/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Rødvinspletter
Fra : yrsa
Vist : 1362 gange
50 point
Dato : 11-07-02 21:48

Beklager hvis det er i den forkerte tråd, men jeg kunne ikke finde noget der tilnærmelsesvis kunne handle om nedestående end denne kategori.

Jeg har et bar yndlings tynde beige bukser, som der desværre er kommet rødvinspletter på. Jeg har forsøgt ud i kartoffel mel, vasket dem, og nu er jeg på bar bund, - det har ikke hjulpet et drøjt - nogle der sidder inde med kanontippet til hvorledes jeg får dem væk?

Accepteret svar
Fra : nielsjs

Modtaget 60 point
Dato : 11-07-02 22:00

hej ifølge gammelt husråd skulle opvaskemiddel kunne opløse pletten. kan evt.dampes med en dampstrygejern (på afstand). Opvaskemidlet skal trække i en halv time. Derefter alm. vask så varmt det nu lader sig gøre.
niels

Kommentar
Fra : yrsa

Dato : 11-07-02 22:04

Er det opvaskemiddel når buksen er tør eller i våd tilstand?

Kommentar
Fra : summer

Dato : 11-07-02 22:22

Det bedste og mest effektive du kan kan gøre, er at gennemvæde plettepletten med glycerin og lade det virke 10-12 timer. Så vasker du almindeligt og pletten er med 99,9% garanti væk. (opvaskemiddel og mælk kan bruges ved en frisk rødvinsplet)
mvh
summer

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 11-07-02 22:24

hej
almindelig koncentreret flydende vaske pulver på pletten lad det trække et par timer og vask så.det hjælper
mvh mcloud

Kommentar
Fra : yrsa

Dato : 11-07-02 23:17

Hvad er glycering og hvor køber man det henne?
Har tænkt mig at prøve alle ideerne indtil noget virker.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 11-07-02 23:42

Bio-tex har en kæmpe database over hvad man skal gøre for at få pletter af tøjet...
Man skal bare følge en guide hvor man vælger hvilken type plet der er tale om, hvilken type stof m.m.
derefter findes løsningen frem
http://www.bio-tex.dk/html/pletguide/index.html

Kommentar
Fra : skyrider

Dato : 12-07-02 10:07

Udover biotex guiden er der også forbrugerinformation (hvor biotex nok ikke indgår som løsnings knap så tit - se
http://fi.dk/hjemmet/paa_pletten/allepletter/#R

Kommentar
Fra : summer

Dato : 12-07-02 13:31

Glycerin kan købes i mange forskellige forretninger Silvan, Matas, Apoteket.
Glycerin er et helt uskadeligt product. Det bruges bl.a. i masser af cremer o.m.m.
Ud over en fremragende opløsende effekt i koncentreret form, er det også vandopløselig og kan derfor nemt vaskes ud af tøjet igen.
mvh
summer

Kommentar
Fra : yrsa

Dato : 12-07-02 21:09

Ved ikke lige hvorfor jeg ikke kan komme til at acceptere Niels´ svar med mine 50 point, men uanset har jeg prøvet den med opvaskemiddel, og den virkede. Tak for tippet Niels - jeg beklager dog at jeg ikke kan få lov at tildele dig _dine_ point.

Mvh
Yrsa