/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
urenlig kat, hvad gør man?
Fra : sav.
Vist : 4513 gange
150 point
Dato : 23-09-04 18:45

Jeg har en lille kattekilling, fra juni som ikke vil tisse i kattebakken. Stort vil den godt gøre der, men når den skal tisse finder den et hjørne i stuen. Hvad gør jeg ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-09-04 19:02

Forsøg med forskellige typer kattegrus og sørg for at få fjernet lugten fra de steder hvor den har tisset.
Tryk ikke dens snude ned i tisset, det er en krænkelse for katten og gør kun skade.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 23-09-04 19:15

Du kan prøve med 2 kattebakker, vi har selv haft problemet. Vores kat ville under ingen omstændigheder gå i en bakke, der var brugt, selvom det kun var en gang.

Som BjarneD skriver, så prøv med forskellig slags grus.

mvh
binky

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-09-04 19:42

Hvis du opdager når den vil tisse i stuen, skal du prøve at sige NEJ og give den et sprøjt med en vandpistol.

Prøv at bruge noget almindelig småkornet mo-ler kattegrus (ved selvfølgelig ikke om det er det du gør) mange katte bryder sig ikke om de andre mærkelige slags der findes.

Havde sidste år selv en killing med samme problem, og til sidst var det nok hvis bare han så vandpistolen. Og han har aldrig tisset andre steder end i kattebakken siden.

Du skal også prøve at få lugten væk fra de steder den har tisset. Eddikevand er godt til det, og det kan katte heller ikke lide lugten af.
De der gå-væk-kat ting man kan købe, lugter nogen gange værre end killingetis.
mvh dova

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 23-09-04 19:53

Du skal dryppe nogle dråber Baldrian i kattebakken. Katte elsker den lugt, de går nærmest i ekstase. Ofte er det nok idet din kat vil blive helt vild med kattebakken. Du kan købe Baldrian i dråbeform og spray hos alle dyrehandlere.
Held og lykke
Jspi

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-09-04 20:33

Du stiller en lille bakke der hvor katten tisser i stuen, og flytter den så gradvist ud til den anden: Den bakke du gerne vil have den skal bruge.!

Prøv også evt. at skifte grus og rens den flere gange om dagen.

Men som regel er katten jo utilfreds med et eller andet i dens omgivelser, når den laver det nummer din gør. Erd er sket ændringer i hverdagen eller andet.(?)

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 24-09-04 08:59

lige en tilføjelse til alle de gode råd. når du vasker bakken, så være helt sikker på at den overhovedet ikke har antydning af sulfoduft, vores kat kan i hvert fald ikke fordrage den.
mvh.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 24-09-04 10:07

Brug Rodalon til at vaske bakken af, det fjerner lugt og bakterier.
Hilsen jspi

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-09-04 11:28

Mht. vask at bakken skal du IKKE bruge Rodalon, ej heller sulfo som en så korrekt skriver. Det er kun godt værre.

Køb Virkon S. Det er det ultimative disifinserings middel. Når vi har vasket bakker af får de en omgang VS og når vi bare renser dem slutter vi af med at forstøve VS inde i bakken.

Virkon S køber vi via vores dyrlæge.
Det er i en lille gul metal-agtig pose og bekæmper: virus, bakterier, svampe og sporer.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 24-09-04 11:48

Jeg har altså ALDRIG haft problemer med at bruge rodalon, og jeg har haft katte i over 20 år. Selvfølgelig skal bakken skylles grundig af efter afvaskning med Rodalon, men det skal man jo gøre uanset hvad man bruger. Fordelen ved at bruge Rodalon er, at det kan købes i supermarked og hos matas, og til en fornuftig pris. Når der så er fyldt nyt kattegrus i bakken, sprayes der med Baldrian. Jeg havde på et tidspunkt en killing som ikke ville bruge bakken men efter at jeg begyndte at bruge denne metode var der ikke flere problemer

Hilsen Jspi

Kommentar
Fra : sav.

Dato : 24-09-04 14:51

Tak for de mange gode forslag, de fleste har jeg dog prøvet, men de resterende vil jeg straks prøve. Det er ikke et nyt problem, han har gjort sådan hele tiden.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-09-04 15:00

Du bør som sagt prøve at stille en (lille) bakke der i stuen hvor den tisser.
Prøv også at købe et "lugte" produkt(jeg kan ikke huske navnet på det) der tiltrækker katten til bakken.
Det bruges bl.a til hankatte der strinter uden for bakken, så man lokke dem ind i bakken.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 24-09-04 15:12

Hvor længe har du haft killingen?Du ved vel at de fleste katte skal "pisse" deres territorium af, og særlig hankillinger, når de kommer hen til et nyt sted. Det er det samme tilbagevendende problem for de fleste nyerhvevede katte.Hold din bakke ren, men ikke steril,og undgå at bruge baldrian, da jeg tror at det forvirrer begreberne. En kattebakke er til at besørge i, mens baldrian er godt til en hygger f.eks. på hvæssebrædet.Heldigvis lugter killingers urin ikke særligt, men giv din kat lidt tid til at vænne sig til sine nye omgivelser (lugte) og ros den med din mest indsmigrende stemme, når den gør i bakken. Husk at de altid skal på potte når de har taget en lang lur, så er det om at om være vaks. Det er det bedste. Men vær tålmodig, for om 2 uger har du nok den mest renlige kat selvom det ser lidt sort ud lige nu. Pøj fra la.

Kommentar
Fra : sav.

Dato : 25-09-04 09:36

Jeg har haft killingen siden han blev født i mit soveværelse! Han var den første der brugte kattebakken når der skulle laves stort, men har altså bestemt sig for at man ikke skal tisse i den. Jeg har prøvet med baldrian dråber, jeg har prøvet at flytte kattebakken, men det er ikke samme sted han tisser hver gang, jeg har prøvet forskelligt til rengøring af bakken, og han vil gerne bruge den bare ikke når han tisser! Jeg har haft mange katte, men aldrig dette problem før, og det har altså stået på længe nu, og tålmodigheden er ikke helt stor længere han er jo snart 4 mnd.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 150 point
Dato : 25-09-04 10:11

Jeg tror altså ikke på alle de råd med at anbringe kattebakker rundt i huset, og særlig ikke når du skriver, at det ikke er de samme steder han tisser.
Og når han snart er 4 mdr. tror jeg desværre ikke du sådan lige får ham vænnet af med det.
Nogen katte tillægger sig sådan en vane helt fra lille, og vil holde fast i den uanset hvad, og jo mere du "jagter" den for at vænne den af med det, jo mere frustreret bliver katten fordi den slet ikke fatter problemet.
Nu forstår jeg, at du har flere katte.
En mulighed er, at der er et problem kattene indbyrdes, der gør at han føler trang til at markere sig i hele huset, men jeg tror alligevel at det er hans natur at være sådan.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : sav.

Dato : 25-09-04 11:45

Tak for svaret dova. Jeg kan desværre ikke bruge det til så meget, men jeg tror du har ret, og nu må jeg så til at beslutte om jeg kan beholde ham!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-09-04 11:50

Nu da du skriver, at det er en ham kunne en kastration måske være løsningen da hankatte har en tendens til at markere indendørs.
Held og lykke med det og jeg håber, at den lille fyr overlever sine tissevaner.
Bjarne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-04 12:05

Selv tak.
Ja, nu ved jeg ikke om det kun er indekatte du har.
Hvis det er det, er det selvfølgelig mest problematisk hvis han ikke stopper med det.
Men hvis de har mulighed for at gå ud og ind, ser man ofte, at de til sidst kun bruger kattebakken som nødløsning i de tilfælde de ikke kan komme udenfor når trangen melder sig.
mvh dova

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 25-09-04 17:05

Hej dova!
Nu har du lavet den igen, og jeg føler mig lidt udnyttet. Du sammenfatter alle velmente råd., kun med det formål at optjene point. Hvis du er så klog på katte , hvad skal du så med alle dine points? Jeg tror at der er nogle spørgere, som har behov for at få expertice, og som måske ikke har de store point at give af, hvilket medfører mindre interesse fra dem som kun tænker i konkurence.
V. hilsen la.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-09-04 17:17

Skam dig dog liseaa. Misundelse er en grim ting. (driller bare)
Dit indlæg er da ikke udnyttet og det her handler forhåbentlig ikke om point, men om at hjælpe spørgeren og det er jo spørgeren og ingen andre der vælger det bedste svar.
At dit svar ikke blev valgt er da ikke en underkendelse af dig. Jeg har set mærkelige indlæg blive godkendt som svar, men mener bestemt ikke at det skete i dette tilfælde.
Der er kommet mange gode forslag som vel også kunne have været svaret. Dova er viden og utroligt flittig og der skal arbejdes rigtigt hårdt hvis du vil være på top10 i slutningen af måneden.
Fortsæt med at komme med gode råd og nøjes med at glæde dig over, at du kan hjælpe, point eller ej.
sav. du må gerne fortælle om du syntes jeg er helt forkert på den.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 25-09-04 17:55

Hej BjarneD!
Jeg føler mig rørt over din medmenneskelighed! Det er en vigtig ting i vores debat omkring vores misser. Tak fordi du fik mig ned på "kattebakken" igen.
Kærligst la.

Kommentar
Fra : sav.

Dato : 26-09-04 09:37

Hej igen allesammen
Jeg er glad for alle de råd der er givet, og prøver at give det en chance endnu! Mine katte har fri adgang til at gå ud, men den lille han kommer ind for at tisse!! Ja, han er ikke sådan lige til at hitte ud af, men nu ser vi om det lykkes ved hjælp af alle jeres gode råd. Tak til alle