/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Problemer med Linksys Router
Fra : P_K
Vist : 246 gange
160 point
Dato : 16-09-04 21:32

Hej med jer!

Jeg ville høre jer, om I kunne hjælpe mig med følgende problem. Jeg bor i en ejendom, hvor vi har bredbånd. Hidtil har jeg haft min computer direkte tilsluttet nettet med et 15 m langt netkabel uden problemer. Fornylig købte jeg en router, og har nu det problem, at den en gang imellem ikke tillader mig at gå på nettet. Jeg kan pinge ejendommens centrale server, og jeg kan af og til også hente post, men ikke altid hente hjemmesider.

Er der nogen, der har et forslag til, hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : cdndk

Dato : 16-09-04 23:02

Linksys laver forskellige routere. Prøv at beskrive hvilken router, der er tale om, gerne med modelnummer., som typisk starter med nogle bogstaver efterfulgt af tal. Formentlig står modelnummeret i bunden, ellers fremgår det af manualen, eller du kan se produkterne på linket neden for, og finde din model:

http://www.linksys.com/products/

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 17-09-04 00:09

Det er en Linksys RV082. Der er to computere tilsluttet på LAN-siden og på WAN-siden er routeren tilsluttet med et 15 m netværkskabel til netudtaget på væggen.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 17-09-04 00:12

Det er en Linksys RV082. Der er to computere tilsluttet på LAN-siden og på WAN-siden er routeren tilsluttet med et 15 m netværkskabel til netudtaget på væggen.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 17-09-04 00:12

Det er en Linksys RV082. Der er to computere tilsluttet på LAN-siden og på WAN-siden er routeren tilsluttet med et 15 m netværkskabel til netudtaget på væggen.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 17-09-04 00:13

Ups, sorry! Fik vist trykket lidt for mange gange på "Send Indlæg"!

Kommentar
Fra : cdndk

Dato : 17-09-04 22:33

Jeg går ud fra, at du ved hvordan du konfigurerer routeren, og evt. også din browser.
(Indstillinger for dynamisk eller fats ip, PPPoE eller direkte LAN, og så videre)

I givet fald vil jeg foreslå, at du reset´er din router og konfigurerer den på ny.

Hvis det ikke hjælper eller du allerede uden held har prøvet dette løsningsforslag flere gange, må vi gå mere systematisk til værks, for at finde ud af præcist, hvor problemet ligger.

Du skriver, at du kan pinge ejendommens centrale server, men det betyder jo ikke, at serveren har adgang til Internettet. Det kan jo være ejendommen har en ustabil server eller forbindelse til Internettet. Det kan også tænkes, at det websted du besøger er nede eller at postserveren er nede.

På de tidspunkter, hvor du ikke kan se et bestemt websted eller hente post
1) Kan du så se dette bestemte websted eller hente post, hvis du går uden om routeren ?
2) Kan du pinge webstedet gennem routeren ?
3) Kan du pinge webstedet, hvis du går uden om routeren ?

Hvis du svarer ja, nej, ja er det nok ikke Internetforbindelsen, men formentlig routeren, men så bliver jeg nødt til at stille nogle tillægsspørgsmål:

a) Når du ikke kan se et bestemt websted eller hente post, er det da kortvarigt, at dette ikke sker eller er du uden forbindelse gennem længere tid ?
b) Hvor hyppigt forekommer fejlen ? (kun engang imellem, eller er det mere reglen end undtagelsen)
c) Sker fejlen på begge pc´ere samtidigt ?
d) Hvilke operativsystem har du på de to pc´ere ?
e) Har du installeret personlig firewall ?
f) Har ejendommen en firewall på den centrale server ?

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 17-09-04 23:45

Jeg går ud fra, at du ved hvordan du konfigurerer routeren, og evt. også din browser.
(Indstillinger for dynamisk eller fats ip, PPPoE eller direkte LAN, og så videre)

>>Jep, her skulle der ikke være nogen problemer.

I givet fald vil jeg foreslå, at du reset´er din router og konfigurerer den på ny.

>>Er prøvet.

Hvis det ikke hjælper eller du allerede uden held har prøvet dette løsningsforslag flere gange, må vi gå mere systematisk til værks, for at finde ud af præcist, hvor problemet ligger.

Du skriver, at du kan pinge ejendommens centrale server, men det betyder jo ikke, at serveren har adgang til Internettet. Det kan jo være ejendommen har en ustabil server eller forbindelse til Internettet. Det kan også tænkes, at det websted du besøger er nede eller at postserveren er nede.

På de tidspunkter, hvor du ikke kan se et bestemt websted eller hente post
1) Kan du så se dette bestemte websted eller hente post, hvis du går uden om routeren ?
>>Ja, plugger jeg netkablet direkte i en computer, er der som regel ikke noget problem. Har dog været ude for det en enkelt gang.

2) Kan du pinge webstedet gennem routeren ?
>>Nej, ikke når problemet opstår, så kan jeg kun pinge adresser på lokalnettet, inklusiv ejendommens server.

3) Kan du pinge webstedet, hvis du går uden om routeren ?
>>Ja, jf. 1)

Hvis du svarer ja, nej, ja er det nok ikke Internetforbindelsen, men formentlig routeren, men så bliver jeg nødt til at stille nogle tillægsspørgsmål:

a) Når du ikke kan se et bestemt websted eller hente post, er det da kortvarigt, at dette ikke sker eller er du uden forbindelse gennem længere tid ?
>>Det kan vare 2-3 dage.
b) Hvor hyppigt forekommer fejlen ? (kun engang imellem, eller er det mere reglen end undtagelsen)
>>Det er sket 1 gang om ugen de sidste uger.
c) Sker fejlen på begge pc´ere samtidigt ?
>>Ja, ingen af dem kan komme på.
d) Hvilke operativsystem har du på de to pc´ere ?
>>Windows XP Home Ed.
e) Har du installeret personlig firewall ?
>>Jeg bruger XP's indbyggede, og så er der jo en firewall i routeren.
f) Har ejendommen en firewall på den centrale server ?
Ja.

Kommentar
Fra : cdndk

Dato : 19-09-04 16:36

Her er nogle løsningsforslag, nogle af dem har du allerede været igennem, men prøv alligevel en gang til:

1) Reset routeren, sæt den til "Factory Default Settings", og konfigurer routeren på ny
2) Undersøg om den seneste Firmware til routeren er installeret.
3) Disable routerens Firewall, når problemet opstår, for at se om det hjælper.
4) Undlad at benytte VPN

Hvis intet af ovenstående hjælper, vil jeg tro, at der er en fejl i routeren.

Medmindre andre her på tråden har bedre ideer, vil jeg herefter foreslå, at du kontakter forhandleren og fortæller detaljeret om problemerne, med henblik på ombytning af routeren.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 19-09-04 17:00

Tak for svarene, jeg vil prøve mig frem.

Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at der er en fejl i routeren, men det er da mærkeligt så, at den for det meste virker. Som jeg sidder her og skriver, er der f.eks. ingen problemer. Den slags plejer jo enten at virke eller ikke at virke!

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 19-09-04 17:01

Tak for svarene, jeg vil prøve mig frem.

Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at der er en fejl i routeren, men det er da mærkeligt så, at den for det meste virker. Som jeg sidder her og skriver, er der f.eks. ingen problemer. Den slags plejer jo enten at virke eller ikke at virke!

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 20-09-04 23:40

Bare lige fordi jeg undre mig.
Har du check på hvad de default gateway står til på pc'ere og evt. ruter ?
Jeg formoder din linksys NAT'ter har du provet at tildele statiske ip adresse til din maskine ?

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 23-09-04 13:15

Jeg tror, at jeg muligvis har lokaliseret problemet: Det synes at være kablet fra routeren til netudtaget på væggen. Har prøvet at skifte kabel, og så virkede det uden problemer. Kan et kabel virkelig være af så dårlig kvalitet, at routeren af og til har svært ved at kommunikere igennem det? Og hvorfor er routeren åbenbart mere følsom over for et dårligt kabel end netkortet i maskinerne er (det virker, når jeg plugger kablet direkte i her)?

Kommentar
Fra : cdndk

Dato : 23-09-04 16:41

Jeg havde forstået dit problem således, at du via routeren altid kan pinge ejendommens server, også på de tidspunkter, hvor du ikke kan pinge en hjemmeside på Internettet.
Det er måske ikke korrekt forstået?

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 23-09-04 17:08

Jo, det er rigtigt, men jeg prøvede at skifte kabel, og så virkede det altså!

Kommentar
Fra : cdndk

Dato : 23-09-04 18:35

Det lyder sjovt. Det vigtigste er, at det virker. Du skrev tidligere at fejlen typisk opstår en gang om ugen. Lad os se, om det bliver ved med at virke.

Men generelt kan kabler såmænd være meget ømfindige. Hvis kablet f.eks. på et tidspunkt bliver bøjet lidt for meget, kan det tage skade. Hvis der så bliver skubbet lidt til det f.eks. ved rengøring eller ved vibrationer i huset, når en person går hen over gulvet, kan det godt give periodisk fejl. Mange laver retvinkler på kablerne, når kablet skal sættes fast til f.eks. et fodpanel i et hjørne af rummet eller hvis kablet skal gå op over en dør. Det ser også vældig flot ud. Men kablet har bedre af pæne buer end pæne retvinkler.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 23-09-04 18:48

Men gad vide, om routeren vitterlig er mere følsom over for dårlige kabler end netkort er. Det VAR et billigt kabel, jeg købte - tror at jeg vil finde mig et i bedre kvalitet, det kabel, jeg benytter nu, er ikke langt nok. Er der nogen, der har nogle gode forslag til fabrikat (skal være 15 m)? Kan man købe noget udstyr, hvormed man kan måle et kabels ledningsevne/støjniveau?

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 29-09-04 14:45

AAAAARRRRRGGHHHHHH!!!!!!! (Undskyld). Så skete det også med det nye kabel. Det her problem er i allerhøjeste stadig levende.... Nu ved jeg snart ikke, hvad jeg skal gøre.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-09-04 19:16

Hej P_K

Jeg har læst lidt med i baggrunden, da jeg også selv døjer lidt med netværksproblemer. På jobbet har jeg oprettet netværk uden nogensom helst problemer, men herhjemme.
Med hensyn til kabel kender du vel en eller anden pc nørd der kan lave et kabel i den længde der passer. Der er meget nemt hvis man har udstyret og koster næsten ingenting. Jeg kunne såmænd lave et til dig hvis det var, da jeg har alt værktøjet.

Mvh
Fijala

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-09-04 19:48

Prøv at låne en anden router og se om den er mere stabil. - Det kan jo være at det er en mandags router,
så der må være en af naboerne der har en router som i kunne bytte med, for at afprøve dens stabilitet!

Kommentar
Fra : janum

Dato : 14-10-04 14:23

Undskyld jeg blander mig. Men jeg har desværre måttet konstatere at der også kan være meget stor belastning på nettet og det kan være svært at komme ind. Jeg ved ikke om det er ved alle leverandørene, men jeg er altid inde, når jeg ringer og klager lige efter. Jeg har ikke fast IP adresse på anbefaling fra selskabet, Jeg kan få det, men mod ekstrabetaling. Er der andre der har de samme erfaringer.