/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nye sålbænke
Fra : Vatos
Vist : 6065 gange
50 point
Dato : 04-10-04 12:06

Hej

Jeg skal have skiftet alle mine sålbænke. Da vi overtog huset var alle sålbænke lavet af klinke, som oftest sad løst.

Jeg vil nu pille alle de eksisterende sålbænke ned og sætte nye sorte skifer-sålbænke op.

Klinkerne sidder i noget der ligner strandmørtel.

Skal jeg slå al den eksisterende mørtel ud og starte forfra eller kan jeg benytte den eksisterende mørtel og måske sætte sålbænke i multiklæber.

Er der nogen med erfaring der kan beskrive arbejdsgange og materialer, så jeg kan afgøre om jeg kan gøre det hele selv.

På forhånd tusind tak

PS: Hvad mener i om skifersålbænke ?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 04-10-04 12:16

Jeg tror jeg kan se dine sålbænke for mig og mon ikke byggeåret er i 60 erne eller først i 70'erne så umiddelbart vil jeg sige at du skal tage en fladmejsel og få løsnet og fjernet den mørtel klinkerne sad i. Jeg er 99.9% sikker på at de ny vil løsne sig på grund af den gamle mørtel og det er faktisk ikke så svært at fjerne mørtlen under vinduerne og samtidig skal du selvfølgelig få fuget under vinduet så det er tæt og lidt olie til træværket vil også gavne.
Gør det ordentligt første gang og du vil glæde dig over resultatet i mange år.
Jeg vil mene at du skal fastgøre dem i strandsandsmørtel igen og hvorfor skulle du ikke selv kunne lave det.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 04-10-04 16:57

jeg vil nu mene at du sagtens kan lime dine skifer på den gamle mørtel med noget LIP-multiklæb.. men det kan ofte være besværligt hvis du ikk får renset ordentligt af.!

Nu spørger du efter hvad man mener om skifersålbænke.. hvis det var mig personligt, havde jeg raget de klinke-sålbænke ned + et skift under vinduet ug muret nye sålbænke med mursten.. det mener jeg er pænest.. det er også det vi laver mest af.. har endnu aldrig været ude for at skulle skifte murstens-sålbænke ud med klinker eller for den sags skyld skifer..

men selvfølgelig kan du lave det selv.. det kræver såmænd ikk så meget.. bare vær omhyggelig..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-04 17:20

Solgård tror du ikke som ekspert på området, at der kan have været fugt og frost i den gamle mørtel. Ja jeg syntes jo, at man ser det med den type sålbænke.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 04-10-04 18:16

du tænker på om de gamle klinker skulle være frostspringt af.?

jo det kan nemt tænkes. men derfor tror jeg nu sagtens at den gamle mørtel kan holde..

ekspert. jo tak men er nu stadig kun i lære som murer men lidt ser man da rundt omkring.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-10-04 08:36

Skiffer kan have svært ved at holde i mørtel. da de faldt af for mig , brugte jeg en 2-komponentlim (araldit) til at sætte dem fast på den mørtel jeg havde sat dem fast i året før. Det holder lidt bedre. Til gengæld holdt det ikke hvor jeg havde glatte polerede sten mod polerede sten.

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 15-07-05 14:34

Tak for svaret BjarneD.