/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Optagelse af lyd fra halvakustisk guitar
Fra : emildinho
Vist : 1061 gange
80 point
Dato : 23-09-04 22:04

Hej,

Da jeg får en halvakustisk guitar om et par uger, ville jeg lige høre, om I kan hjælpe mig med at købe et ordentligt lydkort, så jeg kan sample min guitar hvis/når jeg har lyst. Tilslutningen foregår via et jack-kabel, men ikke via en forstærker.

Desuden får jeg nok brug for et godt musikprogram til musiksampling, beats, etc. Kan I anbefale noget?

På forhånd tak,
Emil

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 23-09-04 22:21

Til sampling af din guitar (og et hvilket som helst andet instrument eller sang) kan det anbefales at anskaffe Steinberg Cubase VST. Her er det muligt at indspille som i et professionelt lydstudie dels med audio harddisk recording og dels med midistyring af eventuelt virtuelle instrumenter og lydeffekter. F.eks. et spor ad gangen (hvis det har interesse at bygge et nummer op med flere instrumenter end guitar)

Lydkortet bør være et eksternt lydkort med egen processor. De kan f.eks. købes i musikforretninger. Jeg har ikke lige et navn, men jeg er sikker på at Steinberg har nogle favoritter præsenteret på deres hjemmeside.
http://www.steinberg.net/

Held og lykke med optagelserne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-09-04 09:00

Idet guitaren er lavimpendant, er det en god ide at have en pedal eller en eller anden form for forstærker imellem.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 24-09-04 09:18

Du burde bare kunne sætte den til i mic. indangen på et alm lydkort der skal du bare bruge en adapter fra stor jack til mini jack.. du skal selvfølgeligt bruge et program til at optage med,her kan jeg anbefale n-track som er yderst simpelt og brugervenligt.
Cubase er selvfølgeligt nr 1 men er lidt forvirende i starten

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-09-04 09:54

Rigtig nok bendtsen, men det er ikke altid det lyder ordentligt uden impendanstilpasning. En simpel pedal imellem kan gøre underværker.

Kommentar
Fra : emildinho

Dato : 24-09-04 19:10

Tak for hjælpen gutter!

3773: Hvor meget koster en simpel pedal, og hvor ville du anbefale mig at købe den?

jlbendtsen: Ved du (eller andre) om der findes nogle billigere programmer end Cubase til sampling? F.eks. simple freeware-programmer? Mit behov er nemlig ikke så stort.

Og noget andet: Hvor meget betyder lydkortets kvalitet for indspilningskvaliteten?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-09-04 08:47

Jeg er ikke så godt kørende i freeware, så der kan jeg ikke hjælpe.

Lydkortets kvalitet har en del betydning. Det bedste er normalt, at gå efter kort uden indbygget forstærker. Så har du mindre bøvl med at ind og udgange driller hinanden. Soundblaster giver fornuftige pris/kvalitets forhold, men kort findes i alle priser og kvaliteter.

Simpelt pedal. Ja hvilken effekt kunne du ønske dig? Normalt kan pedaler skaffes for ca en femhundrede mand og op. Du kan også lave en simpel spændingsdeler. Prøv biblioteket og lån bogen "Praktisk elektro-akustik", der kan du finde en masse om impendanstilpasning.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 27-09-04 09:09

N-track er et simpelt program men jeg tror ikke at det er freeware men jeg tror ikke at det er så dyrt..jeg bruger det iøvrigt selv til at indspille med jeg bruger en boss me8 multi pedal den er dog lidt dyr men rigtig god prøv at kigge i den blå avis..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-09-04 09:31

www.dba.dk plejer at have mange bud.

Korg A6 kan også en grumme masse og plejer at kunne skaffes billigt brugt.

http://www.monacor.dk/shop/?PHPSESSID=c1af6d4faf4f386deb84de0722a6dca0 se den lille multieffekt dims

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-09-04 09:33

Arhh satans, man kan ikke linke.

Gå over på proff lyd, varegruppe effektenheder/diverse

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-09-04 09:34

Alternativt - linedrivere

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 01-10-04 09:07

Du kan hente n-track her
http://www.fasoft.com/download.shtm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 16:46

Fik du dannet noget Emil?

Kommentar
Fra : emildinho

Dato : 21-10-04 18:51

Jeg er stadig ikke helt sikker på det med lydkortet. For tiden lever jeg med et simpelt onboard-AC97, og det har længe været planen at jeg skulle udskifte. Derfor tænkte jeg at jeg ville købe et ordentligt lydkort der også kunne bruges til højkvalitetsindspilning, men jeg har ikke besluttet mig, og jeg synes ikke helt jeg har fået nogle konkrete forslag endnu.

Kom gerne med helt konkrete forslag f.eks. med link til en pris på eksempelvis edbpriser.dk. Prisniveauet skal helst ligge omkring 500-1000 kr.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-04 13:07

Et godt råd (og masser af rådgivning) www.kemusik.dk

Du kan snildt lave noget aldeles tåleligt med et Sound Blaster Gold kort. Desværre har sådan nogle kort nogle små pis-jackstik. Men med et fornuftigt program virker det. Jeg bruger selv sådan et sammen med et proff program, men der er masser af freeware på nettet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-04 13:09

Men husk nu der er en grund til at der er en kollossal prisforskel på lydkort. Du må endelig ikke tro profferne bruger noget til 500 - 1000 kr

Kommentar
Fra : gorgor

Dato : 16-12-04 10:56

Inden for din prisramme kan du faktisk godt få et proffessionelt lydkort, nemlig M-AUDIO Delta Audiophile 2496, kortet arbejder med 24 bit (også internt), har både ana. og dig. ind/ud. Kortet virker perfekt med alle programmer og er blevet brugt til tonsvis af pro indspilninger. Kortet koster 995 kr. og fåes alle steder hvor man handler med prof lyd - så hold dig langt væk fra Creative og lignende crap.
Se: http://www.aage.dk/fr_index.htm?/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=5112
Hvad angår impedanstilpasningen så køb en brugt EQ- eller kompressor pedal, sådan en fætter vil du få god brug af, samtidig med at den klarer tilpasningen - fåes brugt for et par hundrede eller tre.
Hvis du ikke vil kaste dig ud i Cubase, kan programmer som F.eks Cool edit anbefales.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 16-12-04 11:55

Prøv at kigge på www.musicstore.de her er en masse billige effekter..og altmulig andet til musikere
Det koster ca 140 kr i forsendelse priserne er godt nok i euro men du kan bare betale fragtmanden med danske kroner.. det bliver leveret med UPS

Kommentar
Fra : fnidder2

Dato : 19-01-05 13:27

en Vamp fra behringer til ca. 1200 gir dig rigtig mange muligteder for at "efterligne" rigtige forstærkere(16 stk) og en mængde pedaler.
den er det rigtige led mellem guitar og pc til hjemme studiet.