/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Internetforbindelse til 2 computer.
Fra : Myns
Vist : 601 gange
50 point
Dato : 09-10-04 16:50

Jeg har 2 computer som begge kører XP, hvor kun com1 kan komme på nettet. Jeg har forbindelse til internettet via kabel TV som er forbundet til et modem Motorola SB4200. Jeg har netkort i begge maskiner. Com1 er forbundet til modemmet med USB kabel. Fra modemmet går et netkabel til en switch. Fra switchen går et netkabel til com2. Jeg kan kun komme på nette med comp1. Computerne kan god se hinanden. Når jeg går ind i netværksforbindelser på com1 og kigger på LAN for com2 har den IP-adresse 169.254.240.254 både sender og modtager. Går jeg ind på netværksforbindelser på com2 og kigger på LAN har den IP-adresse 169.254.37.17. Her modtager og sender den også. Er der nogen derud der kan fortælle mig hvordan jeg kommet på nette med begge maskiner.
Myns

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 09-10-04 16:52

Jeg bruger en HUB
/PG

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 09-10-04 16:55

Har du kørt internet guiden på den ene computer?
Åben itnernettet - vælg Funktioner - Internetinstillinger - Forbindelser - Indstil..?
Hvis ikke prøv og kør den

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 09-10-04 17:12

Hej Steffansteffan.
Har nu kørt guiden, det hjalp ikke. Kan stadig ikke komme på nette med com2.
Myns

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 09-10-04 17:24

Jeg tror du er nødt til at bruge en hub eller også forbinde com2 direkte med com1 (med et "krydet" kabel).
Swichen gør jo netop at kommunikationen til computerne bliver fordelt. Det gør en HUB ikke.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-10-04 19:32

Løsningen koster penge, for du bør bruge en router, hvis du eks. er tilmeldt TDC, kan du leje en for ca.20-30 kr.
det er en god router med indbygget firewall og en 4 ports switch, dette giver dig sikkerhed mellem dine pc'er
og routeren er din hoveddør til nettet , firewallen er din lås på din hoveddør, 4ports switch'en er en slags-hub,
men den er lidt bedre til at dele forbindelsen mellem pc'erne, med 4 porte kan du sætte 4 pc'er med dynamisk ip
sammen og på nettet på en gang, da det er routeren der holder forbindelsen til internettet,
og samtidig isolerer det, dit lokale net(intranet), fra internettet.

Du kan også opsætte din ene pc til deling af internet, men det kræver at denne er tændt når den anden pc
skal på internettet.(kik i windows hjælp om delt netværk/internet).

Det er ikke kun TDC der tilbyder leje/lån af en router af denne slags, og den kan da også købes for ca.400 kr. og det er billigere i længden

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-10-04 19:45

Kan anbefale 'Linksys BEFSR41 Etherfast Cable/DSL Router & Switch'
denne er billig, har firewall, indbygget 4 ports switch, og er meget nem at opsætte,
instruktionsbogen/folderen er fyldt med billedguider
Jeg har selv med fuld tilfredshed selv købt den her:
http://www.net-kompagniet.dk/pd1454209627.htm?categoryId=17
365kr + fragt

Kommentar
Fra : xhal99104

Dato : 17-10-04 20:41

Dine IP adresser ser mig lidt underlige ud! Hvis du ikke har en router imellem, skal du undersøge om teleDK abonnementet giver mere end een ip adresse. Hvis du kun abonnerer på en ip adresse, skal du have router imellem for at kunne gå på med dem begge.

Accepteret svar
Fra : xhal99104

Modtaget 50 point
Dato : 17-10-04 20:43

Du kan forøvrigt også godt bruge den ene computer til at dele din internetforbindelse med, i så fald skal du slå internetdeling til på computer 1 og sætte et netkabel fra switchen til comp1 Så vil computer 1 fungere som NAT

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 18-10-04 19:29

Hej xhal99104.
Hvad mener du med at comp1 fungerer som NAT
Myns

Kommentar
Fra : xhal99104

Dato : 05-11-04 19:48

Her ip adresse i dit lokale netværk bliver i princippet hæftet bag på den ipadresse du har fået tildelt fra teledk. Så kan alle computere komme på internettet på den samme ip.

Godkendelse af svar
Fra : Myns

Dato : 16-07-05 11:42

Tak for svaret xhal99104.