/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Behandling af Rosacea
Fra : difool
Vist : 2602 gange
60 point
Dato : 24-09-04 14:00

Jeg vil gerne vide om der er nogle der kan fortælle mig om en god behandling for Rosacea?

Har prøvet Rocasea LTD III uden resultat.

Lige nu bruger jeg en creme der hedder Rozex.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-09-04 14:42

Hej, hvor gammel er du?
Jeg har selv døjet med uren hud næsten hele mit liv. Og jeg har prøvet alle mulige cremer og sæber uden resultat. Har lagt kosten om , levet vegetarisk o.s.v. Intet har hjulpet. Først som 45 årig har jeg fået taget mig sammen til at komme til hudlæge. -Den der effektive og dyre behandling med Roaccutan blev opgivet på forhånd, fordi jeg har tendens til tørre øjne. I stedet fik jeg en kraftig antibiotika-kur med escumycin i store doser gennem flere måneder. Der var meget hurtigt virkning. Samtidig skulle jeg smøre huden med Flagyl-creme 2 gange daglig. Hele kuren -med optrapning og nedtrapning tog vel et halvt års tid. -Så var huden også helt fin.
Virkningen holdt sig 1-2 år, så begyndte der at komme problemer igen. -Samme omgang en gang til. Og igen holdt virkningen 1-2 år. Da jeg havde været hele kuren igennem en gang til, snakkede jeg med lægen om at fortsætte med flagyl-cremen efter af resten af kuren var afsluttet. Og det syntes han var et forsøg værd. Så no har jeg efterhånden kun brugt Flagyl-creme i 5 år uden tilbagefald.
Men vær opmærksom på, at cremen indeholder metronidazol, som reagerer med indtagelse af spiritus. Så man kan blive rødblisset eller få tilbagefald selv ved mindre mængder alkohol. Jeg drikker ikke, så det har ingen betydning for mig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-04 18:22

Det kan ikke kureres, og der findes ikke umiddelbart meget der hjælper.
Der er dog visse ting man bør undgå for at mindske risikoen for forværring:
Skarp sol
Varme drikke
Alkohol
Krydret mad
Høje og lave temperaturer (især hurtig skift mellem temperatur)
Stress
Anstrengende motionsøvelser der får huden til at "blusse".

Rosacea består for en stor del, af "sprungne" blodkar, og nogen døjer samtidig med "bumselignende" betændte områder.
Det kan i slemme tilfælde også angribe øjnene, så det hvide i øjet ser gulligt og bulet ud.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-04 18:23

Glemte lige en ting:
Nogen gange aftager det med alderen, ligesom det også kan gå i hvile i lang perioder for derefter at vende tilbage.
mvh dova