

Modtaget 150 point
Dato : 10-10-04 00:34

Jeg har et godt råd.
Du sørger for at der kun er en hund, der hilser på hunden og det skal være i snor og det skal helst være en hund, der er mindre end din hund.
For hver gang i skal hilse på en hund i SNOR, så skal du sørge for at den er større end den sidste. HUSK ROS. Er hunden utryg går du tilbage til den forrige og starter igen derfra. Når I er nået et godt stykke vej op ad højdekurven, lader du så den hilse på 1 hund, der er løs og din skal også være løs og der gør I det samme.
Når du kan se at det er okay, kan I sætte flere hunde sammen.
Go fornøjelse, det tager lang tid; men det virker
Og HUSK MASSER AF ROS OG GO`BIDER.
Og du skal sørge for at du ikke er nervøs og utryg, da hunden kan mærke dine følelser.
Håber dette kan bruges

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 10-10-04 11:29

Tak for svaret claraogsigne.

Det lyder som noget jeg kan bruge

Mange tak

Snusi

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 10-10-04 13:27

Hej igen.

Jeg vil lige sige at jeg ikke er bange for løse hunde, men når jeg har været udsat for at min første hund blev bidt to gange, den ene gang på hundetræningspladsen, anden gang nede i byen af en løs hund, så er det lidt svært ikke at være nervøs, når hundene er løse.
Den anden hund som jeg stadig har er blevet bidt tre gange af samme hund (den var løs, min i snor) 3 gang min hund blev bidt var det meget voldsom og det har påvirket hende, så hun ikke rigtig kan lide andre hunde mere. Hun vil gerne "snakke" med dem, men straks de bliver lidt voldsomme, bider hun efter dem.
Den "lille" jeg har på næsten 9 måneder, er en meget nervøs hund som vi træner alene med, sådan at det kun er den ene træner, min hund og mig selv der "træner". Vi startede med at min hund skulle kunne klare at træneren kontaktede hende, derefter kom der en lille hund, og nu er vi med til den almindelige træning, dog ikke når hundene er løse endnu.
Den store hund jeg omtaler, er ikke på vores hold. Vi er som sagt tre forskellige hold der træner samtidig, men med store afstand på pladsen, alligevel kommer den stormende over til os når ejeren slipper den fri.
For min hund ville det faktisk være meget dramatisk hvis den store kom hen til hende, da hun jo stadig er meget nervøs, og ikke har hilst på store hunde endnu fordi hun ikke er kommet så langt.
Jeg ved ikke hvorfor hun er så nervøs, det er den anden jeg har ikke og har aldrig været det. Det eneste jeg ved er at da hun skulle have chippen i øret, tog dyrlægen ikke hensyn til at hun er nervøs. Resultat:En højt skrigende hund og der kom hundelort overalt på bordet hvor hun stod, på gulvet, ja selv min læderjakke var smurt ind i lort.

Snusi