/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Cinquecento - batteriet taber strøm~
Fra : renekoch
Vist : 3756 gange
100 point
Dato : 07-10-04 12:04

Jeg har en Fit Cinquecento fra 1997. Batteriet taber strømmen, hvis bilen står stille for længe, dvs. i ca. 1 døgn. Batteriet er forholdsvis nyt, så der burde ikke være noget galt med det. Hvad kan det være? Jeg har prøvet at køre lange ture for at lade batteriet op, men det taber bare strømmen igen.

Kommentar
Fra : kappster

Dato : 07-10-04 12:06

Der er måske noget galt med det, men jeg vil anbefale at du får en mekanikker til at kigge på det!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 07-10-04 12:18

Hvis der ikke er noget tændt der tager strømmen lyder det som om, at dit batteri ikke dur, er det man kalder faldet sammen. Så er det som du siger, at det taber strømmen hurtigt .
Har du kigget efter om der er vand nok på batteriet, det kan også være grunden.
Men nogen batterier kan godt falde sammen selv om de ikke er særlig gamle.
mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-10-04 12:32

Kontroller ligeledes ladespændingen. Er kullene trælse i laderen har batteriet aldrig en chance. Du skal måle fjorten komma vistnok fire Volt. Du kan også forsøge dig med en hjemmelader. Hjælper det, lugter det af generator-bøvl.

Ellers må jeg give Dova ret, det lyder af dårlig akkumolator.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-10-04 12:33

øhh, du skal selvfølgelig måle med slukket motor (ca 12V) og med tændt motor (ca 14V). Hvis det er til stede = batteri.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-10-04 12:35

Hejsa!

Der er flere muligheder:
1. batteriet er simpelthen fladt, du må have et nyt
2. Der er noget elektronik i din bil, der står og tapper batteriet for strøm henover natten
3. Din generator virker ikke ordentligt - tjek om dit lys virker som det skal, når du kører - gør det det, er det ikke generatoren, der fejler noget - kan måles på et værksted...

Og så er der sikkert et utal af andre muligheder, men dette er en start

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 07-10-04 16:20

Det kan også være en ledning, der er gnavet over/knækket et eller andet sted, og som så går på stel. Det må så være til een af de ting, der virker, når tændingen er slukket, fx radio, ur, eller een af de ledninger der går fra batteriets pluspol til enten generator, starter el. tænding. Ellers må det være batteriet, som flere andre har været inde på.
Eller: Måske er det et dumt spørgsmål, men er du helt sikker på at ladelampen ikke lyser svagt, for så er det generatoren, der måske har knaldet en ensretter?

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 07-10-04 16:23

Glemte at skrive: Eller den ledning, der går op til lys-kontakten

Kommentar
Fra : RISKOGER

Dato : 07-10-04 23:07

Hej renekoch
Jeg havde en gang en fiat punto 6 speed, som også var flad for strøm om morgnen når man skulle på arb. prøvede at køre en STOR omvej inden at bilen blev stillet for natten desværre var det kun nogle gange at det hjalp,
jeg fik en snak med værkføreren hos fiat de skiftede mit stel kabel på batteriet, det hjalp ikke samme værkfører fortalte mig at en bagagerums lampe der var tændt kunne tappe strømmen fra batteriet på en nat,efter meget kontrol og måling med instrumenter løftede de til sidst bilen op på en lift,så hjulene ikke rørte gulvet, pillede alle propperne af batteriet, 1 mekaniker stod så og kikkede ned i hullerne , mens en anden mekaniker satte sig ind i bilen satte den i 2´gear og drejede nøglen, mekanikeren som stod og kikkede i batteriet sagde at der kom bobler fra den ene batteri celle og han med 99% sikkerhed ville mene at der var gået en såkaldt celle på batteriet.......................

jeg købte et nyt batteri og der var aldrig nogle start problemer med puntoen siden........

jeg håber at du finder fejlen .

Kh Riskogeren

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-10-04 00:19

Du skriver, at batteriet er forholdsvis nyt, derfor
1. Er motorrummet nogenlunde rent og fedtfrit? Hvis ikke, så er der måske krybestrøm!
Giv den en motorvask! , ellers

2. Følg dovas råd

3. Følg Riskogers råd

4. Følg 3773s råd

Jeg mener at have ordnet dem efter sansynlighed og besvær.

5. Accepter det råd, der standser problemet som svar, og giv dermed dine point. Alt for mange blæser hjælperne en hatfuld, når deres problem er løst.

H-J

Kommentar
Fra : BentSimonsen

Dato : 11-10-04 00:15

Hejza.. Havde samme problem med min Nissan for et stykke tid siden, og efter ca. en månede gad den heller ikke at starte før man havde været ude og banke på starteren, med en hammer..

Det jeg gjorde var at skifte batteri, og starter.. Og nu har jeg ikke nogen problemer..

Godkendelse af svar
Fra : renekoch

Dato : 25-04-05 10:15

Tak for svaret dova.