/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
hæmorider
Fra : a.kogler
Vist : 7647 gange
100 point
Dato : 26-09-04 14:28

Hej
Min datter har født en lille pige for 3 uger siden og lider stadig af hæmorider - er der nogen der har et godt råd?
Mormor

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-09-04 14:29

gå til lægen

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 26-09-04 14:30

se om ikke hun kan få dem fjernet ved lægen, ellers masser af motion, men det er nok lidt svært efter en fødsel :)
3 uger er jo heller ikke meget, mon ikke det går væk inden så længe ?

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 26-09-04 14:34

av det gør ondt gå til læge og få dem skåret det virker

mvh granslam

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-09-04 14:40

Citat
Hæmorider opstår også ofte ved graviditet og i tiden efter en fødsel, men forsvinder igen i løbet af nogle uger

Fra denne side http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?categoryId=830

Din datter kan jo evt. kontakte sin læge.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-09-04 14:40

Skal hun ikke til et efterfødselscheck? Der må det da være iddelt at tage sådan et problem op.

Men ellers er det jo væsentligt at holde maven i orden, for både løs mave og forstoppelse kan jo forværre problemerne.

Og så er der det med efterfødselsgymnastik. Masser af knibeøvelser og efterhånden også mave/ rygøvelser er væsentlige. Et svangerskab er jo en ordentlig belastning for kroppen, så der skal arbejdes hårdt bagefter for at komme i god stand igen...

Der er nok ikke nogen nemme løsninger...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-04 14:42

Hæmorroider forsvinder ikke bare af sig selv.
Det er jo åreknuder, altså udposninger på venerne.
Det er vigtigt at kosten reguleres så afføringen ikke bliver for hård, da det kan forværre problemet.
Men hvis det er noget der generer (masser af mennesker har hæmorroider uden at vide det) skal hun gå til sin læge, der kan vurdere hvilken behandlig der er bedst.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-09-04 15:15

Her er et råd fra "Spørg om sundhed"

Citat
Hemol creme, der indeholder ekstrakt af hamamelisblad og propolis virker både sammentrækkende og modvirker betændelse, både ved hæmorider, kløe, irritation og rifter ved endetarmen. En anden god plantebaseret creme mod moderate hæmorider, med troldnød og kæmpenatlysolie, er Hemoven creme.

Fra denne side http://www.dr.dk/sundhed/index.asp?record=1064300471356&funktion=vis

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 26-09-04 17:34

tag HUSK udrørt i vand og smør med enebærsalve - det kan fås hos matas eller special helsekostforretninger og koster ikke en formue. Det er muligt at det ikke helbreder, men det lindrer og kan få hæmoriden til at gå i sig selv, men hvis ikke den skæres væk kan den komme igen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-09-04 22:17

Få enden placeret i varmt vand og godt med sæbe.
Det lindrer helt sikkert smerterne, og kan muligvis få hømoriderne til at forsvinde.
Jeg har selv haft gode erfaringerne med denne behandling.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-09-04 13:53

Hvis din datter ammer, så skal hun være forsigtig med, hvad hun tager af kosttilskud. Nogle ting kan give babyen løs afføring også... Og salver optages gennem huden, -især hvis det smøres på slimhinden.
Så brug kun ting, hvor der udtrykkelig angives, at det kan bruges under amning.
Og ellers: Spørg lægen eller sundhedsplejersken.