/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
AIDS
Fra : Mopa
Vist : 454 gange
20 point
Dato : 18-09-04 15:43

Kan man blive smittet med AIDS hvis man går i seng med en person, hvor begge parter aldrig har haft sex med andre??
Altså kan man blive smittet hvis man dyrker ubeskyttet sex med en der ikke har haft andre partnere??

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 18-09-04 15:45

JA, hvis deres forældre har AIDS er der en risiko man ikke bør løbe.

Kommentar
Fra : Mopa

Dato : 18-09-04 15:47

Men hvis man med sikkerhed ved at de ikke er det, så kan man altså godt??

Accepteret svar
Fra : thyfoon

Modtaget 30 point
Dato : 18-09-04 15:48

ja det kan du godt i tilfælde af at din parter har stukket sig på en brugt kanyel bla. er der risiko for hiv men er der ikke nogle af jer der har været i nærheden af ander risikomomenter så er chansen for hiv lille

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-09-04 15:51

Nej, for du kan også blive smittet, hvis du har ubeskyttet sex med en person, som har modtaget blodtransfusion(eksempelvis hvis man er bløder) eller hvis den person, man har sex med er eller har været stofmisbruger og delt nåle med andre.

Kommentar
Fra : Mopa

Dato : 18-09-04 15:52

Så to "helt almindelige" mennesker i provinsen, der aldrig kommer i nærheden ak kanyler og smittede forældre, kan i hele deres liv gå i seng med hinanden, uden at fyren bruger kondom, og så vil risikoen være ekstrem lille eller hvad?? Hvorfor ved jeg ikke det??????

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 18-09-04 15:56

ja, de får bare en stor familie *GG*

Godkendelse af svar
Fra : Mopa

Dato : 18-09-04 15:59

Tak for svaret thyfoon. Det var betryggende. Så lærte jeg også noget i dag..

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-09-04 16:02

Hvad mener du med "hvorfor ved jeg ikke det"? Du kan smittes ved samleje, hvis fyren du har sex med er smittet. Han kan være smittet, hvis han har stukket sig på en kanyle, hvis han f.eks. har arbejdet på hospital, eller hvis han har været i tæt kontakt(ikke nødvendigvis sex) med en hiv-smittet, og de har "blandet blod" via sår/rifter osv. Hvis du er i tvivl, så få taget en test og lad fyren gøre det samme. Men jeg vil nok mene, at risikoen er uhyggelig lille. Den er givetvis ikke-eksisterende, hvis fyren er jomfru, aldrig har "blandet blod" med ukendte mennesker, aldrig har haft lemfældig omgang med andres kanyler eller været stofmisbruger, og iøvrigt ikke er søn af en hiv-smittet. Sørg for i fremtiden altid at bruge kondom. Der tales så lidt om HIV i disse dage, men risikoen er der, hvis man ikke beskytter sig under samleje. Og man jo altså ikke se på folk, om de er smittebærere.

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 18-09-04 16:06

Til Axelise.. Føler bare at jeg burde vide det.. Hvis jeg ved at min kæreste ikke på nogen måde kan være smittet, behøver vi vel ikke at bruge kondom, da man jo åbenbart ikke kan smittet hinanden, hvis man ikke har været i kontakt med noget af det du nævner...

Kommentar
Fra : Mopa

Dato : 18-09-04 16:10

Syns bare at jeg spørger lidt dumt, derfor skrev jeg det med "hvorfor ved jeg ikke det"? Efter det jeg har læst nu, så har seppe vel ret???