/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
temaet til olsen banden
Fra : thyfoon
Vist : 3058 gange
200 point
Dato : 01-10-04 14:47

nolge der kanh hjælpe med temaet til olsen bande eller ved hvordan jeg får fat i det ?

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 01-10-04 14:52

ved kun det er lavet af Bent frebichius bjere...(kan ikke lige stave det)
Søg på ham, så må det dukke op :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-10-04 14:52

Det er jo Bent Fabricius-Bjerre der skrev musikken, så måske du kan finde noget hvor han har indspillet titelmelodien.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-10-04 15:01

www.musicstack.com/search/fabric,_bent-cds.html

www.pianonet.dk/noder/nisse.html
ved ikke om det er indspilning eller noder du mangler, det sidste link er til en bog med noderne i.
mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-10-04 15:02

Den eneste der lige springer frem er temaet fra Olsenbanden jr.
Den kan hentes på Føtex´s musik hjemmeside, men den er jo så poppet lidt op.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-10-04 15:04

Den blev til filmen indspillet i et utal af varianter, til de forskellige stemninger i filmene. Det blev spillet af et eller andes Jazz orkester. Om det var Fessors Big City Band, Kansas City Stompers, eller ????? det ka' jeg ikke huske

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-10-04 15:06

Papa Bues Wiking Jazz Band

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-10-04 15:09
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-10-04 15:39

Det var også på denne tid at Papa Bue skulle tage en ikke ringe del i hvad der skulle vise sig at blive et stykke dansk film historie. Erik Balling og Henning Bahs lavede i 1968 den første Olsen Banden film, og banden skulle jo have et musikalsk tema. Balling bad Bent Fabricius-Bjerre, der skulle skrive musikken, om at lave et muntert tema der kunne gå igen filmen igennem lige som Gøg og Gokke havde haft det. Det skulle gerne være lidt flosset i kanten og kunne varieres i alle tænkelige former og stilarter skal Balling have sagt. De blev enige om at lave en glad dixieland melodi og så få Papa Bue’s orkester til at indspille det. Bjerre har fortalt om hvordan han greb dette an. Buerne var ikke alle sammen så stærke til at læse noder, så i stedet lavede han et demo bånd, som de lærte melodien efter. Der efter gik de i studiet i 2 dage og indspillet alle mulige versioner af melodien, som siden er blevet brugt i alle de mange Olsen Banden film. Resultatet blev som bekendt alle tiders, og der er med garanti ikke den dansker der ikke kender den. Det er dog ikke længere alle der er klar over, at det var Buerne der spillede den. På den anden side af den single den kom ud på, var den morsomme danske version af historien om hvordan ”Hun misted’ den i nat på D’Angleterre.”

taget herfra
http://www.gustavwinckler.dk/papa_bue.htm

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 200 point
Dato : 01-10-04 17:33

Jeg har den i to versioner som .wma - Den ene er med Bent Fabric selv på piano, den anden er med Papa Bues Viking Jazz-band. Kan evt. sende dem til dig via MSN. Hilsen Arne email: svamp@inet.dk

Godkendelse af svar
Fra : thyfoon

Dato : 02-10-04 16:43

Tak for svaret arne.jakobsen. lige hvad jeg manglet