/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
300 VS 500 MB SL?
Fra : Jaguaren
Vist : 689 gange
50 point
Dato : 06-10-04 02:19

Hej, jeg overvejer at købe en Cab fra tyskland, og vil gerne have en Mercedes Benz, men ved ikke om jeg skal tage en 300SL eller en 500SL. Prisen imellem den ene eller den anden MB'er er i råtal bruttotal ca 30.000 kr., med ca. 130-150.000 km på klokken på begge modeller, og naturligvis Automatgear.

Nu er det sådan, at jeg også skulle have råd til at køre i bilen, og da jeg har forsøgt mig med en 600'er, ønsker jeg at nedgradere min køreglæde (på den måde kan man bedre holde 2-3 biler adgangen)

Derfor spørger jeg nu, om hvad jeg skal vælge?

Er der mons tro nogen mærkbar forskel på den 6 cyl. 3 litres og den 8 cyl. 5 litres? Jeg købte engang en overgangs Mercedes 190E 4 cyl. 2,3 litre, og den var næsten lige så (u)økonomisk som min Jaguar XJ6'er anno 97. Derfor er jeg ikke ret sikker på at der nødvendigvis er meget at vinde ved at vælge den 6 cyl. fremfor den 8 cyl. Og den 8 cyl. er også i besiddelse af mere moment og skal derfor bruge færre kræfter for at komme "derudaf", end lillebroderen. Nogen der har erfaring med disse motor varianter!?

Som tidligere skrevet, så var den 12 cyl. uoverskuelig tørstig, men som jeg forstår så er der nogen større forskel fra 8-12 cyl, sammenlignet. med 6-8 cyl., har jeg ret?

Måske også nogen Mercedesfolk her i forummet, som kender til forskelle i service priser på hhv 6'er & 8'eren?

Glæder mig til gode tilbagemeldinger

/Jaguaren

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-10-04 09:26

Prøv at kontakte Folmer på denne adresse:
www.folmers-auto.dk

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-10-04 14:56

tag en prøvetur. 6´eren har matematisk set en bedre motorgang (noget med vendevinkler). Du kan sammenligne det med vindmøllerne, i gamle dage havde de 4 vinger, i dag ved man, at de arbejder bedre, hvis der kun er 3.

Kommentar
Fra : chaugaard

Dato : 06-10-04 18:55

Hvis du har tænkt dig at køre i bilen, og ikke selv er i stand til at servicere "dyret" bør du vælge sekseren, V8'eren er knækdyr at vedligeholde og naturligvis betydeligt mere tørstig en sekseren.

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 07-10-04 08:18

Kære chaugaard,
har du nogen fornemmelse af hvor tørstag for www.biltorvet.dk skriver at V6'eren kører 8,7 i snit og V8'eren kører 7,8 i snit, meeen disse tal er vist noget højt sat ihvertfald jf. min tidligere erfaring (primært gældende V8'eren)

/Jaguaren

Kommentar
Fra : chaugaard

Dato : 07-10-04 09:30

Hej Jag. Jeg har ingen erfaring med forbruget, men jeg tror, at man skal køre meget forsigtigt, for at opnå 7-8 km/l, og hvem gør det med en fed V8'er under hjælmen? Egentlig mener jeg også, at brændstoføkonomien er underordnet, hvis man kigger på sådan en bil, især hvis du har tænkt dig at bruge "hypperne". For mig ville det være langt mere relevant, om man evt. selv kan servicere dyret, eller om man skal på et autoriseret værksted og betale adskillige tusinde kroner for et eftersyn og hvad med forsikringen? Normalt er Mercedes reservedele dog noget af det billigste, især sliddele.

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 07-10-04 10:26

Forsikringen er vel til at betale, tror ikke der er den store forskel. Fx. er diff. mellem en Cayenne V6 og en Turbo kun 3.000 kr. !!

Vedr. service kender jeg folk som kan hjælpe mig med dette.

/Jaguaren

Kommentar
Fra : chaugaard

Dato : 07-10-04 10:37

Jamen så er det vel bare om at finde et godt eksemplar?? Var den ikke så dyr, købte jeg også een til sommerdagene med godt vejr, men jeg må nøjes med min E210 diesel, men det er nu også en fed bil, selv om det er noget helt andet end en SL. God fornøjelse!

Kommentar
Fra : tjeps

Dato : 09-10-04 00:14

Jeg ville klart vælge 500'eren - også set fra et investeringsmæssigt synspunkt! Jeg er overbevist om, at 500'eren holder prisen klart bedre (og i det hele taget er nemmere at sælge) end 300'eren...

En V8'er er vel altid mere tørstig end en R6'er - men ingen af dem kan vist kaldes for økonomiske! I det store billede tror jeg ikke der er den store forskel i vedligehold mv...

Kørestilsmæssigt ville jeg også foretrække V8'eren - jeg synes SL'eren er en udpræget cruiser, ikke en sportsvogn, og V8'eren klæ'r den kørestil bedst! R6'eren føles mere "fremme på beatet"; hurtigere på speederen osv; men den har slet ikke det overlegne kraftoverskud som V8'eren - og kan jo altså slet heller ikke følge med!!

...men om 5-10 år er 500'eren HELT sikkert klassikeren de fleste vil foretrække! Der vil 300'eren ikke have den samme prestige og efterspørgsel - så jeg ville ikke være i tvivl!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-10-04 16:30

Kære "Jaguaren"..

Desværre må jeg konstatere, at du ikke er så flink til at afslutte stillede spørgsmål, ved at acceptere et svar fra Kandu brugerne.

Jeg nævner her i flæng:
http://www.kandu.dk/dk/spg/45502
http://www.kandu.dk/dk/spg/46822
http://www.kandu.dk/dk/spg/50111
http://www.kandu.dk/dk/spg/50149
http://www.kandu.dk/dk/spg/50677
http://www.kandu.dk/dk/spg/50843
http://www.kandu.dk/dk/spg/50954
og der er flere endnu.....

Kunne du ikke være sød at afslutte spørgsmålene? Dels gør det dem der besvarer spørgsmålet glade, og dels kommer pointene "i spil".

mvh Berpox

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 26-10-04 16:52

Kære berpox.

Du antager, at Jaguaren er et høfligt menneske. Kan du slet ikke se, at han bare er et dumt blærehoved, der skriver om biler han aldrig får råd til at sidde i.

Undskyld vokabulariet, men disse uforskammede væsner, der bruger velmenene menneskers tid, uden at kvittere med de udlovede point, er altså smadder irriterende.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-10-04 17:51

HunSen - jeg formoder at jaguaren blot er glemsom. Derfor denne anmodning, omend en lignende tidligere er blevet udsendt her på kandu, om at lukke spørgsmålene.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 26-10-04 19:52

Jeg har skam rig mulighed for at eje disse biler jeg skriver om, har endda haft flere V8ere og 12erer, hemmeligheden er, at jeg ikke behøver betale Danskreg. afgift!

jeg vil gerne uddele point, når jeg mener at have fået et svar jeg kunne bruge. Det mener jeg således ikke at være tilfældet, derfor ingen almisser.

- Og det er vel spørgeren der vurderer om et svar kunne bruges, ikke sandt?

- God dag!

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 26-10-04 19:54

- Desuden er det påfaldene, at dem der buldrer mindst deltager i svarelserne, ihvertfald i denne tråd...!

Kommentar
Fra : tjeps

Dato : 26-10-04 20:52

Jamen, hvad er du da ude efter i et svar, siden du ikke mener at have fået et fyldestgørende svar endnu?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-10-04 22:42

Jaguaren >
Citat
- Og det er vel spørgeren der vurderer om et svar kunne bruges, ikke sandt?

Jo - helt bestemt! Men så følg tråden op hvis du endnu ikke er tilfreds. Det giver også mig og de øvrige der er med på en kigger, en chance for at lade os berige med spørgsmål og svar ikke mindst.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 27-10-04 18:14

Opblæste nar!

Kommentar
Fra : chaugaard

Dato : 27-10-04 18:18

Hvilket spørgsmål mangler du at få belyst inden du kan lukke spørgsmålet?

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 27-10-04 21:46

Har nogen erfaring med/ejet en af begge biler.

Kender nogen til almindelig kendte fejl ved disse biler herunder kalechestøj/ fejl generelt.

Faldgrupper iøvrigt

bezinforbrug

tab ved gensalg, hvilken holder prisen bedst?

mv.

hun(D)sen -> Den jargon er uhørt !

MVH

/Jaguaren

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 27-10-04 21:48

denne var desværre ikke behjælpelig, da jeg mailede ham: www.folmers-auto.dk

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-10-04 23:33

Kære Jaguar

HunSen skriver nok det, nogen af os andre inderst inde føler, omend på en lovlig direkte måde. Jeg må da tilstå, at du ogeå på mig virker lige lovlig ...

Men held og lykke med dit forehavende, mon ikke der findes klubber for ejere af ovennævnte modeller. Du kunne f.eks søge på google

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 28-10-04 00:19

Jo, har du nogle kendskaber til nogle MB relaterede danske chat sites?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-10-04 00:42
Kommentar
Fra : tjeps

Dato : 28-10-04 00:45

Det absolut bedste sted at spørge om disse ting er uden tvivl på...

www.mbzn.org

...amerikansk forum med medlemmer fra hele verden (inkl. mig selv - der kan du få alt at vide om R129eren og fordele/ulemper ved en 300 og 500. - måske er det bedst at du kigger der; du er jo ikke umiddelbart tilfreds med de svar du modtager her!

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 28-10-04 09:40

www.mbzn.org sitet virker ikke, er der en fejl i adressen?

Kommentar
Fra : chaugaard

Dato : 28-10-04 09:42

ja, du skal skrive www.mbnz.org i stedet.

Kommentar
Fra : tjeps

Dato : 28-10-04 10:50

oups - undskyld trykfejlen...

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 28-10-04 11:35

Det er ok, hvordan er det man tildeler point?

Accepteret svar
Fra : tjeps

Modtaget 50 point
Dato : 28-10-04 14:37

Jeg kan faktisk ikke helt huske det - Det er noget med at trykke "accepter svar" eller sådan noget, ik? (og køb nu en V8'er!!! Det bli'r du uden tvivl gladest for...)

Godkendelse af svar
Fra : Jaguaren

Dato : 28-10-04 22:50

Tak for svaret tjeps.

Tror også det bliver en V8'er har tidligere haft sådan en, dejlig vogn, samme maskine som i 500 SL'eren, blot mere 'familieminded'

Se linket: http://www.500e.com/

/Jaguaren

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 28-10-04 22:54

Jeg mente dette site:

http://www.500e.de/

Kommentar
Fra : tjeps

Dato : 28-10-04 22:59

Ja, det er sgu en god bil...

Kommentar
Fra : Jaguaren