/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Nye klinker ovenpå gamle...
Fra : hyperactive
Vist : 4123 gange
50 point
Dato : 03-10-04 16:41

Vi skal igang med at renovere vores badeværelse og har overvejet, om man kan lægge nye gulvklinker ovenpå de gamle...

Der er gulvvarme (opvarmet af oliefyr) - kan det give problemer?

Hvis det kan lade sig gøre - hvordan forbereder vi så gulvet til at lægge de nye klinker?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 03-10-04 16:47

Hej..

Du kan sagtens lægge nye klinker oven på gamle.. du skal bare være sikker på at de gamle ligger fast.. ALLE sammen.. hvis nogen sidder løse så bank dem af og spartel hullet ud med eks. LIP.

der sker ikk noget med gulvvarmen andet end at det måske kan være lidt længere tid om at varme op.. men dermed også længere tid om at køle ned efter i har slukket..

Hvis de gamle klinker er MEGET glatte kan i altid lige slibe dem over med og grov sliber.. man kan få en metalsliber med håndtag på i de fleste byggemarkeder..

Held og lykke med projektet..

Mvh

Solgaard

Skriv endelig hvis der skulle være mere du er i tvivl om..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-10-04 17:04

Affedtning/grundrens (solgaard siger nok selvfølgelig) er vigtigt så fliseklæberen binder ordentligt og så er det en fordel at bruge tandspartel til klæberen/mørtlen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-10-04 18:26

Hvis der er en rist i gulvet, skal I også tænke på, at det bliver ordentligt tæt rundt om og i kanterne nedenunder risten.
mvh dova

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-10-04 22:05

Hvor gammelt er det eksisterende gulv og varmen???Der er tit utætheder og tærring i gamle gulvarmrgulve og de plastslanger man bruger i dag er også bedre og mere varmeafgivende så hvis det var mig ville jeg nok brække det gamle op og lave nyt fra starten også ang gulvafløbstætning
Mvh Sune

Kommentar
Fra : hyperactive

Dato : 04-10-04 14:34

Vi skal have fjernet risten, da vi laver om fra brusekabine til spabad... Den eksisterende gulvvarme er 17 år gammel

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-04 15:49

Hvis det er stålrør der er anvendt til gulvvarmen skal I følge Sune's råd for de holder ikke.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-09-05 15:11

fjern løse fliser op med vinduet -vask med stærk salmiak -lad tørre -smør et lag med forankrings grunder og så FOR GUDS SKYLD SLUK FOR GULV VARMEN .De nye fliser /fuger vil da ellers tørre for hurtigt af og blive løse med tiden-der skal gå ca 3-4 uger efter fugningen før varmen igen tændes .Flise lim og fuge er cementbaseret og kræver tid til at hærde før det tørres.Det er også vigtigt at der er god kontakt mellem det gamle gulv og det nye for ikke der at få hulrum og varme forskelle.
at dine rør er 17 år gamle spiller ingen rolle sålænge det stadig virker -jeg har haft en opgave hvor vi skiftede gamle stålrør som havde lagt i 25 år og var lige fine ......

Sverola