/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bil kører underligt.. hvad kan det være.~
Fra : solgaard
Vist : 1381 gange
200 point
Dato : 04-10-04 17:16

Hej alle

Da jeg var på vej i skole i morges begyndte min bil pludselig at lyde underlig. det er en citroen Xantia 1,8i fra 93' ¨

den hakker lidt samtidig med at den som hvis man stikker tungen ud af munden og puster.. altså den prutter og trækker ikk særlig godt.. men så kommer den igen når den kommer op i omdrejninger..

hvad kan der være galt..? den er først begyndt på det i dag..

mvh

solgaard

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 04-10-04 17:18

ifølge finn nørbygård er det strømfordeleren, men nok ikke alligevel. det kan være der sidder noget skidt et sted.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 04-10-04 17:33

Er automatchoker på, så kan det være det er den. Det lyder afgjort som noget med benzin/luftblandingen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-10-04 17:39

Der er måske gået en toppakning, men så vil der komme en masse hvid røg ud af udstødningsrøret, og når bilen går i tomgang, vil der komme en masse luftbobler op af køleren når kølerdækselet tages af.
Og det vil blive værrer og værrer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-10-04 17:40

Kig på din strømfordeler tændkabler tændrør.
bare et forslag.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 210 point
Dato : 04-10-04 17:48

Har der været problemer under hele kørslen ?

Det kan helt sikkert være fugt og snavs , så >emesens< forslag, er nok et godt sted at starte.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-10-04 17:50

Puster og prutter den så også når først den er oppe i omdrejninger, og gør den det hele tiden eller kun når bilen er kold?

Har du lagt mærke til om den røg mere end normalt, og om den har brugt olie eller vand.

Umiddelbart kan det lyde som en defekt toppakning eller noget med topstykket, evt. en ventil.
mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-10-04 17:59

Den drukner måske ved lave omdrejninger grundet for fed blanding.
Måske kan lambdasonden ikke finde ud af det.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 04-10-04 18:06

Hej Solgaard.
Kør på citroên værksted for dianose.
Skriv det så her, så bliver der helt sikkert fundet en løsning på den
biligste "gør det selv rep."
/steen b.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 04-10-04 18:20

den gør det både kold og varm..

og nej ikke når den er oppe i omdrejninger.. kun ved små omdrejninger

og ja den puster og prutter..

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 04-10-04 18:20

og mange tak for svarene ind til videre

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 04-10-04 18:22

den ryger ikke mere end normalt..

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 04-10-04 18:23

altså den puster og prutter ikke når den kommer op i omdrejninger

det er lige med at få det hele med

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 04-10-04 18:31

Nu har det jo faktisk været forholdsvis fugtigt idag, så mon ikke der er gået fugt i et eller andet ?
Tør alle kabler i tændingssystemet af med almindelig fortynder, og spray dem med en silikonespray ('Pronto' ell. lign.)
Mon så ikke prusteriet holder op igen ?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 04-10-04 18:38

havde også den samme tanke selv.. desværre kunne jeg ikk finde mit pronto.. men må lige ned købe noget..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-10-04 19:39

Udemærket forslag, men brug sprit til at tørrer af i, og foruden Pronto, kan bruges WD40 eller for den sags skyld flydende silikoneolie, som bruges til dørlister.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 04-10-04 19:48

Tjah, sprit er måske nok en del mildere ved hænder og plastic-dele (og åndedrætsorganerne..) - under alle omstændigheder skal man lige give dampene 10-15 minutter til at forsvinde, før man starter bilen..
Jeg ville nok ikke bruge WD40, men rådet om silikoneolie til dørlister, er faktisk godt, da det er billigere end sprayflasker - både i indkøb og i forbrug.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-10-04 20:01

Hej,jeg vil fraråde alt det der med Pronto og silikone osv.osv.Det eneste man får ud af det,er nogle fettede kabler der
aldrig blir tørre.Og så gir det rigtig anledning til krybestrøm.(Gnisten springer udenpå kablet)Ta`hætter og kabler af,og
gør det ordentlig rent i f.eks. benzin.Tør det hele godt af og læg det en times tid på er radiator eller lignende,inden
montering igen.Hjalp altid på Kadett`er og Ascona`er.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-10-04 20:06

Undskyld,jeg glemte at fremføre at du lige skal ha`mærket kablerne,inden du hiver dem af.Gøres med fire tøjklemmer
der er nummererede,med den tilsvarende cylinder nr.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-10-04 20:08

solgaard - har du kigget på din strømfordeler tændkabler tændrør.
Eks. tændrør hvad farve/konsistens har de

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 04-10-04 20:15

i spammer, jeg melder mig ud af denne tråd.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 04-10-04 20:17

har lige prøvet pronto uden held..

nej jeg har ikk fået tjekket så meget.. var lige ude ved min svoger hvor vi tog tændrørshætterne af for at se om de var våde/beskidte men de så fine ud.. har ikke haft tændrørene ude endnu.. men tror jeg kører til et værksted i morgen..

Indtil videre tusind tak for alle svarene.!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-10-04 20:27

Afskrift fra min BX om tændrør.
Let gråbrun overflade = normal
lysegrå skaldet overflade = tomgang i for lang tid
blank glasagtig grøngul overflade = forkert blanding/ kraftig acceleration/ forkert tændingstidspunkt
tør sort overflade = for fed blanding
blank glasagtig nærmest hvid midterpol = fejl på tænding/ mager blanding/for lavt oktan/
Desværre står der ikke så meget i min Xantia bog om dette - eller jeg kan ikke finde det - Haynes service-manual til ca. 2-300 kr.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 05-10-04 17:33

JEG tror ikke det er noget med strømmen!
Som jeg før nævnte, tror jeg det er det noget med benzin/luftblandingen. Årstiden taget i betragtning kan der måske være kommet vand i brændstofsystemet, eller også er det en knækket/utæt luftslange. Undersøg det sidste først, det er lettest. Det andet kan MÅSKE fjernes med karburatorsprit, der kan emulgere vandet, eller også står vandet et sted i brændstofsystemet, fx brændstoffiltret.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-10-04 12:53

Har lige hat en Mazda 323, der gjorde det samme.
Det, der var galt med den, var at der var gået en ventil ved cylinderet og et tændrør, der først startede når den var højt oppe i omdrejninger.
Så ved start var der kun to aktive cylindere.
Kunne muligvis være det..

Godkendelse af svar
Fra : solgaard

Dato : 15-12-04 17:37

Tak for alle svarene

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-12-04 22:34

Siger tak

mvh
jakjoe