/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Pension / Tidshorisont....
Fra : Aalborg67
Vist : 623 gange
90 point
Dato : 04-10-04 16:52

Jeg vil høre hvad i siger til 4 Aar i udsigt før en Pension-sag er behandlet pga. ventetid hos en Psykiater og forløbet der før...
Kan det være rimeligt hvis man af 3 andre læger er indstillet til pensionen...

Og hvis, hvem kan man så klage til?. pt. er der gået 2 Aar.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-10-04 16:57

Det er lang tid, men desværre ikke noget nyt.
Jeg er selv blevet førtidspensioneret, og det tog 1 1/2 år.

Du kan klage til det sociale ankenævn, som hører under statsamtet, og eller til ombudsmanden.
Hvorfor jeg ved det, er fordi jeg selv havde en advokat på sagen.

ellebye

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-10-04 17:01

Jeg formoder det er førtidspension du mener?

Der er klagemulighederne ikke så store.
Afgørelser kan via Kommunen indklages til amtet, og m.h.t. ventetider, er der nok ikke de store klagemuligheder.

Desværre er det sådan i dag, at kommunerne for at spare penge, gør alt hvad de kan for at trække den slags afgørelser.
Og folk bliver næsten som gidsler fastholdt i det håbløse bistandssystem.
Nu siger du, at 3 læger har indstillet dig til pension.
Det kan du heller ikke bruge til særlig meget, idet kommunernes "lægekonsulenter" med uindskrænket magt, sidder med den endelige afgørelse på hvem der bliver tilkendt pension.
Og det vel at mærke uden de nogensinde ser de mennesker hvis sager de enten godkender til pension, eller som oftest forkaster.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-10-04 17:21

Aalborg67

Hvilken pension er der tale om?

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 05-10-04 15:25

Idag er der ikke noget der hedder førtids eller indvalidePens. Ifølge den nye lov er der kun en Pension der ligger lige omkring 12.800.00kr. Dette har jeg fra min A-kasse.

Der er tale om en arbejdsskade på en lægevagt (overfald, truet med oversavet mv.).

Alle (3 stk: læger) de læger jeg har været til samtale hos instiller mig, men jeg føler kommunen sylter sagen og hvad gør man så,,, Det er her jeg står pt.

Skriv endelig for yderligere. Og takker for dem der har udvist interresse i at "hjælpe"....

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 05-10-04 15:29

Ups, Dova : jeg glemte at det er bla. kommunens Psykiater jeg har været hos efter deres henvisning. Han sagde Pension. Men så siger min rådgiver at søger jeg nu vil jeg få afslag... Det er fremgangsmåden ifølge den før omtalte lov.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-10-04 18:37

Det hedder førtidspension og som du siger, er grundbeløbet til enlige 12800/md.
Hvis man er gift eller bor sammen med en, er grundbeløbet 11300 og derefter bliver der fratrukket noget alt efter hvor stor partnerens indkomst er.

Jeg forstår slet ingenting når det er Kommunens Psykiater der har henvist til pension. Hvordan kan de så samtidig sige, at du vil få afslag på en ansøgning.
Så er det ikke rimeligt at sagen bliver trukket så meget i langdrag, og når de har sagt, at løsningen er pension, er det jo fordi de ikke mener du bliver i stand til at arbejde igen.
Ved ikke om du er medlem af et Fagforbund/A-kasse, men de har også socialrådgivere tilknyttet for at hjælpe folk i lignende situationer.

mvh dova
Du skal igen kontakte kommunen og bede dem give ordentlig besked om dine klagemuligheder, for det kan ikke være rigtigt, at de kan trække en sag så længe når deres egen speciallæge mener du er berettiget til pension.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-10-04 09:43

Samtidig skal du bede om aktindsigt, det har du jf. forvaltningsloven krav på.
Måske en ven eller anden person kan hjælpe dig med at fortolke aktindsigten.

Et sted hvor du kan læse om dine rettigheder og måske få nogle gode ideer er :

www.netborger.dk

Pr. 1/1-2003 ændrede man sociallovgivningen, det medfører, at man i dag skal være næsten 100% uarbejdsdygtig for at få tilkendt førtidspension.
Det ved kommunerne godt, så mange sager fra før denne dato er blevet syltet, og ansøgninger om pension afvist, netop for at tvinge borgerne ind under de nye regelsæt.

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 06-10-04 11:52

Takker igen for indlæg... Det betyder rigtig meget pga. økonomi når jeg før tjente 404.000.00kr./Aar.
Kommunens Psyk. skrev at der var udviklet en arvelig sygdom som er udløst af div. overfald. Den næste Psyk. jeg var til skrev at den udtagelse lå på et "lav" plan, ja det er sku nemt når ikke det er dem der går med lidelsen dagligt.
Denne udtagelse ligger til grund for de vil have en yderligere udredning fra Pskyk. nr. 3 !.
Det der er skrevet i div. læge akter ligger 100% op til Pension.

Men det er sådan nu at du kan IKKE søge før alt foreligger på skrift, ellers er det _meget_ svært at få tilkendt noget. Dog har de lige fundet ud af jeg har fået Netto 12.800.00 kr. for lidt siden 010103. Dem fik jeg den anden dag fordi de havde "glemt" et tilskud... De har med at "glemme" og det har de vundet DM og VM i...

ALLE læger skriver at min arbejds-evne er nedsat med over 50% hvilket er nok til Pension...

Kan i se det er en "træls" en at slås med... Men det kræver et godt helbred at være syg !...

Skal man virkelig igennem medierne ?... Avis mv. ?.

Igen tak for dem der udviser hjælp, for jeg ved snart ikke hvad... Det er ikke bedre at min mor har taget sit eget liv og min bror er druknet i en mervelgrav.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-10-04 13:20

En nedsat arbejdsevne på 50 % er ikke altid nok til en pension efter de nye regler. Og dem kommer du ind under når der ikke er sat en pensionssag i gang før den dato de nye regler trådte i kraft.
Der kigger man på helt andre ting end på hvor nedsat arbejdsevnen er.

Det der sker er, at der bliver udarbejdet en såkaldt ressourceprofil ud fra en vurdering af nogen kriterier, som er:
Uddannelse
Arbejdsmarkedserfaring
Interresser
Sociale kompetencer
Omstillingsevne
Indlæringsevne
Arbejdsrelevante ønsker
Præstationsforventninger
Arbejdsidentitet
Bolig/Økonomi
Socialt netværk
Helbred

Fokuseret bliver der dog mest på udviklingsmuligheder og arbejdsevne.

Selvfølgelig betyder det meget økonomisk at havne i en sådan situation, så også på det område synes det at være en håbløs kamp at komme igennem.

mvh dova

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 06-10-04 14:30

Jeg har fået lavet en ressourceprofil og været i Revalidering uden held!... Så ALLE muliheder er udtømt set fra min side.

Så jeg jeg føler mig lidt til grin som de behandler mig. Jeg har arbejdet siden jeg var 16 aar. og er sidst i de 30 nu.

Ps. Dova,,, Over 50 % eller mindst som der står.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-10-04 17:15

Over 50 % er desværre ikke nok, den skal være nær de 100 % i dag før man bliver indrømmet førtidspension.
Desværre kommer du også i klemme m.h.t. sygedagpenge, det kan man få 1 år, med mulighed for forlængelse i op til 2 x 3 måneder, hvis man altså er under revalidering, eller arbejdsprøvning, ellers er det bistandshjælp.

Men i den sidste ende er det jo kommunen der i den grad har sløset, så du må presse på, hvad de ønsker med dig, revalidering med henblik på omskoling til et arbejde du kan bestride, eventuelt flexjob, som er populært i dag.
Her får du fuld løn efter overenskomst, men skal kun arbejde hvad du magter, uanset timetallet.

Eller om de vil indlede en førtidspensionssag på dig.

Men jeg syntes stadig du skulle benytte dig af din ret og få aktindsigt, måske kan du se hvor kommunen har sløset med din sag, og lige til sidst, når du beder om aktindsigt må der maximalt gå 4 uger før du har fået de fornødne papirer, alt over er brud på forvaltningsloven.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-10-04 22:01

Ålborg67

Det med 50% eller derover var efter de gamle regler.
Nu hedder det noget i retning af : en varig nedsat arbejdsevne hvor alle andre muligheder for at personen skal kunne forsørge sig selv, skal være afprøvet.

Og kommunerne "elsker" endeløse arbejdsprøvninger (en finere betegnelse for aktivering, men nøjagtig det samme) og flexjob.

mvh dova

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-10-04 23:42

Du er desværre langt fra et tilfælde, hvor en kommune har syltet en sag så længe, at den kom ind under den ny lovgivning.

Eksempelvis gjorde min kommune det over for mig.

Det startede med at kommunens læge indstillede mig til pension, men senere blev hun åbenbart tvunget til at skifte mening.
Det kom også så langt, at man tog sygedagpengene fra mig, da de påtvang mig arbejdsprøvning, selv om min egen læge havde frarådet det.
Jeg kom i arbejdsprøvning, 3 dage, så gik jeg helt ned med flaget. Kommunen sendte mig så til en psykoater som blot konstaterede hvad andre læger havde sagt, at min arbejdsevne var helt ophørt, og så kunne man lige pludselig tilkende mig pension, helt ud fra de kreterier de tidligere havde afvist, men det blev blot under den ny ordning.

Det skal lige nævnes, at jeg er i gang gennem en advokat at stævne kommunen med påstand om at komme ind under ordningen fra før 1/1-2003, samt for svie og smerte for den rædselsfulde måde at behandle en borger på.

Jeg håber det kan blive en præsedenssag overfor andre hvor kommunerne har brugt samme fremgangsmetode.

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 09-10-04 08:08

Jeg har på skrift fra min rådgiver at jeg ikke kommer ud i revalidering mere fordi det har påvirket min Psyke og fysik.
Jeg er nu kommet dertil at jeg overveje at søge på det grundlag jeg har (125 sagsakter).
Selv om ALT tyder, henviser til pension får man mange gange afslag og derfor søger jeg nu. Bla. også for at komme ind under det med tilbagebetaling.

Men ellebye, din sag ligner min på en prik, så hvad siger du til vi udveksler div. afgørelser mv. det kunne måske hjælpe og hjælp er der virkelig behov for, det kræver et godt helbred at være syg!.
Ellebye, den sag du køre med Advokat. Må jeg høre når der foreligger en afgørelse eller yderligere syltning..... Havde jeg lidt på kiskebunden havde jeg selv hyret en, men de er smådyre, men er en god hjælp. Ellers håber jeg det bedste for dig.

Jeg takker endu engang for de indlæg der er kommet og jeg skal nok tilgodese alle. Igen tak.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-10-04 16:33

Aalborg67, det syntes jeg er en god ide.
Hvis du ønsker at kontakte mig, kan du gøre det på ellebye snabeA . ping . dk
uden mellemrun, og snabelA omskrevet.

Som jeg tidligere har skrevet, kunne jeg forestille mig at det måtte blive en præsedenssag, også nu hvor jeg har hørt flere tilfælde, hvor kommunerne har sinket en sag så længe, at den er kommet ind under den ændrede lovgivning.

Hvis andre måtte være interesserede kontakter jeg jer gerne lige så snart sagen er påbegyndt, altså når der foreligger en stævning mod kommunen, blot I lige sender mig en mail.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 05-01-06 01:02

Hej Ellebye

Det er ikke gået godt siden sidst.. Mit humør/liv er delvis ødelagt..

Hvorfor... tja, der er såmænd ikke sket noget i sagen andet end jeg bliver kastet rundt til div. indstanser..

Så ja, jeg vil gerne hvis du har nogle ideer/mugliheder. Jeg har ca. 300 sagsakter!!! ALT er gemt.

Mvh.
Mogens

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-01-06 07:50

Jeg kan nu meddele, at min sag nu har været i retten, og at jeg, næsten selvfølgelig, tabte sagen.
Dommeren lagde vægt på, at jeg ikke selv gik ned i arbejdstid i opsigelsesperioden, men at arbejdet blev tage fra mig.

Fuldstændig nonsens, da det jo er naturligt, at man i en opsigelsesperiode jo overdrager ens arbejde til andre.

Jeg har dog ikke anket dommen, da det er ret pebret at køre en sag, min regning, 25 Kkr. hvilket man ikke bare lige
tager op af lommen. Og med risiko for at tabe sagen også i landsretten, har jeg undladt at anke.

Desværre kan man ikke køre en sagt direkte mod kommunen, men skal via ankestyrelsen, hvilket er komplet tåbeligt.

Nu vel, nu har jeg prøvet det.

mvh ellebye

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 05-01-06 08:32

Hej

Jeg har nu valgt at køre en anke. Så må vi se om det kommer vidre derfra..

Men det er som at slås med de blinde...

Mvh.
Mogens

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-01-06 08:39

Jeg føler med dig, og i mit tilfælde bevirkede hele sagen, at jeg fik en blodprop i hjernen, så pas på dig selv, og prøv for guds skyld at det ikke går dig for nært, men at du også finder en adspredelse fra stresset.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 05-01-06 15:47

Hej og tak for svar..

Det er svært på 3 Aar at holde hovedet oppe.. Men der er ikke andre veje!..

Mvh.
Mogens

Ps. Du skal nok få/se enden på sagen.

Kommentar
Fra : helloo.dk

Dato : 30-01-06 12:20

Hvis Aalborg67 er sidst i 30 og er den samme Mogens som har stjålet udstyr til at låse telefoner op for at begynde selv.. Så vil jeg kun sige at hvorfor vil du have pension når du nu har sådan en god forretning med at låse telefoner op mens du får sygedagpenge???? Hvis du ikke er den samme Mogens så se bort fra dette indlæg..