/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvilken 4x4 skal jeg købe X5 vs Cayenne?
Fra : Jaguaren
Vist : 3146 gange
35 point
Dato : 26-09-04 00:46

Hej venner, jeg er i den situation, at jeg vil have mig en 4x4, men min kæreste og jeg er blevet noget i tvilv om hvilken vi vil have...! Jeg er mest interesseret i en Cayenne, men min kæreste kan ikke lide "snuden", og synes at en X5'er er federe, Jeg synes begge biler er smukke, men har en lille drøm om en Porche.

Når jeg stiller dette spørgsmål skal I ikke skele til indkøbsprisen, den er underordnet, men snarer til præstationer, værkstedstimer/pris/reservedele, samt gensalgsværdig.

Jeg ved ikke om det skal være Diesel eller Benzin.

Desuden skal bilen IKKE være på guleplader.

Nogen der kender motorvarianerne på hhv. BMW'en og Porchen hhv Benzin og Dielsel, tak.

Håber I vil hjælpe mig

/Jaguaren

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-04 01:04

Ja jeg er mest til dieselbiler, slet ingen tvivl, de er mere økonomiske, mere driftsikre, kører som regel nogen flere kilometer o.s.v.
En drøm om en Porsche? Nu må du ikke forvente, at en 4x4 er en fiks lille sportsvogn fordi den tilfældigvis hedder Porsche. Køreegenskaber i firehjulstrækkere er meget anderledes end "alm" biler uanset mærke.
Måske kan du finde nogen specifikationer på modellerne her
www.3.porsche.com/english/int/home.htm

www.bmw.dk/nyheter/en_artikel.asp?id=1016

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-09-04 01:23

Cayenne turboen er da godt nok det mest heftige man kan få indenfor 4X4!!
http://content2.eu.porsche.com/prod/cayenne/cayenneturbo.nsf/intenglish/highlightsintro
Der skulle forøvrigt være masser af styling til, så man kan sikkert ændre lidt på snuden!

0-100 på 5.6 s og 266 km på toppen! Kan det blive vildere?

Kommentar
Fra : kinternet

Dato : 26-09-04 14:10

Ifølge de kloge (i bilbladene) er Porche længder foran

Kommentar
Fra : underdoze

Dato : 27-09-04 00:00

Der findes 3 varianter af Porchen: En basis Cayenne der i bund og grund blot er en tunet 6 cylindret folkevogn (Touareg) på 3.2 liter og 250 HK!! Næste model hedder Cayenne S og er en 4.5 liters V8 der yder 340 HK. Topmodellen hedder Cayenne Turbo, og er den samme 4.5 liters motor blot med dobbelt turbo og 450 HK. Porche beskæftiger sig ikke med diesel.
Udover det er afskrivningen enorm, reservedels prisindekset skyhøjt, og Porche kan ikke ligefrem bryste sig af en fornem plads i diverse fejlstatistikker.

BMW laver 4 varianter af X5'eren. 3.0D der er en 6 cylindret diesel. 3.0i som er en 6 cylindret benzin. Derefter kommer så 4.4i der er en benzin V8'er med 320 HK, mens kronen på værket hedder 4.8is med 360 HK.
BMW ligger langt bedre i diverse tests hvad fejl angår, reservedelene er (relativt) billigere og afskrivningen mindre.

Jeg har haft glæden af at køre i Cayenne S og X5 4.4i og oplevede at X5'eren lå klart bedre på vejen, var langt mere aktiv i sin styring og at kabinen var bedre indrettet. Ingen tvivl om hvad jeg ville vælge....presse citronen og snuppe en X5 4.8is på hvide plader til 1.749.000. (hvis jeg ejede kongens mønt).
Desuden må jeg give din kæreste ret i forhold til Porche fronten; køn er den ikke - på det plan vinder X5 også; langt mere maskulin i sin fremtoning...og meget mindre Yuppie.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-09-04 00:08

Sikkert rigtigt, men X5 kommer ikke i nærheden af Cayenne Turbos præstationer! Men så lige at den nye Touare W12 er blevet præsenteret! Måske ikke den samme prestige som Porsche, men med samme præstationer!

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-09-04 09:12

Hvis du/I skulle være interesseret i en 5 år gammel Lexus Land Cruiser HJ 80 Diesel på hvide plader har jeg en sådan til salg!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : underdoze

Dato : 27-09-04 11:58

Hvis det hele absolut skal gøres op i kræfter, så importerer man naturligvis en ombygget, sænket, 3 dørs Cayenne fra "Rinspeed" med 600 HK, istedet for de sølle 450 den er født med. Det er jo heller ikke nok at Porche selv er på vej med en opgradering med 500 HK.
Når alt kommer til alt, så drop 4x4'erne og køb en GT2.....Cayenne er jo bare en "pseudo-Porche"!!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-09-04 16:38

Porsche vil altid slå bimmeren i prestige! Kan nu ikke forstå din kæreste synes Cayenne er grim!! Kan du ikke skifte hende ud nu du er i gang?

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 27-09-04 17:33

Det er en smagssag og det skal være Porschen eller X5'eren. Udstyr, motor osv, ligner meget hinanden i disse to biler. Prisen er heller ikk vanvittig stor, altså i forhold til hinanden. Det jeg sys du skulle gøre, er at tage kæresten med en tur ned til forhandleren, og prøv begge biler. Ting du skal være opmærksom på når du prøver bilerne, er at du fx. ikk prøver Porschen med den mindste motor, og derefter så Bimmeren med den store motor. Find derefter ud af hvad der kører bedst, og vurder hvad i privioterer højst, køreglæde VS. Design...
Jeg har et andet forslag til de to biler, hvis i alligevel skal ud og prøve Bimmeren og Porschen, så kør forbi Volvo forhandleren, og prøv Volvo XC90... Har prøvet den, og den er bare lækker,,, forresten er de lige kommet med en V8 motor med 315 hyppere. Mens ellers er det diesel modellen "D5" der sælger godt i Danmark.

Good Luck...
KlausHansen

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 27-09-04 17:35

PS. Volvo er klart billigere i resverdele. . . KlausHansen

Kommentar
Fra : underdoze

Dato : 27-09-04 21:51

-Er det prestige man søger....så pantsætter man kollegieværelset og køber sig en BENTLEY.
En Cayenne (turbo eller ej) er en misforstået opfattelse af konceptet "PRESTIGE".

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-09-04 22:46

Tja det er jo spørgsmålet. Jeg ved godt hvad jeg vil flytte mig først for, hvis jeg havde jeg havde en Porsche eller BMW i bakspejlet! Cayenne bliver ikke lavet på en eller anden tilfældig VW fabrik, så i mine øjne er det en ægte Porsche! Faktisk er der bygget en helt ny fabrik bare til Cayenne! En Skoda eller Seat er jo heller ikke en VW bare fordi de deler teknologi. Og en Ferrari er jo heller ikke en Fiat, ligesom en Jaguar ikke er en Ford! At kalde en Cayenne Turbo for en pseudo Porsche er i mine øjne ikke korrekt. Det er en SUV, men sportsegenskaberne er helt klart skabt af 911 erfaringerne! Når man tænker på at de fleste 4X4 kun bliver anvendt på asfalt, så er der da mere prestige i at parkere en Cayenne foran cafeen end en X5!

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 28-09-04 01:49

Hej venner, kæresten er solg, vi nupper en Cayenne. Var inde hos Michael Lassen idag i 2 timer (skrev dog ikke under), FANTASTISK SERVICE. Under besøget fik jeg lejlighed til at sidde i hhv GALLARDO og Murcielago, sidstnævnte har en fed detalje med dørene, mågevinge agtigt.

Nok om Lambo, vi er begge to helt benovede af de smukke former Cayennen, eller "frøen" har, "frøudtrykket" kommer særligt tilkende hvis man vælger de tarvelige fælge der medfølger V6'eren. Vi er blevet enige om, at de 71.000 et par 22" Turbofælge koster er givet godt ud, om hvorvidt de skal sidde på en 6'er 8'er eller Turbo!

Sjovt nok, havde M.L en Cayenne holdende lige ved siden af en X5er, og sidstnævnte så slet ikke nær så potent ud, som jeg havde troet. Det er jo en smal og lav bil til sammenligning!

Overrasket blev vi også da vi hørte at serviceintervallet hedder 30.000 km, er det ikke uhørt højt for denne type bil jf andre mærker?

Vi ønsker en SUV, som tedd rigtigt korrigerer. Cayenne er ikke en 4x4'er men en rafineret SUV!!! Tanken med Cayennen er blot lidt sjovb legetøj, og vi regner da heller ikke med at skulle beholde den i meget længere end 6-8 mdr. Derfor er netop gensalgsdueligheden relevant for os. Efter i dag at have berørt "hende", er der ingen tvivl, X5 eren er smuk, men ikke overdådig!!!

Vi skal på senere tidspunkt afprøve hhv de sorte bremserklodser (V6) og de grå (Cayenne S - V8), - mere herom efter testkørsel. Om vi så sluger den sidste bid og napper en Turbo afhænger helt af muligheden for at afsætte denne.

/Jaguaren - snart Cayennen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-09-04 12:51

I skal alligevel have extraudstyr i de andre versioner af Cayennen, så hvorfor ikke snuppe Turboen, der nærmest er født med det hele! Specielt er air suspension virkelig en fed ting! Prøv at sammenligne inde på porsches hjemmeside, der kan man bruge timer, bare med at hæve og sænke bilen Helt klart en af de fedeste bil hjemmesider der findes!

Kommentar
Fra : simor

Dato : 29-09-04 23:14

Jeg vil anbefale dig at købe den med en dieselmotor, da denne er bedst til tærrenkørsel, den kan jo i princippet køre under vand! Man kan jo selvfølgelig have sin tvivl om hvorvidt du har lyst til at køre med din Porsche under vandet, men hvis du skulle få lyst, så er dieselbilen bedst!

Mvh Simor

Kommentar
Fra : underdoze

Dato : 30-09-04 00:13

.........Bortset fra at Porche ikke laver en dieselmotor -nok noget i retning af blasfemi!!

Kommentar
Fra : simor

Dato : 30-09-04 01:33

Okay, det havde jeg ikke lige undersøgt - min fejl.

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 30-09-04 13:22

Enig, men som skrevet står, så er det jo ikke sikkert at andre er interesseret i at købe min Turbo, derfor går jeg lidt efter en model der er "nemmere" at sælge.

UNDERDOZE: nej den findes rigtig nok ikke som Diesel, men når selv de konservative britter har produceret en lux. maskine i Diesel (Jaguar), mon så ikke det er et spmg. om tid...

/Jaguaren

Kommentar
Fra : simor

Dato : 30-09-04 14:44

Tja... Jeg gik faktisk bare ud fra, at den fandtes i en dieseludgave. Når man kigger på andre tyske biler og på andre SUV'ere generelt, så er det sjældent, at man støder på modeller som ikke findes i en dieseludgave. X5'eren fås i en 3-liters udgave. Toyota RAV4 fås i en 2.0 diesel, Jeep Grand Cherokee findes i en 3,1 liters diesel, Mitsubishi Grand Pajeo fås med en 3,2 liters diesel, Volve har 2,4 liters diesel i deres XC90, Land Rover Freelander fås med en 2,0 diesel, og søstermodellen VW Touareg fås i to versioner: en 2,5 diesel og en 5,0 diesel.

- Jo, man kunne godt få en mistanke om at Porsche på et tidspunkt vil udvikle en dieselmotor...

Mvh Simor

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-09-04 14:51

Det eneste jeg kan forestille mig er at Porsche måske ville anvende den store diesel fra Touareg'en i en endnu vildere udgave. Og så alligevel ikke! Porsche og diesel hører jo ikke traditionelt sammen, og en ny dieselmotor kræver mange penge at udvikle.

Kommentar
Fra : simor

Dato : 30-09-04 16:02

Ja, jeg tror godt at de kunne finde på at "låne" motoren fra VW. Mht til hvad der hører Porsche til, så kan man jo sige, at Porsche og SUV generelt slet ikke hænger sammen...

Kommentar
Fra : underdoze

Dato : 01-10-04 00:11

Jaguaren: Jo, måske...... Måske vi også en dag får muligheden for at opleve en diesel Ferrari! Personligt synes jeg bare ikke det klinger, men udviklingens veje er jo uransagelige, og der er sket MEGET inden for dieselmotorer gennem de senere år.
I øvrigt er V10 Touareg'en en herlig køreoplevelse akkurart ligesom X5 3.0d. - for slet ikke at tale om Landcruiser 100 4.2. (4x4'eren over dem alle, efter MIN mening!!) ....så det er slet ikke fordi jeg er modstander deraf ;).
.....og nu vi er ved Toyota, mangler verden endnu også at se en diesel Lexus!!!

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 01-10-04 08:17

underdoze:
Det passer ikke helt med at Lexus ikke har en diesel, for undertegnede( eller rettere min søster) har én til salg (se længere oppe i denne tråd)

Mvh
Palle

Accepteret svar
Fra : underdoze

Modtaget 35 point
Dato : 01-10-04 12:39

Den er skam med i beregningerne Palle...men jeg vil ikke lige betegne den som en rendyrket Lexus, men "blot" en Landcruiser med Lexus kølergrill (ikke at den fejler noget af den grund!). Den gængse Lexus hedder LX470, laves ikke i diesel og bærer heller ikke betegnelsen Landcruiser. (at det så faktisk ER en modificeret Landcruiser, blot med lidt ekstra træpaneler, er en anden historie).
Der kører faktisk en del "Lexus-Landcruisere" rundt, og jeg må indrømme at jeg ikke helt kender deres historie.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-10-04 16:29

Kære "Jaguaren"..

Desværre må jeg konstatere, at du ikke er så flink til at afslutte stillede spørgsmål, ved at acceptere et svar fra Kandu brugerne.

Jeg nævner her i flæng:
http://www.kandu.dk/dk/spg/45502
http://www.kandu.dk/dk/spg/46822
http://www.kandu.dk/dk/spg/50111
http://www.kandu.dk/dk/spg/50149
http://www.kandu.dk/dk/spg/50677
http://www.kandu.dk/dk/spg/50843
http://www.kandu.dk/dk/spg/50954
og der er flere endnu.....

Kunne du ikke være sød at afslutte spørgsmålene? Dels gør det dem der besvarer spørgsmålet glade, og dels kommer pointene "i spil".

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : Jaguaren

Dato : 27-10-04 21:58

Tak for svaret underdoze.

Kommentar
Fra : underdoze

Dato : 28-10-04 00:36

don't mention it.