/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
skånejob
Fra : anette11
Vist : 323 gange
70 point
Dato : 07-10-04 22:28

Hej

Er der nogen der ved/selv har erfaring med hvordan man kan ansætte en person i et skånejob og hvormeget det evt. koster arbejdsgiveren. Er der krav om hvormange der skal være ansat i virksomheden for at man kan ansætte en person i skånejob.

mvh. Anette11

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-10-04 22:41

Skånejob kan du læse mere om her
www.clh.dk/skjob/

www.flere-penge.dk/Sk%C3%A5nejob.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 07-10-04 23:52

Jeg står selv og skal have et flexjob, jeg ved ikke om det er det du tænker på.
Jeg er berettiget til fuld løn, men jeg skal kun arbejdde 20 timer ugentlig pgr. af dårligt ryg og bækkenparti.
Kommunen giver arbejdsgiveren 50 % igen af min fulde løn og betaler evt. arbejdsredskaber såsom hæve/sænkebord og speciel kontorstol.
Jeg ved ikke, om det kan hjælpe dig.
Eller kontakt kommunes jobkonsulent, de ved det helt sikkert.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 08-10-04 01:54

I tilfælde, hvor en medarbejder under 67 år- med over 50% - varig nedsat arbejdsevne har udtømt mulighederne for revalidering og andre relevante tilbud samt omplacering på arbejdspladsen kan et fleksjob være en løsning. Et fleksjob indebærer, at medarbejderen arbejder i et særligt tilrettelagt job på skånevilkår. Det kan for eksempel være nedsat eller fleksibel tid, periodevis fravær eller hvilepauser.

Fleksjobs kan etableres på både private og offentlige arbejdspladser. Løn og arbejdsforhold aftales mellem den ansatte, arbejdsgiveren og de faglige organisationer. Udgangspunktet for forhandlingen af lønnen er den sædvanlige overenskomstmæssige løn. Arbejdsgiveren kan modtage refusion, der svarer til 1/2 eller 2/3 af den mindste overenskomstmæssige løn på området, afhængig af hvor meget arbejdsevnen er nedsat.

Det er kommunen, der administrerer ordningen, herunder bevilger oprettelsen af fleksjob, følger op på ordningerne og fastsætter størrelsen af virksomhedstilskuddet.

Du kan læse mere om det her:
http://www.fleksjob.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-04 02:33

Flexjob er ikke det samme som skånejob.

Skånejob er noget førtidspensionister kan få ved siden af pensionen, og flexjob er for folk der ikke er syge nok til at få pension, men alligevel ikke kan opretholde et almindeligt arbejde.
Og efter de nye pensionsregler, gælder ikke mere noget med 50 % nedsat arbejdsevne, men en meget mere omfattende vurdering af personen.

mvh dova

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 08-10-04 02:34

Der er findes bare for få af dem, har nu ventet 1 år på at få et og jeg har ikke dårlige kvalifikationer

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 08-10-04 16:53

dova.
Det med de 50% er taget fra www.dk-arbejdsmarked.dk. Det andet har du ret i.

anette11. her er lidt jeg håber du kan bruge:

Kapitel 5. Ansættelse med løntilskud

Til top13. § 13. Målgruppe
Målgruppen er dagpengeberettigede ledige, revalidender samt personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der får førtidspension (skånejob), som får ansættelse i et løntilskudsjob efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Til top14. § 14. Lokal medindflydelse
Stk. 1. Ved ansættelse af personer i målgruppen nævnt i denne aftales § 13 med løntilskud skal arbejdsgiveren og (lokale) repræsentanter for den forhandlingsberettigede organisation forhandle om

a) formålet med ansættelsen, jf. § 2,
b) tilrettelæggelse af forløbet, herunder jobbeskrivelsen og uddannelseselementer,
c) et særligt introduktionsbehov, herunder en evt. mentorordning, jf. lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §§ 78-81,
d) opkvalificeringsbehov og/eller behov for opfølgning, fx i form af opfølgningsaktiviteter/medarbejdersamtaler mv.,
e) antallet af ansatte med løntilskud, og
f) merbeskæftigelsesforudsætninger, jf. lov og bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats for så vidt angår dagpengeberettigede ledige.
Bemærkning: Af ansættelsesmyndighedens tilbud til Arbejdsformidlingen eller kommunen om ansættelse af personer i målgruppen nævnt i § 13 med løntilskud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal det fremgå, at repræsentanter for de ansatte er blevet hørt om ansøgningen, og om de ansatte er positive over for at medvirke til opfyldelsen af formålet med ansættelsen. Ved tilbud om ansættelse af ledige dagpengemodtagere, skal det endvidere fremgå, om der er enighed mellem ansættelsesmyndigheden og de ansatte om, at betingelsen om merbeskæftigelse er opfyldt, jf. denne aftales § 14, stk. 1 pkt. f).
For så vidt angår bestemmelser, herunder om lokal forhandling mellem arbejdsgiveren og repræsentanter for de ansatte for øvrige målgrupper i løntilskudsjob omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats – fx kontanthjælpsmodtagere

16. § 16. "Personer med nedsat erhvervsevne, der modtager førtidspension"
- (skånejob)

Stk. 1. Løn- og ansættelsesvilkår, herunder arbejdstiden, for personer med varigt nedsat arbejdsevne, der modtager førtidspension efter lov om social pension, fastsættes i en skriftlig aftale mellem arbejdsgiveren og den ansatte i samarbejde med den forhandlingsberettigede organisation.

Stk. 2. Opnås der under en forhandling mellem den forhandlingsberettigede organisation og arbejdsgiveren ikke enighed, fastsættes vilkårene af arbejdsgiveren.

Håber det giver dig svar og vejledende svar til hele dit spørgsmål.