/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
løbetid
Fra : moronen
Vist : 219 gange
70 point
Dato : 10-09-04 18:47

Hej. Vi har en hunkat på 8 mdr og hun er i løbetid. spørgsmålet er, hvornår kan vi få hende sterileset? Jeg synes det er så synd for hende. Hun er inddørskat...

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 10-09-04 19:03

Det kan du nu. Hun er fint gammel nok.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-09-04 19:07

Ja, hun kan sagtens blive steriliseret nu. Snak med din dyrlæge om, om det skal være mellem to løbetider, eller om det er lige meget. Når det drejer sig om hunde, siger vores dyrlæge, at det er bedst at sterilisere mellem to løbetider. Men om det også gælder for katte, ved jeg ikke. Der er jo betydeligt kortere mellem løbetiderne.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 10-09-04 20:13

Dyrebrevkassen skriver:
"Neutralisering
Inge's Kattehjem og Kattens Værn råder katteejere til at kastrere eller sterilisere deres katte i 6-8 måneders alderen - specielt, hvis de er udendørs. Det er simpelthen for at undgå, at kattene formerer sig, da der findes utrolig mange hjemløse katte i forvejen."
Vig Dyreklinik skriver: "Hunkatten
Hunkatten kommer sædvanligvis i løbetid første gang, når den er 5-10 måneder gammel, som regel i det tidlige forår. Løbetidsperioden gentager sig i løbet af forsommeren og det tidlige efterår. I hver af disse aktive perioder kommer katten i løbetid flere gange med 2-3 ugers mellemrum, hvor hver løbetid varer 2-12 dage. Det betyder, at katten kan nå at få 2-3 kuld killinger i løbet af et enkelt år. Under løbetiden ændrer hunkatten adfærd:
Den er urolig.
Den kommer med klagelyde eller en høj jamren, der skal tilkalde hankattene.
Den er kælen og ruller sig på gulvet.
Den holder halen til siden.
Løbetiden kan undgås ved enten at sterilisere katten eller give den P-piller.
Sterilisation
Ved sterilisation fjernes de to æggestokke og eventuelt livmoderen gennem et snit i bugvæggen. Snittet er normalt 2-5 cm langt og lukkes med 3-8 sting. Operationen foregår under fuld bedøvelse og udføres de fleste steder ambulant. Katten kommer sig hurtigt efter indgrebet, men bør holdes inde i ca. en uge, så sårinfektioner og stress-situationer undgås. Hunkatte kan steriliseres i alle aldre, men det anbefales at lade operationen udføre omkring den første løbetid. Det er også muligt at gennemføre indgrebet på katte, som er i løbetid eller allerede er gravide

det anbefales at lade operationen udføre omkring den første løbetid. Det er også muligt at gennemføre indgrebet på katte, som er i løbetid eller allerede er gravide

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-09-04 21:27

Ja, jeg tror ikke, det er så vigtigt. Vores hund nåede lige akkurat at komme i løbetid, til den dag hun skulle steriliseres. Men hun blev ster. alligevel. Hvis det betød det store, havde dyrlægen vel sendt hende med os hjem igen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 10-09-04 22:07

Det er rigtigt, som Mulberry skriver, at livmoderen kun evt. fjernes. Dertil vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at det er vigtigt for dig som katteejeren at få at vide, om din dyrlæge også fjerner livmoderen. Hvis ikke er katten stadig udsat for risikoen for livmoderbetændelse, - en risiko, man godt kan leve foruden. Den eneste grund til, at nogle dyrlæger lader den blive tilbage, er at det er det letteste.

Kommentar
Fra : moronen

Dato : 11-09-04 07:49

godmorgen til alle.

Mange tak for jeres svar. Det første jeg skal gøre er at ringe til vores dyrlæge på mandag. Forsat god wekeend.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-09-04 14:10

Vi stereliserer vores når de er 14-15 uger gamle. Så går du det bare nu... Afhægnigt af hvor du bor benytter vi en dyrlæge i Ølstykke til dette.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-09-04 14:24

Læs evt. denne artikel:
www.jensensitet.dk

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 08-10-04 18:46

Hun skal være 1 år/12 måneder før hun kan blive sterileset!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-10-04 19:07

Hvorfor mener du det, Dirty_joker. De kan steriliseres fra de vejer 2 kg. iflg. vores dyrlæge, ikke før (af hensyn til narkosen). Nogle gør det meget før.
Hilsen Jette