/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjælp - Giftige svampe i børnehave.
Fra : Loenfeldt
Vist : 518 gange
150 point
Dato : 05-10-04 19:23

Hej.
På legepladsen i min søns børnehave, har man netop opdaget en del grønne fluesvampe.
Er der regler omkring dette ???
Personale fortæller børnene, at de ikke må spise dem.
Kan man være sikker på, at et barn på tre ikke spiser dem ?
Hjælp..

mvh
Loenfeldt

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-10-04 19:32

Nej, man kan ikke være sikker på at børnene ikke putter dem i munden. Men I må da forlange at børnehaven får dem fjernet straks.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-10-04 19:37

Det er den giftigste svamp vi har i DK, og den smager ikke grimt, så man kan ikke være sikker på, at børnene ikke spiser den.

Er I sikker på det er sådan nogen, de vokser normalt i bøgeskov

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-10-04 19:38

Hvis I er helt sikre på at det er Grøn fluesvamp, er der umiddelbart kun en ting at gøre: Grav området væk ned i ca. ½ meters dybde. Derefter kan i sprøjte Atamon på hullet og så fylde efter med alm. jord.
Der findes så vidt jeg ved ingen regler om lige præcis svampe, men der er da helt sikkert nogle generelle regler om at Børnehaven skal sikre en sikker legeplads. Og det må vel gælde alle forhold.
I øvrigt synes jeg at det var smartere hvis personalet plukkede dem og destruerede dem. Det pædagogiske i at lade børn leve med svampe og lære dem at man ikke må spise dem er almindeligvis helt fint
MEN SQU IKKE NÅR DET DREJER SIG OM DEN GIFTIGSTE SVAMP I DANMARK.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 160 point
Dato : 05-10-04 19:41

Hvis der er tale om en giftig svamp, så er det kommunen (børnehavens) pligt at få den fjernet.
Man kan ikke forlange at børn på 3 år vil rette sig efter det pædagogerne siger.
Hvis børnehaven ikke selv vil gøre noget ved det skal du rettte henvendelse til kommunen.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-04 19:42

Hvis det ikke er en skovbørnehave, er det ekstremt usandsynligt, at det er fluesvampe, da de gror i skovbund. Hvad med at få en svampekender til at kigge på dem, inden tredie kemiske verdenskrig bryder ud?
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Loenfeldt

Dato : 05-10-04 19:49

Der er ingen tvivl om at det er den grønne fluesvamp.
Børnehaven ligger i udkanten af en bøgeskov.

mvh

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-10-04 19:50

> pbp_et

Det med svampeeksperten er fornuftigt nok. Det med Skovbørnehaven er ikke! Der kan sagtens vokse Fluesvampe blot der er ét eneste træ til stede. Og det er der jo heldigvis i næsten alle børnehaver.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-10-04 19:54

> Loenfeldt

Der findes andre Fluesvampe, der kan forveksles med den grønne. Og som sagt ovenfor vokser disse IKKE kun i skove. Det eneste de kræver er et eneste træ af den rigtige art
Du skal ikke give mig din adresse, men hvis du fortæller byen, skal jeg gi dig navnet på Jeres lokale ekspert.

Venlig hilsen Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : Loenfeldt

Dato : 05-10-04 19:54

Stedet er tjekket og der var ingen tvivl om, at det er den.
Jeg er bare rystet over, at personalet tager så let på det.

mvh
loenfeldt

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-10-04 20:00

Loenfeldt har i ikke en forældrebestyrelse du kan kontakte allerede i aften, for der skal tages affære allerede i morgen

//bentjuul

Kommentar
Fra : Loenfeldt

Dato : 05-10-04 20:06

De kender til sagen.

mvh
loenfeldt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-10-04 20:12

Hvis I havde tilkaldt en ekspert, er der ingen tvivl om at han/hun ville have belært personalet. De ta'r sig jo åbenbart ikke af det I siger til dem. At vente på kommunen kan være en langsommelig proces. Og som bentjuul siger: De skal væk nu. Jeg prøver lige igen: Hvem har bestemt svampene? Og hvad gør denne person til ekspert i fluesvampe?
Jeg bliver ved med dette spørgsmål fordi det er ret vigtigt, at I ikke skaber storm i et glas vand, hvis det nu f.eks er Kugleknoldet fluesvamp. Selv Statens Naturvejledere har ofte svært ved at kende forskel på de to arter!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-10-04 20:14

Loenfeldt, er de klar over hvor giftig den er, og hvor vigtigt det er for jeres børn at den bliver fjernet ? Hvis de er det, så vil jeg kalde både børnehaven og forældrebestyrelsen uansvarlige, når der ikke bliver gjort noget!!!!!

//bentjuul

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-10-04 20:18

Ét frugtlegeme på størrelse med en Valnød er nok til at dræbe et 3-års barn inden for ganske få timer. Voksne kan behandles hvis de kommer på hospitalet hurtigt. Men så små børn dør som fluer af selv små portioner.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-10-04 20:27

Loenfeldt

Har du ikke selv kontaktet kommunen? Hvis jeg havde et barn i en børnehave, hvor der voksede giftige svampe, ja så havde jeg kontaktet kommunen for lang tid siden.

Og hvad har forældrebestyrelsen for børnehaven gjort, du skriver, at de kender til sagen?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-10-04 20:32

Helt ærligt: Jeg synes det er på tide med noget seriøst SELVTÆGT.
Frem med stavlygten og spaden, og så ned og grave skidtet op. Får I så en bøde for det, så er det en ren EkstraBlad's-sag. Men I har sikkert reddet nogle børns liv.

Men Loenfeldt, svar lige på mine spørgsmål først. OK

Kommentar
Fra : Loenfeldt

Dato : 06-10-04 08:15

Godmorgen
Det var en svampeekspert.. Kan ikke huske vedkommendes navn, samt et par forældre med kendskab til dette område, der tjekkede stedet. De var ikke i tvivl.
Her til morgen blev svampene gravet op, og personalet vil være opmærksom på om der dukker nye op.
Jeg er dog ikke tryg ved det, for overser de bare en enkelt på deres runde .. Derfor kontakter jeg også kommunen idag, for jeg mener, at det er uansvarligt..

mvh
loenfeldt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-10-04 11:34

Fornuftig beslutning Loenfeldt

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Loenfeldt

Dato : 06-10-04 12:02

1000 tak for svaret.
Det var svært at vælge imellem besvarelserne, men det var rart at se, at jeg ikke bare er en hysterisk mor.
Jeg arbejder selv inden for dette område, og jeg ville aldrig accepterer, at børn og voksne i min varetægt udsættes for den risiko.
Kommunen er forøvrigt ved at tjekke legepladsen og hvilke muligheder de har i forbindelse med fjernelse af svampene.
Det hjælper engang imellem, bare man råber højt nok.

mvh
loenfeldt

Kommentar
Fra : Loenfeldt

Dato : 07-10-04 20:02

hej
nu er kommunens teknikker ved at undersøge sagen.
Det er åbenbart ikke så enkelt. Selvom de fjerner svampene, jord og sprøjter med gift kommer de sandsynligvis igen. Så længe der er træer. Nu er problemet, at børnehaven ligger klods op og ned af skoven, så det er nok ikke det sidste de har set til svampene.

mvh
Loenfeldt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-04 00:21

Så må "børnehaven" jo være ekstra opmærksomme fremover.
Jeg synes, du har gjort det rigtige. Når det gælder ens børns ve og vel, kan man ikke være for overforsigtig, når de overlades i en andens/andres varetægt.

Hilsen ans