/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"kloner/stiklinge" Vedbend/Laurbærkirseb~
Fra : Odense
Vist : 5122 gange
50 point
Dato : 20-09-04 20:26

Hej
Nogen der ved 100% hvordan man bedst "kloner/stiklinge" af Vedbend (Efeu) og
Laurbærkirsebær buske !?

Hvor man beskær bedst dem bedst, (evt. på Laurbærkirsebær, om det er ved den mørke gren farve, eller ved det lyse grønne nye skud?)

Årstider, indedørs eller uden osv. !?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-04 22:33

På mange buske incl. vedbend kan du lave stiklinger med rod på ved at bøje et skud ned mod jorden, kigge ud, hvor det vil røre og så lave et langt skråsnit halvvejs ind i skuddet. Der skubber du fugtig sphagnum ind, og så begraver du snittet i jorden uden at brække noget. Eventuelt kan du forankre stedet med en sten. I vækstsæsonen har du hurtigt rod på, og hvis du gør du nu, kan du bare lade hele arrangementet overvintre. Næste forår, når der er kommet nye udsprungne blade yderst på skuddene, har med stor sandsynlighed en fok små nye planter med rødder på snitstedet. Så skal du bare skille dem fra moderplanten, og du har nye kloner. Det er en meget velfungere variant af "kinesisk aflægning, og jeg bruger den selv med held til at forny mine rhododendron, og det er ellers en vanskelig sag at stikle.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : henriktorsten

Dato : 20-09-04 23:48

Jeg går ud fra, at du skal bruge mange efeu. En lettere metode for hurtigt at producere mange er relativt enkel og det kan formentligt nås endnu, selvom det er ved at være lidt sent for i år:

- klip ca. 30-35 cm lange skud og stik dem i jorden i en dyb plantekasse (høj grøntsagskasse i flamingo er fint) eller direkte i jorden i rækker med f.eks. 10 cm afstand. Det er vigtigt, at de står lyst og uden for meget direkte sol på et skærmet sted i haven. Især frost og sol i marts/april er det vigtigt at undgå.

- De skud du udvælger skal være skud fra i år, men ikke de yderste bløde 20-30 cm af årsskuddene. Du kan kende dem fra dem fra sidste år ved at de er grønlige og mere glatte end dem fra forrige år.

- De nederte blade fjernes så kun 2-3 blade er tilbage i toppen. Skuddene stikkes ret dybt, ca. 15 cm ned i jorden. Hvis du bruger en kasser evt. stikkes de skråt så jorddybden i kassen ikke behøver være væsentligt over 10 cm og så du kan løfte kassen til foråret.

- Det er vigtigt at undgå udtørring, hvis du bruger kasser. Hvis du derimod planter direkte i jorden klarer de sig fint indtil foråret. Regn med en succesrate på ca. 2/3, hvis du passer dem godt.

- De er klar til udplantning i maj, når de så småt er begyndt at få små spirer. Selvom bladene blive visne til foråret skal du ikke opgive det hele, da det er normalt at de smider bladene sidst på foråret. Bare stilkene stadig er saftspændte skal de nok komme. Plant som bunddække 5-8 / m2, hvis det relativt hurtigt (2 år) skal kunne dække jorden.

Løsningen med at bøje et skud ned som nævnes i PbP_et´s indlæg er en ganske sikker metode til formering af mange buske, men for efeu er det ofte muligt at skaffe store mængder afklip fra haver eller parker. Det er disse du kan bruge.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-09-04 00:14

Jeg tør næsten garantere for virkningen også på laurbærkirsebær. Som nævnt: Rhododendron er én af de vanskelige.

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 21-09-04 12:13

Hvis du vil til at formere planter i øvrigt, vil jeg anbefale du låner "Politikens bog om planteformering" på biblioteket. Den indeholder alle gængse teknikker og metoder til formering, hvad enten det er frøformering, stiklinge eller andet.

God fornøjelse.