/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad fejler min syren?
Fra : Birgitta
Vist : 6895 gange
104 point
Dato : 11-09-04 17:52

Min kønne mørkelilla syren som jeg plantede for 3-4 år siden, -ser helt forkert ud.
Den har blomstret fint nok i foråret, men i løbet af sommeren så det ud som om en stor del af de grønne blade ligesom krøllede og tørrede ind, -selv om vi på det tidspunkt bestemt ikke havde tørke. Og nu er der brune pletter på alle de indtørrede blade.
Jeg kan ikke se nogen dyr.
Hvad kan det være? -Og hvad kan jeg gøre?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 104 point
Dato : 11-09-04 18:10

Jeg ved ikke om denne side kan hjælpe lidt, men det er om pasning og pleje af syren

http://www.havesider.dk/planteleksikon/tr011.html

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-09-04 18:42

Mmmmm, det er ikke specielt de unge blade, der blev angrebet....

Hvad mon "vandlidende jord" er for noget?
Der var jo en del styrtregn tidligt på sommeren..

Flere forslag?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-04 19:10

Det kan jo være at din syren har fået for meget vand.
Vandlidende jord

Citat
Vandlidende jord betyder i praksis, at jorden er mættet med vand og i perioder oversvømmet. Under disse forhold drukner planter, som ikke hører til kategorien sumpplanter, som har rødder der kan ånde under vand.

fra denne side http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=340&telegramID=1057

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-09-04 20:23

Jeg tror ikke, det er fordi den har fået for meget vand. Vi har en mage til på samme alder, og der gror som ukrudt. Og den står oven i købet i lerjord, der rigtig holder fugten. Græsplænen rundt om er en ren glidebane, så snart det regner, så fugtigt er det.

Måske kan du bruge dette link, om ikke andet til at få svar på dit spørgsmål:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/plantesygdomme/389.html

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : henriktorsten

Dato : 11-09-04 22:58

Jeg er enig i, at jernladyens links er et godt bud. Dvs. prøv at kalke jorden. Du skriver ikke om den har smidt alle bladene nu eller der er friske bade på den endnu. Hvis der er liv i den endnu (krads evt. lidt i barken - skal være saftig grøn under barken) kunne du evt. prøve at klippe den lidt tilbage, så alle de dårlige skud fjernes. Sammen med kalkning, og kontrol af om der er for vådt, hvor den står, vil dette ofte have en god virkning på lidt skrantende buske.

Det er let at checke om planten er vandlidende grav et 2-3 spadestik dybt hul lidt fra planten. Der må ikke stå vand i hullet.

Kommentar
Fra : henriktorsten

Dato : 11-09-04 23:07

En ting mere:

Hvordan er den plantet. Var plantehullet relativt lille (mindre end 50x50cm) og med en ringe løsnet dybde i en jord der i øvrigt er stenhård (traktose), kan den i fugtige perioder "drukne" i regnvand, der løber ned i "gryden" og ikke kan løbe væk. Kort sagt roden rådner. Når det så senere bliver lidt lunt, kan roden ikke trække tilstrækkeligt fugt op og bladene visner. Bare et bud.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-09-04 13:57

Hej Allesammen.

Uhadada, det er da slemt, så en syren kan fejle ting og sager...
Jeg har kikket lidt på linksene, og jeg tror ikke, det er rodsvamp, for bladene er ikke gule.
Det andet link med vandlidende syren beskriver ikke, hvordan syrenen kommer til at se ud hvis der er for meget vand i jorden. Min syren så nærmest ud som om den tørrede ind i begyndelsen -trods meget våde dage. Og her, meget senere har de indtørrede blade så fået de der mørkebrune pletter, og mange af bladene ruller sig sammen..

Jorden er sikkert ikke ret god for den stakkels syren:
Jeg flyttede ind her i foråret 2000. Bebyggelsen var nyrenoveret, -Det øverste lag var skrabet af haven og jeg kunne vælge mellem at få "mulden" tilbage, eller få et læs grus hvis jeg ville lave terrasse.
Jeg valgte grus og fik fliser over det meste af gårdhaven. Men henne i den ene side af haven fik jeg lavet let hævet bed, hvor jeg dryssede jorden fra en masse plantesække ud. Og så plantede jeg diverse ting.
Jeg ved, at grunden er stenhård under den jord, jeg har drysset ud. Og jeg opgav meget hurtigt at gøre noget ved det. I et tilsvarende bed har jeg et æbletræ, som jeg må tøjre til plankeværket for at det ikke skal lægge sig ned under vægten af æbler... Jeg tror også, at det har opgivet at få rødderne ned i undergrunden... Men det har rigtig mange og store æbler.

Det er ca. to-trediedel af syrenens blade, der ser underlige ud, og ca. en-trediedel, der har de der mørke pletter.. Men bladene er ikke faldet af.

Kan jeg gøre noget for den stakkels syren... -Nu spander det ned derude igen...

Kommentar
Fra : henriktorsten

Dato : 21-09-04 00:09

Syrener holder af næringsrig lermuld og fuld sol. Det kan sagtens være, at det i virkeligheden er plantesækkemulden (hvilken type?) der er problemet. I øvrigt lyder det jo til at jorden under bedet er som jeg gættede på - banket hård af kørsel.

Hvis du kan finde nogle skovlfulde alm. lermuld og blander i jorden, kan det da være, at du får den igang.

Tag den evt. op og check rødderne (skal være friske med lyse spidser). Inden du planter den igen, graver du hullet godt stort 1 x 1 x 0,6 m og blander plantesækkejorden med blade og noget af den underliggende råjord eller allerbedst med noget lermuld. Det er jo lige tiden nu.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-09-04 15:11

Jeg ved ikke, hvilken type, plantesækken var. Det er nogle, jeg har købt i Netto og kørt hjem på min cykel.
Jeg har ikke bil eller kørelejlighed, så det er svært at få materialer hjem.
Men jeg har et bed i forhaven med mere almindelig muld i, hvor jeg måske kan tage nogle spandfulde..
Det vil nok være svært at tage syrenen op, for den har faktisk skudt rigtig fint i de år, jeg har haft den. Den er nu over 3 meter høj og pænt omfangsrig også.

Men jorden kan jeg ikke grave i! Det prøvede jeg, da jeg flyttede ind. Det føles, som om spaden rammer en flisebund, men der er såmænd ikke engang særlig mange sten i jorden, så det er "bare" traktose.

Jeg kan evt bygge bedet højere og losse mere plantemuld oveni, --måske blandet med jorden fra forhave-bedet og... -skal der kalk i? Hvor får jeg det fra? Og hvor meget?

Selve bedet, som syrenen står i er nok ikke mere end 1X1 meter, -så er der en stenkant uden om , og der udenfor er der terrasse.

Kommentar
Fra : henriktorsten

Dato : 24-09-04 22:43

Jeg er mere og mere sikker på, at det er den hårde bund, der er problemet. Plantejorden er sikkert ok. Du kan da godt give den nogle skovlfulde forhavejord, hvis der er plads. Jeg ville også sikre mig, at det ikke var ukalket og ugødet spagnum du havde brugt, for det er ikke egnet til andet end surbundsbede.

Der kan som jeg ser det ske 2 ting: endten får den kæmpet sig igennem til noget bedre jord et sted under fliserne og retter sig eller også vil du komme til at opleve, at den langsomt sygner hen pga. pladsmangel til rødderne og periodisk for tørt/for vådt.

Jeg tror, at du skal se tiden lidt an, for som du selv skriver er det ikke så let at flytte den i den størrelse. Man kan dog vippe den op på siden af hullet, men jeg tror du skal droppe det. Det er heller ikke et godt tidspunkt at klippe den på nu (for sent for i år), for så klipper du forårets blomster af - og det vil vel være endnu en ærgrelse. Syrener bør klippes så lidt som muligt for at undgå at den vilde rod, som den normalt er podet på begynder at sende "vildskud" som man kalder det. Klipning skal ske lige efter blomstring.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 01:54

Hej Birgitta.
Hvordan har syrenen det?? Eller er stormen rendt med den??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-01-06 18:08

Hejsa, syrenen lever faktisk endnu, og den har haft det bedre i sommer. Jeg er temmelig sikker på, at det var den umådeholdende regn året før, som fik en del af rødderne til at rådne. Hvis bare sommeren bliver moderat til tør i år, så tror jeg syrenen retter sig. Og så skal jeg vist huske at vane i tørre perioder. For rodnettet er nok ikke helt på toppen endnu..
Men jeg tror på, at det var ans, der havde ret...

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 07-01-06 18:10

Tak for svaret ans. Jeg håber, at vi får en nogenlunde tør sommer i år...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-06 18:19

Det håber jeg også, mit hus ligger meget lavt. Hader vandpytter og andet smask at gå i.

Tak