/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
lakering/maling af plastskjolde?
Fra : lark
Vist : 1202 gange
100 point
Dato : 11-07-02 16:49

Hvordan lakeres plastskjoldene på en scooter ?.

Autolakereren påstår at det kun kan gøres med proff. udstyr , speciel slibning, afrensning , speciel grunding, lak, og hærdning i ovn mm.

Er her nogen der har fået et flot resultat ved "gør det selv metoden" ?.

Jeg ønsker en overflade der er sort med højglans.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 11-07-02 17:08

For mange år siden havde jeg en motorcykel med en glasfiberkåde. Jeg sleb den selv ned med fint sandpapir og sprøjtede derefter med en sprøte påsat en støvsuger. Jeg havde valgt en metalgrøn, og resultatet blev særdeles flot.

Nu til dags kan man jo købe alle mulige former for autolak og farver på sprøjtedåse, hviljket vil give et flot resultat bare du husker at slibe godt ned med fint sandpapir. Husk endvidere når du sprøjtlakerer, at sprøtlarkere flere gange i et så tyndt lag som muligt, ellers løber det.

Den måde som autolakeren foreslår er uden tvivl mere holdbar, men mit resultat holdt i mange år. Jeg ved ikke hvor mange, da jeg forinden solgte motorcyklen.

Så jeg synes du skulle prøve selv, og derefter kan du jo altid få det gjort professionelt hvis det ikke lykkedes eller holder så længe.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-07-02 17:44

Du kan godt selv sprøjte dine skjold med f.eks alm. spraydåser. Det vigtiske af alt er den rigtige grunder. Jeg kan ikke huske hvad det er den hedder, desværre. Det er der sikkert andre, her på siden, der kan.
Sort højglans er det absolut vanskeligste at male. Det er extremt svært at få et proff. resultat, uden først at have øvet sig/ have erfaring.

mvh viskinge

Accepteret svar
Fra : Japse

Modtaget 100 point
Dato : 11-07-02 18:26

Jeg vil råde dig til at gøre forarbejdet grundigt. D.v.s slibe det så det jævt købe en 2 kombonent grunder og derefter vandslibe, så skulle den være klar til at sprøjte, det beste resultat vil du få med en 2 kombonent fra "Lesonal" som en vilken som helst farvehandler med respekt for sig selv handler med, den er dyr men resultatet er også derefter. Og så endelig husk at den skal have klar lak bagefter og gerne en 3-4 gange, så kommer glansen rigtig frem.
Hilsen Japse.

Godkendelse af svar
Fra : lark

Dato : 27-07-02 16:36

Tak for svaret Japse.

Kommentar
Fra : martinogjensen

Dato : 03-11-03 10:47

Plastikskjold.
Min søn havde et grimt styrt på sin Stalker, hvor hele frontskjoldet blev smadret
i mange stykker. Et nyt koster ca. 1000 kr. og det er mange penge for en skoleelev.
Da jeg var ung! byggede jeg mange plastik modelfly og denne erfaring har jeg nu brugt til at reparere det splintrede scootor skjold.
ABS plast kan limes med 2 komponent epoxylim. Dette blev gjort og med limforstærkninger på bagside. Skjoldet blev derefter finpudset med en exentersliber,
grundet med plast spray grunder fra Harald Nyborg samt lakeret 3 gange.
Fint resultat,men mange timer, 900 kr. sparet